نوسان گیری در بورس چیست؟

نوسان گیری در بورس چیست؟

یکی از استراتژی‌ هایی که در بورس مطرح است، توجه به عامل سودآوری از طریق نوسان گیری در بورس است. برای آشنایی بهتر با این مفهوم، بهتر است در ابتدا این موضوع را طرح کنیم که معمولا قیمت سهام در بورس اوراق بهادار متناسب با شرایط موجود از قبیل، وضعیت بازار، اخبار سیاسی و اقتصادی و شرایط شرکت‌ ها و صنایع متغیر خواهد بود که این تغییرات قیمتی، نوسان نامیده می شود.

نوسان گیری در بورس، یکی از انواع استراتژی های معاملاتی محبوب و پر کاربرد محسوب شده و به معنای کسب سود از نوسانات مقطعی قیمت سهام است.

چگونگی نوسان گیری در بورس

برخی از افراد بر اساس تحلیل بنیادی و با رویکرد درازمدت، سهام های ارزشمند را شناسایی کرده و بی توجه به نوسانات مقطعی قیمت، سهم مورد نظر را برای دوره طولانی، خریداری می نمایند و در مقابل عده ای دیگر نیز با استفاده از تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی، از نوسانات قیمت سهام برای سودآوری بهره می ‌برند.

در نظر داشته باشید که یکی از تکنیک های مرسوم و متداول برای کسب سود در بازار بورس، استفاده از نوسان‌ های مقطعی قیمت سهام است. به این صورت که اگر شما سهمی را که در  کف قرار دارد  خریداری کرده و در قیمت سقف آن، به فروش برسانید، به سود خوبی خواهید رسید و به این فرایند، نوسان گیری گفته می‌ شود.به طور کلی، می توان نوسان گیران در دو گروه موج سازان و موج سواران تقسیم بندی نمود.

گروه موج‌ سازان:

این افراد دارای منابع مالی قابل توجهی هستند که می توانند با ورود به یک سهم خاص، موج صعودی قیمت را آغاز ‌کنند. سهامداران حقوقی‌ و معامله گران بازار در گروه موج‌سازان بورس قرار دارند و این افراد ابتدا در چند مرحله اقدام به خرید سهم مورد نظر و در حجم قابل توجه می‌ کنند و سپس با ورود پول این افراد به سهم نیز منجر به جلب توجه سایر سرمایه‌گذاران می ‌شوند.

این افراد شروع به تبلیغ سهام نموده و توجه گروه زیادی را به سوی آن جلب می‌ کنند، با ایجاد جو مثبت، افراد جدید نیز به سهم وارد شده و در نهایت صف خرید در سهم تشکیل می ‌گردد.

گروه موج‌ سواران:

پس از ایجاد جو مثبت و صعود اولیه در سهم، گروه دوم از نوسان گیران که به موج ‌سواران معروف هستند، وارد می‌ شوند. این عده از افراد، توان ایجاد روند صعودی در سهام را ندارند، ولی با استفاده از تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی، سهامی که توسط موج‌ سازان ایجاد شده را شناسایی و خریداری می‌ کنند. وقتی تعداد زیادی از این افراد خرید می‌ کنند، روند صعودی سهم و صف خرید تشکیل می ‌گردد.

به عبارتی در مورد این دو گروه از نوسان گیران بازار می توان گفت، گروه موج‌ سازان نوسان گیران کلان و گروه موج‌ سواران نوسان گیران خرد در بازار بورس می باشند.

نکات مهم نوسان گیری در بورس

برای استفاده از استراتژی نوسان گیری در بورس، شناسایی سهم مناسب و ارزشمند در بازار، از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. در ادامه نکاتی که برای نوسان گیری در بورس مهم هستند را معرفی می کنیم.

عدم توجه به تحلیل بنیادی سهم

اگر قصد کسب سود سریع از یک سهم را  دارید، لزومی به توجه در ارزشمندی و بنیان سهم نخواهید داشت. بسیار متداول است که نوسان گیران با ورود به سهم‌ هایی با ریسک بالا و ارزشمندی پایین، سودهای فراوانی را به دست می آورند.

توصیه می شود که بدون توجه به پارامترهای تحلیل بنیادی و  تنها بر اساس نمودار تکنیکال و شرایط تابلوی معاملات سهم، اقدام به خرید و فروش کنید.

خرید در سطح حمایت و فروش در سطح مقاومت

تحلیل تکنیکال دارای ابزارهای مختلفی مانند خطوط روند، الگوها، اندیکاتورها و سطوح فیبوناچی هستند و مهم‌ ترین خروجی تحلیل تکنیکال، شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در نمودار سهام مختلف است که در حقیقت، تعیین کننده بازه نوسان قیمت سهام است.

تعیین سطح حمایتی و مقاومتی، از پارامترهای اساسی برای نوسان گیری موفق در بورس هستند، زیرا در روش نوسان گیری توصیه می شود، نزدیک سطوح حمایت اقدام به خرید نموده و در هنگام نزدیک شدن به سطوح مقاومت سهم مورد نظر را بفروشید.

اگر معامله‌ گری بتواند این سطوح را به طور صحیح شناسایی کند، می‌ تواند سهم را در حمایت خریده و در مقاومت به فروش برساند. 

توجه به عامل شناوری

شناوری هر سهم به معنای بخشی از سهام شرکت است که در آستانه عرضه بوده و برای ورود به چرخه خرید و فروش آماده است. در یک تعریف ساده می‌توان گفت که هرچه شناوری سهام بالاتر باشد، سرمایه بیشتری برای افزایش قیمت آن مورد نیاز است و سهامی که دارای شناوری بالا باشد، خیلی مورد توجه نوسان گیران نخواهد بود، همچنین اگر شناوری سهام پایین باشد، بدین معنا خواهد بود که بخش زیادی از آن سهام، در اختیار سهامداران عمده و درصدی است و معمولا سهامداران درصدی دارای رویکرد بلند مدت بوده و توجهی به نوسانات کوتاه مدت ندارند. به همین دلیل آن سهامی که دارای شناوری پایین باشد، خیلی مورد توجه نوسان گیران نخواهد بود.

پس به طور کلی می توان گفت، سهامی که دارای شناوری متعادل است، برای نوسان گیری در بورس جذابیت بیشتری دارد.

توجه به حجم مبنا

به طور کلی این که مقدار حجم مبنا چه اندازه باشد، اهمیت چندانی برای نوسان گیری ندارد و نکته مهم این است، سهامی که قرار است با هدف نوسان گیری خریداری شود، باید توانایی پر کردن حجم مبنا را داشته باشد. چرا که پر نشدن حجم مبنا، سرعت افزایش قیمت سهام را کاهش می ‌دهد.

در نظر داشته باشید که رابطه مهمی بین شناوری سهم و حجم مبنا وجود دارد، چنانچه اگر شناوری سهم کم باشد، در پر کردن حجم مبنا با مشکل مواجه می شود. بنابراین، دو عامل شناوری مناسب و توانایی پر کردن حجم مبنا، برای نوسان گیری در بورس اهمیت دارند.

توجه به شرایط موجود

معمولا مشاهده می شود که انتشار اخبار مثبت یا منفی از رویدادهای اقتصادی و سیاسی، روندهای صعودی یا نزولی را در سهام یک گروه ایجاد نموده، سیگنال هایی را برای نوسان گیری صادر و تغییراتی در جو بازار ایجاد می نماید.

اگر چه که اثرگذاری ناشی از انتشار اخبار در نمودارهای تکنیکال و تابلوی معاملاتی نیز قابل مشاهده خواهد بود، ولی همواره توصیه می شود که به اخبار توجه نمایید و با بررسی دقیق، سرعت و قدرت تصمیم‌ گیری معاملاتی خود را افزایش دهید.

 

 

 

نظر خود را بنویسید