معرفی بیتمکس - 1

معرفی بیتمکس و آشنایی با صرافی بیتمکس

برای معرفی بیتمکس (Bitmex) که یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌هاست و بیشترین حجم معاملات ارز دیجیتال و بیت کوین را دارد، باید از اهداف تأسیس این صرافی مطلع باشیم. صرافی بیتمکس در سال 2014 تاسیس شد. نوع فعالیت این صرافی نیز مانند سایر صرافی‌های معتبر ارز دیجتیال، همتا به همتاست، با این تفاوت که در بیتمکس به صورت واقعی ارز دیجیتال خریداری نمی‌کنید بلکه با پیش‌بینی قیمت در روند بازار وارد قرارداد می‌شوید. بیان‌گذار بیتمکس آقای بن دلو (Ben Delo)، فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی ارشد ریاضیات و علوم کامپیوتر از دانشگاه آکسفورد است. این صرافی یکی از امن‌ترین صرافی‌هاست که روزانه ده‌ها هزار تریدر یا معامله‌گر از طریق آن معامله انجام می‌دهند و در حال حاضر، این صرافی روزانه بیش از 2 میلیارد دلار تراکنش دارد.

معرفی بیتمکس

طبق ادعای سایت بیتمکس، یک پلتفرم معاملاتی است که برای سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به بازارهای مالی را فقط با استفاده از بیت کوین فراهم می‌کند. اما اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تری از معرفی بیتمکس داشته باشیم، باید گفت بیتمکس یک پلتفرم است که برای معامله قراردهای آتی و قراردادهای دائمی ارزهای دیجیتال است. به طور کلی در پلتفرم بیتمکس به صورت واقعی ارز دیجیتال خریداری نمی‌شود بلکه با پیش‌بینی قیمت در روند بازار وارد قرارداد می‌شوید. در ادامه به تعدادی از قراردادهایی که بیتمکس از آن پشتیبانی می‌کند را به طور مختصر توضیح خواهیم داد. قراردادهای آتی یا آینده: به توافق برای خرید یا فروش یک ارز دیجیتال با قیمتی که از قبل تعیین شده و قرار است در یک زمان خاص مورد معامله قرار گیرد، قرارداد آتی گفته می‌شود. قراردادهای دائمی: این قرارداد مانند یک قرارداد سنتی است اما با این تفاوت که هیچ تاریخ انقضا یا تسویه حسابی وجود ندارد. به چنین معامله‌ای، قرارداد دائمی گفته می‌شود. معاملات سود از روند صعودی(Long) یا سود از روند نزولی(Short): در این نوع معامله به خریداران اجازه می‌دهد که در روند صعودی یا روند نزولی بازار شرکت کنند. به این معنا که اگر معامله‌گر با تکیه بر تحلیل خود، پیش‌بینی کند که قیمت ارز مورد نظر بالا خواهد رفت، موقعیت خرید ایجاد کرده و اگر پیش‌بینی کند که در روند نزولی، قیمت ارز به قیمتی پایین‌تر از قیمت کنونی خواهد رسید، موقعیت فروش ایجاد می‌کند و از این معامله سود کسب خواهد کرد.

اهرم یا لوریج (Leverage) در معاملات

برای شناخت بهتر و معرفی بیتمکس باید با اصطلاحات مربوط به آن آشنا بود. یکی از آن اصطلاحات، «اهرم» است. اهرم به شما اجازه می‌دهد که با چند برابر سرمایه اولیه خود معامله کنند. به عبارتی دیگر، می‌توان اهرم را نوعی قرض گرفتن از سرمایه صرافی در نظر گرفت تا معامله‌گران بتوانند سود خود را افزایش دهند. در بیتمکس می‌توان تا رقم 100 از اهرم استفاده کرد. به طور مثال اگر شما 100 دلار سرمایه اولیه داشته باشید و از اهرم 10 استفاده کنید، مانند این است که سرمایه شما به انداز 1000 دلار افزایش پیدا کرده است. بنابراین اگر با 100 دلار به طور معمولی معامله کنید، سود شما نیز 10 دلار باشد، در معامله استفاده شده از اهرم 10، سود شما به 100 دلار خواهد رسید.

بیتمکس چیست

لیکوئید شدن یعنی چه؟

همان طور که گفته شد، این پلتفرم‌ها وقتی پولی به شما قرض می‌دهد، مقدار از سرمایه شما را به عنوان گرو، نزد خودش نگه می‌دارد که به این پول، وجه تضمین یا مارجین(Margin) گفته می‌شود. حال اگر روند بازار بر خلاف پیش‌بینی و تحلیل شما حرکت کند و نیز ضرر شما برابر با وجه تضمین شود، صرافی برای جبران خسارت خود، سرمایه اولیه شما را بر می‌دارد که به آن لیکوئید شدن گفته می‌شود. لیکوئید (Liquidation) به معنای «از بین رفتن» است. بنابراین برای استفاده از اهرم، باید توجه داشت که امکان لیکوئید شدن نیز وجود خواهد داشت و هر چه ضریب اهرم بالاتر باشد، مقدار ریسک از بین رفتن سرمایه نیز بیشتر خواهد بود.

بیتمکس برای تازه واردها مناسب نیست

قبل از شروع به معامله و عضویت در این پلتفرم، این نکته را باید بدانید که بیتمکس برای تازه واردها مناسب نیست. معامله در بیتمکس و استفاده از اهرم تا حدودی مانند قمار کردن و فعالیت در سایت‌های شرط‌‌بندی است و هر چقدر میزان اهرم شما بیشتر باشد، به این شباهت نزدیک‌تر خواهد شد. یک اتفاق معمولی و رایج در بیتمکس، از بین رفتن  1.5 میلیون دلار سرمایه در یک ساعت است! بنابراین قبل از شروع معامله در این پلتفرم، باید اصول تحلیل تکنیکال آشنا بوده و حداقل چند ماه در پلتفرم‌های معمولی مانند بایننس کار کرده باشید و تجربه کسب کرده باشید. همچنین می‌توانید با تهیه پکیج آموزشی تحلیل تکنیکال مقدماتی و تکنیکال پیشرفته، می‌توانید ریسک ضرر و از دست دادن سرمایه خود را به مراتب کم کنید و از ارزهای دیجیتال کسب سود کنید.

امکان مسدود شدن حساب معاملاتی ایرانی‌ها

اگر تصمیم گرفتید در بیتمکس معاملات خود را شروع کنید و از آن کسب سود کنید، باید توجه داشته باشید که طبق قوانین این صرافی، ایرانی‌ها و چند کشور دیگر حق عضویت در این سایت را ندارند و در صورت شناسایی، حسابشان مسدود خواهد شد. هر چند عده‌ای از افراد بعد از مسدودیت حسابشان، از طریق ایمیل و پیام به پشتیبانی و احراز هویت، توانستند سرمایه خود را از بیتمکس خارج کنند، اما دردسرهای خاص خودش را دارد. باید توجه داشت که  سعی کنید همیشه از طریق یک آی‌پی مشخص به سایت وارد شوید و در هر بار استفاده از این پلتفرم، آی‌پی خود را به کشورهای مختلف تغییر ندهید. البته آی‌پی کشورهایی از جمله: ایالات متحده آمریکا، استان کبک در کشور کانادا، کوبا، کریمه، سواستوپل، کره شمالی و سوریه و سودان نیز مسدود است و مردم این کشورها نمی‌توانند از بیتمکس استفاده کنند. در هر حال علاوه بر استفاده از این شیوه‌ها برای تغییر آی‌پی سیستم خود، باز هم ریسک مسدویت حساب معاملاتی به صفر نخواهد رسید. بنابراین در استفاده از این پلتفرم به خوبی تصمیم‌گیری کنید و بعد از در نظر گرفتن شرایط و ریسک‌های موجود، معامه در بیتمکس را شروع کنید.

ترید در بیتمکس

افزایش امنیت در بیتمکس

امنیت، یکی از مزیت‌های این صرافی است. بیتمکس با توجه به امنیت بالایی که دارد، محبوبیت خاصی بین تریدرهای ارزهای دیجیتال پیدا کرده است. هر چند اخباری مبنی بر اختلال در امنیت و تلاش‌هایی برای ورود به حساب‌های کاربران شده، اما همچنان این صرافی در زمینه امنیت پیشگام است. در هرحال، هر چه امنیت بالاتر رود، هکرها و افراد نفوذکننده به سایت نیز قوی‌تر خواهند شد. بنابراین تنها راه برای حفظ امنیت در بیتمکس و هر صرافی آنلاین دیگر، رعایت نکات امنیتی توسط خود سرمایه‌گذار است. یکی از راه‌های حفظ امنیت در بیتمکس این است که سعی کنید ایمیل ورود و خروج به حساب را فعال کرده و از ورود و خروج افراد به حساب کاربری‌تان اطلاع پیدا کنید. همچنین ورود دو عاملی(2FA) را فعال کنید و اطلاعات لازم در این مورد را به دست آورید.  

اولین معامله را از کجا شروع کنیم؟

بعد از معرفی بیتمکس، نوبت به شروع معامله می‌رسد. این پلتفرم یک بخش آزمایشی دارد که در آن می‌توان به صورت آزمایشی به معامله پرداخت. این سایت به نشانی testnet.bitmex.com فعال می‌باشد و امکان دسترسی به مقداری سرمایه آزمایشی بعد از عضویت در سایت برای شما فراهم خواهد شد. اگر قصد دارید در بیتمکس فعالیت کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از این سایت استفاده کنید و بعد از تمرین و تسلط کافی، معاملات اصلی خود را آغاز کنید. اگر می‌خواهید اولین معاملات‌تان را انجام دهید، سراغ اهرم نروید.

راهنمای کار با بیتمکس

جمع‌بندی

پلتفرم بیتمکس، بزرگترین صرافی بیت کوین در جهان است که علاوه بر بیت کوین، ارزهای دیجیتال دیگری هم پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم به دلیل قابلیت اهرم که می‌توانند با آن سرمایه‌شان را زیاد کنند، مورد استقبال معامله‌گران حرفه‌ای قرار گرفته است. هرچند بیتمکس اجازه فعالیت به ایرانی‌ها را نمی‌دهد، اما این پلتفرم هنوز جای خود را در بین معامله‌گران حرفه‌ای به خوبی حفظ کرده و پلتفرم دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود. برای پیش‌بینی قیمت آینده ارزهای دیجیتال نیازمند مسلط شدن به تحلیل‌های فاندامنتال و تحلیل‌های تکنیکال است. برای دریافت این آموزش‌ها کافی‌ست از بسته‌های آموزشی دکتر ژند استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید