وارن بافت در دنیای تجارت - 1

وارن بافت چطور وارد دنیای تجارت شد؟

وارن بافت فردی است که استعداد او در زمینه تجارت بی‌همتا است. جالب است که بدانید او اولین سهام خود را زمانی که تنها ۱۱ سال داشت، خریداری کرد. او در فروشگاه مواد‌غذایی پدری خود کار می‌کرد و این سهام را با دستمزد به دست‌آمده از کار در فروشگاه خریداری کرد. کتاب‌های تالیف شده توسط بافت از جمله مشهورترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا زندگی پرفراز و نشیب این سرمایه‌گذار بزرگ را مورد بررسی قرار دهیم.  

نحوه ورود وارن بافت به دنیای تجارت

پدر بافت، هوارد بافت، صاحب یک کارگذاری کوچک بود و وارن این امکان را داشت که آنچه سرمایه‌گذاران درباره آن صحبت می‌کنند را گوش دهد و کارهایی که انجام می‌دهند را مشاهده کند. او در نوجوانی شغل‌های عجیب و غریب بسیاری داشت. از شستشوی اتومبیل گرفته تا تحویل روزنامه را انجام می‌داد. او از دستمزد به دست‌آمده برای خرید چندین ماشین پین‌بال استفاده کرد و تجارت خود را اینگونه آغاز کرد. با وجود موفقیت‌های بسیار در زمینه کارآفرینی، بافت تمایلی برای تحصیل در دانشگاه نداشت. در نهایت فشارهای پدر او موثر واقع شد و او در مدت ۳ سال موفق به کسب مدرک دانشگاهی دانشگاه نبراسکا شد.  

وارن بافت

 

بافت چگونه اصول سرمایه‌گذاری را آموخت؟

بافت تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه کلمبیا گذارند و در این حین با دوست مادام‌العمر خود یعنی بنیامین گراهام آشنا شد. او اصول سرمایه‌گذاری ارزشمند را در کلاس‌های تجزیه و تحلیل اوراق بهادار که توسط گراهام برگزار می‌شد، آموخت. او یک بار در مصاحبه‌ای بیان کرد که کتاب گراهام با عنوان "سرمایه گذار هوشمند" زندگی او را تغییر داده‌است و راه تحلیل حرفه‌ای بازارهای سرمایه‌گذار را به او معرفی کرده‌است. بافت یکی از ثروتمندترین مردان جهان است و یک سرمایه‌گذار مشهور است که از فلسفه گراهام در زندگی تجاری خود استفاده کرده‌است. او در سال ۱۹۶۲ شرکت نساجی Berkshire Hathaway را خریداری کرد و آن را به یک هلدینگ بزرگ با وسعتی بی مثال تبدیل کرد.  

ورود وارن بافت به دنیای سرمایه‌گذاری

ورود به دنیای سرمایه‌گذاری

پیش از کار برای گراهام، وارن یک فروشنده سهام حاذق بود. این شغلی بود که او علاقه بسیاری به آن داشت؛ البته به جز زمان‌هایی که ارزش سهام‌های پیشنهادی او با کاهش مواجه می‌شد و مشتریان سرمایه خود را از دست می‌دادند! برای کاهش همکاری با مشتریان منفعل، وارن شروع به همکاری با دوستان نزدیک و خانواده خود کرد. این همکاری استراتژی خاصی داشت و شامل این بود که وارن تنها حق سرمایه‌گذاری ۱۰۰ دلار را داشت. با این کار امکان سرمایه‌گذاری برای سایر شرکا بیشتر می‌شد. او تعیین کرد که نیمی از سود مشارکت بیش از ۴% را دریافت خواهد کرد و در ازای آن یک چهارم ضرر و زیان وارد شده را پرداخت می‌کند. هر سرمایه‌گذار تنها این امکان را داشت که سرمایه خود را در تاریخ ۳۱ دسامبر از شرکت خارج کند و شرکا حق دخالت در سرمایه‌گذاری یکدیگر را نداشتند.  

دستاوردهای وارن بافت

دستاوردهای زندگی وارن بافت چگونه بود؟

او تا سال ۱۹۵۹، در مجموع ۷ مشارکت را راه‌اندازی کرده بود و بیش از ۹٫۵% از سهام هر مشارکت را در اختیار داشت که مبلغی بالغ بر ۱.۵ میلیون دلار می‌شد. ۳ سال بعد، وارن در سن ۳۰ سالگی به یک میلیونر تمام عیار تبدیل شد و تمام شرکت‌های خود را با هم ادغام کرد. در این مرحله بود که دیدگاه وارن به سرمایه‌گذاری مستقیم در مشاغل تغییر یافت. او یک میلیون دلار در یک شرکت تولید‌کننده آسیاب بادی و یک شرکت بطری‌سازی سرمایه‌گذاری کرد. او برای معامله بورس در سهام، از تکنیک‌های ارزش‌گذاری که در تحصیلات خود آموخته بود، استفاده کرد و به درک خوبی از فضای حاکم بر تجارت دست یافت.  

خرید Berkshire Hathaway

همانطور که مطرح شد وارن فرصت سرمایه‌گذاری در این شرکت نساجی را از دست نداد. بخش عمده‌ای از سهام آن را خریداری کرد. وی پس از درگیری با مدیریت این شرکت، اقدام به خرید تهاجمی سهام کرد و اعضای هیئت مدیره را متقاعد کرد که شرکت به مدیریت جدید نیاز دارد.

درک خوب از شرکت‌های بیمه

وارن از شرکت برکشایر برای خرید یک شرکت بیمه استفاده کرد و از جریان قابل توجه پولی که در آن شرکت در گردش بود، استفاده کرد. وارن یک سرمایه‌گذار ارزشی تمام عیار، در صنعت تجارت بود. این شرکت نساجی یک مثال ساده برای نشان دادن توانایی‌های او است.

سرمایه‌گذاری ارزشی

او شرکت نساجی را هنگامی که بسیار ارزان بود، خریداری کرد و از آن برای سرمایه‌گذاری در مشاغل دیگر استفاده کرد. در طول چند دهه فعالیت، وارن شرکت‌های مختلف، از صنایع مختلف را خریداری و نگهداری کرد و در نهایت آن‌ها را به فروش رساند.

چالش‌های مهم در زندگی کاری وارن

دنیای تجارت برای وارن فراز و نشیب بسیاری داشته‌است. در سال ۱۹۷۵ بافت و شریک تجاری او به دلیل کلاهبرداری، توسط کمیسیون اوراق بهادار و بورس، مورد بازجویی قرار گرفتند. البته بعد‌ها اعلام شد که این دو هیچ گونه فعالیتی خلاف قانون نداشته‌اند و تنها به دلیل سیستم پیچیده‌ای که در مشاغل خود اجرا می‌کردند، بازپرسی شده بودند. یکی دیگر از چالش‌ها در زندگی وارن بافت، سرمایه‌گذاری بزرگ او در Salomon بود. در سال ۱۹۹۱ خبرهایی مبنی بر قانون‌شکنی او در روزنامه‌ها منتشر شد که بعد از مذاکرات با خزانه‌داری، بافت موفق شد که با جلوگیری از ممنوعیت خرید اسناد خزانه‌داری، شرکت را از ورشکستگی نجات دهد. در سال‌های اخیر بافت به عنوان یک سرمایه‌گذار و تسهیل‌کننده معاملات عمده عمل کرده‌است.

نتیجه‌گیری

سرمایه‌گذاری‌های وارن، اگرچه همواره موفقیت‌آمیز نبودند اما آنها کاملاً معقول با پیروی از اصول خاصی انجام شدند. داستان او به عنوان یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران جهان را مطالعه کردیم. در صورتی که علاقه‌مند به یادگیری بیشتر در مورد سرمایه‌گذاری هستید، از آموزش‌های آکادمی دکتر ژند استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید