مقایسه بازارهای بورس و فارکس

مقایسه بازارهای بورس و فارکس

امروزه افرادی که به عنوان تریدر فعالیت می کنند، به بازارهای مالی بیشتری دسترسی دارند که می توان به بازار سهام و یا همان بازار بورس و بازارهای پرنوسان ‌تر مانند بازار فارکس اشاره نمود که با توجه به اهداف و ایده آل های خود اقدام به فعالیت در آن می نمایند.

تصمیم ‌گیری برای معامله در یکی از این بازارها، ممکن است برای شما کمی دشوار و پیچیده باشد، زیرا باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید تا بتوانید تصمیم عاقلانه تری را اتخاذ نمایید و مهمترین عامل تصمیم‌ گیری بین انتخاب بورس و فارکس، پذیرش میزان ریسک و سبک معاملات شماست. برای مثال، سرمایه ‌گذاران بلندمدت به احتمال قوی بورس را گزینه مناسب‌ تری برای سرمایه ‌گذاری خود می دانند، در حالی که معامله ‌گران کوتاه‌ مدت و نوسان ‌گیران به بازاری علاقه ‌مندند که نوسانات قیمت در آن بیشتر باشد.

حال می خواهیم در مورد سرمایه ‌گذاری در بازار سهام و فارکس صحبت کنیم تا پاسخی باشد برای افرادی که همواره با این سوال مواجه هستند که بهتر است در بورس کار کنیم یا فارکس؟

بورس یا فارکس؟

بازار فارکس یکی از بزرگترین بازارهای مالی دنیا محسوب می شود و از آنجایی حجم پول در گردش و قدرت نقدشوندگی بسیار بالایی دارد و همچنین دارای ساعات معاملاتی طولانی و استفاده از اهرم معاملاتی می باشد، بسیاری از معامله‌ گران  مجذوب این بازار می شوند. در سوی دیگر، بازار بورس است که شرکت‌ هایی با پایداری بالا می باشند و می ‌توانند در شرایط مواجهه با اقتصاد ناپایدار و چالش برانگیز، همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و حتی به سهامداران‌ خود نیز سود نقدی پرداخت نمایند.

ذکر این نکته ضروری است که بورس در مقایسه با فارکس و حتی بازار آتی، معمولا نوسانات کمتری را تجربه می کند و معامله گران نیز با ثبات بیشتری مواجه بوده و اغلب از آن به عنوان یک سرمایه‌ گذاری با پتانسیل رشد مداوم و افزایش ارزش پرتفوی یاد می شود. در ادامه سایر فاکتورهای موثر بر بازارها را توضیح می دهیم.

بررسی عوامل موثر بر بازارهای مالی بورس و فارکس

نوسانات

منظور از نوسانات قیمتی، بالا و پایین شدن قیمت‌ ها در کوتاه مدت است. در حالی که برخی معامله‌ گران مخصوصا نوسان‌ گیران از بالا و پایین شدن قیمت‌ ها در زمان‌ های کوتاه برای کسب سود استفاده می‌ کنند، سرمایه ‌گذاران با موقعیتی که نوسانات و ریسک کمتری داشته باشد راحت‌ تر هستند.

به همین دلیل نوسان ‌گیران و افرادی که به بازارهای با سرعت و ریسک بالا علاقه مند هستند، بیشتر به سمت فارکس جذب می ‌شوند، اما سرمایه ‌گذارانی که به استراتژی خرید و نگهداری اعتقاد دارند، پایداری بیشتر و بورس را انتخاب می‌ کنند.

اهرم

اهرم یکی از عوامل قابل توجه در بازار است، در بورس تهران هیچ اهرمی برای معاملات سهام در نظر گرفته نمی ‌شود و شما به همان میزانی که سرمایه‌ دارید می ‌توانید سهام بخرید، این موضوع را در نظر داشته باشید که موضوع اعتبار معاملاتی با اهرم تفاوت دارد. در معاملات فارکس نیز از اهرم معاملاتی قابل ملاحظه‌ و بعضا بالاتر از 50:1  استفاده می شود.

ساعات معاملات

تفاوت عمده دیگر بورس با فارکس در ساعات معاملاتی آن است. ساعات فعالیتی بورس  محدود است، به طوری که در روزهای شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 9 صبح تا 12:30 نیز معامله انجام می شود، و در بورسهای جهانی بستگی به ساعت باز و بسته شدن آن بازار به نسبت کشورمان دارد اما بغیر از  روزهای شنبه و یکشنبه در طی هفته دایر می باشد اما فارکس  متفاوت است و می توان در تمام 24 ساعت شبانه ‌روز بغیر از شنبه و یکشنبه در آن فعالیت داشت.

ساختار بازار فارکس، پویایی بیشتری به آن بخشیده و باعث شده که از روز دوشنبه تا جمعه و به صورت ساعت 24 ساعته نیز تبادلات ارز در آن امکان پذیر باشد. شما می توانید با توجه به برنامه و استراتژی معاملاتی که برای خود تعیین نموده اید، ساعات کاری مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

بازار دو طرفه

بازار فارکس برخلاف بازار بورس ایران (البته همانند بازاربورس بین الملل) یک بازار دو جهته محسوب می شود، مقصود از بازار دوجهته این است که در آن، امکان خرید و همچنین فروش وجود دارد، حتی اگر صاحب آن نباشید. به عنوان مثال، تصور کنید شما پیش ‌بینی نموده اید که خرید جفت ارز USD CAD برای شما سوددهی خواهد داشت. پس اقدام به به خرید آن می نمایید و اگر پس از ورود شما به بازار، متوجه شدید که نرخ جفت ارز USD CAD رشد نموده و به بالاتر از نقطه ورود شما رسیده است، شما به همان مقدار سود می‌ کنید و این ویژگی می تواند برای معامله گران بسیار مهم و جذاب باشد. همچنین ممکن است که نرخ قیمت به پایین ‌تر از نقطه ورود شما برسد که در این صورت با ضرر مواجه می شوید. به این ترتیب شما باید پیش از ورود به معامله، تحلیلی مبنی بر نزول قیمت جفت ارز مورد نظر در طی ساعات آینده را در نظر بگیرید و در زمان ورود به جای خرید آن جفت  ارز، اقدام به فروش آن کنید، در این صورت با نزول قیمت جفت ارز، سود نصیب شما می ‌شود.

در بازار بورس ایران که یک بازار یک‌ جهته  محسوب می شود، شما تنها می ‌توانید سهامی را بخرید و سپس آن را بفروشید، امکان فروش سهم قبل از اینکه آن را داشته باشید، امکان پذیر نخواهد بود.  

مالکیت

در بازار فارکس، خرید یا فروش هر جفت ارز به منزله مالکیت مجازی آن دارایی در نظر گرفته می شود،  به این صورت که با خرید یا فروش هر ابزار مالی، شما فقط صاحب مجازی آن دارایی می شوید. در حالی که در  بازارهای بورس متفاوت بوده و مالکیت واقعی برای  سهام خریداری شده، منظور می شود.  

با توجه به موضوعات اشاره شده در متن مقاله، حتما به این موضوع پی برده اید که فعالیت در بازارهای مالی، نیاز به مهارت و اطلاعات بسیار بالایی دارد و با توجه به ریسک و نوسانات موجود، تنها برای آن دسته از  افرادی می تواند مفید و سودده باشد که  اقدام به دریافت آموزش ‌های حرفه ‌ای نموده باشند و به منابع مفید و معتبر برای بهبود اطلاعات خود نیز دسترسی یابند. چرا که تنها تصمیم گیری و اقدام به فعالیت در بازار مالی، منجر به کسب سود نشده و نمی تواند شما را در این بازار موفق سازد. موفقیت و کسب سودهای هنگفت، تنها در گرو افزایش دانش و شناخت ماهیت بازار و ابزارهای مورد نیاز برای سرمایه گذاری و انجام معاملات است.  

 

نظر خود را بنویسید