نسبت های فیبوناچی در امواج الیوت

نسبت های فیبوناچی در امواج الیوت

یکی از رموز موفقیت در بازارهای مالی آشنایی با ابزارهای تحلیلی معاملاتی و استفاده صحیح از آنهاست. زیرا بسیاری از فعالان حرفه ای بازارهای مالی معتقدند، لزوم موفقیت در این بازارها، علاوه بر داشتن تجارب بالا، بکارگیری بهترین و مناسب ترین ابزارهایی است که در اختیار معامله ‌گران بازارهای مالی قرار دارد.

استفاده از نظریه امواج الیوت در تحلیل معامله‌ گران نیز بسیار مرسوم است و دلیل استقبال زیاد از آن، میزان دقت بالایی است که این نظریه در روند حرکتی قیمت یک سهم دارد. همچنین اینکه استفاده از ابزارهای مختلف ریاضی مانند اندیکاتورها و برخی نسبت ‌ها باعث شده دقت محاسبات و اطلاعات به دست آمده نیز افزایش یابد.

 یکی از نسبت ‌های بسیار دقیق که نه ‌تنها در طبیعت بلکه در بازارهای مالی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، نسبت ‌های فیبوناچی است که استفاده از آن در امواج الیوت به معامله ‌گران حرفه‌ ای این امکان را می‌ دهد تا نقاط کلیدی در قیمت یک سهم را به ‌دقت شناسایی کنند و نسبت به ورود یا خروج درست و به ‌موقع سهم برنامه ‌ریزی کرده و اقدام نمایند.

در این مقاله می خواهیم در مورد نسبت های فیبوناچی و ویژگی ‌ها و کاربرد آن در امواج الیوت صحبت نماییم. چنانچه به این موضوع علاقه مند هستید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

نسبت‌ های فیبوناچی چیست؟

لئوناردو داپیزا ملقب به فیبوناچی،  دنباله فیبوناچی را در سال ۱۱۸۰ میلادی معرفی نموده و مورد استفاده قرار داد. به طوری که امروزه در موارد متعدد و مختلفی به ‌کار می ‌رود و شامل مهندسی، مطالعات فضائی، فعالیت های بازار سهام  نیز می باشد. اعداد فیبوناچی را در بسیاری از موارد در طبیعت می ‌توان مشاهد نمود و نسبت ‌های فیبوناچی، نسبت ‌های ریاضی هستند که از دنباله فیبوناچی به دست آمده ‌اند.

نسبت‌ های فیبوناچی در امواج الیوت نیز استفاده می شود که می توان گفت، یکی از جذاب ‌ترین و در عین‌ حال پیچیده ‌ترین تحلیل ‌ها در روند حرکت قیمت در نمودار به شمار می رود. برخی از انواع نرم ‌افزارهای شبیه ‌ساز بازارهای مالی و بورس، با ارائه امکانات  و قابلیت هایی مانند چنین ابزارهایی به معامله ‌گران کمک می ‌کنند تا در دنیای واقعی بورس خرید و فروش موفق ‌تری را داشته باشند. در واقع این نرم ‌افزارها از چنان قابلیتی برخوردارند که روند حرکتی قیمت سهم را با امواج الیوت مطابقت داده و  در کنار آن با محاسبات ریاضی پیچیده مربوط به نسبت‌ های فیبوناچی در اعداد مشخص، تحلیل ‌های دقیقی را ارائه دهند و بر اساس آن بتوانند نقاط ورود و خروج یک سهم را به‌ درستی مشخص سازند.

در ادامه متن نیز به موضوع چگونگی تحلیل نسبت‌ های فیبوناچی در امواج الیوت و روند حرکتی قیمت سهم می پردازیم.

نسبت‌ های فیبوناچی موج اول: در نظریه امواج الیوت، موج اول عموما رالی قوی ندارد و معمولا به عنوان اندازه ‌گیری موج ‌های بعدی در الیوت است. در واقع موج اول الیوت، ساختار اصلی دارد و اندازه آن معمولا بین ۱۱۳% تا ۱۶۱٫۸% موج اصلاحی قبل از خود (درصورت وجود) میتواند حرکت می ‌کند.

نسبت‌ های فیبوناچی موج دوم: موج دوم الیوت در ادامه موج اول شکل می ‌گیرد و مبنایی برای روند اصلاحی آن است. اندازه اصلاح این موج کاملا به موج قبلی خود وابسته است. به ‌طور معمول نسبت فیبوناچی در این موج الیوت بین ۳۸٫۲% تا ۶۱٫۸% خواهد بود. البته اگر این میزان نسبت بازگشتی تا ۷۸٫۶% هم برسد مشکلی پیش نخواهد آمد. لازم به ذکر است که موج دوم الیوت از دسته موج ‌های اصلاحی یا بازگشتی خواهد بود.

نسبت ‌های فیبوناچی موج سوم: بعد از موج اصلاحی دوم در نظریه امواج الیوت نوبت به موج اصلی دوم می رسد. موج سوم به‌ عنوان موج بعدی  شناخته می ‌شود. موج سوم میتواند بین ۱ تا ۳٫۶۸۱ موج اول خواهد بود. در واقع هدف قیمتی در موج سوم به احتمال قوی در این نسبت ‌ها خواهد بود. لازم است بدانید که موج سوم میتواند گسترش یافته باشد ، به همین دلیل نسبت فیبوناچی مرسوم در  موج سوم ۱٫۶۸۱ است.

نسبت ‌های فیبوناچی موج چهارم: بعد از موج سوم شاهد دومین موج اصلاحی در الیوت خواهیم بود که به موج چهارم مشهور است. این موج اصلاحی بین ۲۳٫۶% تا ۵۰% موج سوم خود را اصلاح خواهد کرد و معامله‌ گران در این نسبت ‌ها باید نهایت دقت را به خرج داده و اقدام به خرید یا فروش یک سهم نمایند. البته در برخی از موارد نسبت اصلاحی موج چهارم تا %۶۱٫۸ هم می ‌رود ولی دو عدد ابتدایی مرسوم ‌تر است. لازم به ذکر است که در بازارهای قوی، موج چهارم فقط باید به اندازه ۱۲% موج سوم را اصلاح کند.

نسبت ‌های فیبوناچی موج پنجم: آخرین موج از نظریه امواج الیوت موج پنجم نامید می ‌شود. نسبت ‌های این موج به شرایط موج سوم بستگی دارد. اگر موج سوم در روند حرکتی قیمت یک سهم ، کشیده باشد، نسبت‌ های فیبوناچی موج پنجم ۱۶۱٫۸% یا ۲٫۶۱۸ برابر موج اول را تجربه خواهد کرد و حالت دوم در هنگامی است که موج سوم گسترده نباشد که در این حالت موج پنجم به اندازه فاصله موج اول تا سوم خواهد بود.

در پایان مقاله و به عنوان خلاصه ای از مقاله بیان می شود که، تحلیل تکنیکال یک ابزار کاربردی به شمار می رود که تمرکز آن بر روند حرکتی قیمت یک سهم در نمودار است و بیان می دارد که تمام اطلاعات مورد نیاز یک معامله ‌گر در جهت فروش یا خرید یک سهم نیز در قیمت آن نهفته است. برخی از معامله ‌گران حرفه ‌ای معتقدند که بهتر است از برخی تکنیک‌ ها ومتدها و ابزارها نیز همراه با آن استفاده نمود چرا که، به کارگیری تحلیل تکنیکال در کنار سایر ابزارها منجر به اطمینان و موفقیت بیشتری در معامله خواهد شد.

یکی از این متدها استفاده از تئوری امواج الیوت است که روند حرکتی قیمت یک سهم را به شکل موج‌ های مشخصی تعیین می ‌کند که هر کدام از موج ‌ها ویژگی ‌ها و شرایط تشکیل خود را دارند. همچنین اینکه، نسبت‌ های فیبوناچی در امواج الیوت بسیار پر اهمیت و پرکاربرد هستند. زیرا به تحلیلگر کمک می ‌کنند تا با استفاده از این نسبت ‌ها، نقاط حساس قیمتی و نقطه ورود و خروج از سهم را راحت ‌تر تشخیص داده و بر اساس آن بتوانند میزان خطا را کاهش دهند.

 

 

نظر خود را بنویسید