آلتکوین چیست ؟ - ۱

آلتکوین چیست؟ راهنمای کامل و معرفی آلتکوین که سوالات شما را پاسخ می‌دهد

اگر در بازارهای سرمایه و ارزهای دیجیتال فعال باشید، حتما نام آلتکوین (Altcoin) را شنیده‌اید. برای معرفی آلتکوین بهتر است با اصطلاحاتی مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال آشنایی مختصری داشته باشیم. امروزه بیش از 5 هزار ارز رمزپایه و بیش از 20 هزار نوع از انواع مختلف بازارهای مرتبط با آن وجود دارد. بیت کوین اولین و قدیمی‌ترین ارز دیجیتال است. اصطلاح آلتکوین به کلیه ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین اطلاق می‌شود. بنابراین آلتکوین به هر یک از هزاران رمزارز رایج بعد از بیت‌کوین تلقی می‌شود که اهدافی مشابه بیت‌کوین را دنبال کرده و یا ممکن است برای سلطه نهایی و کسب جایگاه نخست با بیت‌کوین و سایر رمزارزها در رقابت باشند. در این مقاله می‌خواهیم درباره آشنایی با آلتکوین و پیرامون آن گفتگو کنیم.

آلتکوین چیست؟

آلتکوین عبارتی است که به عنوان جایگزین‌های بیت کوین استفاده می‌شود. در معرفی آلتکوین، شناخت سایر ارزهای دیجیتال اهمیت دارد، به این معنا که تا ارزهای دیجیتال دیگر را نشناسیم، نمی‌توانیم به طور کامل مفهوم آلتکوین را درک کنیم. بنابراین بیشتر افراد که درباره ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند، از بیت کوین بیشتر صحبت می‌کنند و حتی اطلاعاتی درباره سایر ارزهای دیجیتال ندارند. بسیاری از آلتکوین‌ها بر اساس چارچوب خاصی به وجود آمده‌اند. بیشتر آلتکوین‌ها همتا به همتا هستند. با بیان ساده، اصطلاح آلت کوین به هر ارز دیجیتالی به جز بیت کوین اطلاق می‌شود. آلتکوین از دو کلمه «alt» به معنای جایگزین و «coin» به معنای سکه تشکیل شده است. آلتکوین‌های زیادی در تلاش هستند که محدودیت‌های موجود در بیت کوین را برطرف کنند. به همین دلیل، یک آلتکوین برای موفقیت در برابر بیت کوین رقابت می‌کند.

آلتکوین چیست

انواع آلتکوین‌ها

با تکامل ارزهای دیجیتال و آلتکوین‌ها، دسته‌های مختلفی پدید آمدند. بعضی از انواع آلتکوین‌ها عبارت است از: 1- ارزهای دیجیتال مبتنی بر ماینینگ یا استخراج 2- توکن‌های امنیتی (Security Tokens) 3- توکن‌های کمکی (Utility Tokens) 4- استیبل کوین (Stable Coin)

ارزهای دیجیتال مبتنی بر ماینینگ یا استخراج

این آلتکوین‌ها از فرآیند استخراج استفاده می‌کنند. این نمونه آلتکوین‌ها بیشترین شباهت را به بیت کوین دارند. برترین آلتکوین‌های سال 2020 جز این گروه هستند. ارز دیجیتال اتریوم نیز یک ارز دیجیتال مبتنی بر ماینینگ است که به عنوان بهترین آلتکوین در این بخش شناخته شده است.

توکن‌های امنیتی (Security Tokens)

این آلتکوین‌ها به یک معامله مرتبط هستند و معمولا با ارائه کوین اولیه (ICO) راه‌اندازی می‌شوند. توکن‌های امنیتی شبیه استوک‌های سنتی است و معمولا نوعی سود سهام مثل پرداخت یا مالکیت در یک معامله را وعده می‌دهند.

توکن‌های کمکی (Utility Tokens)

این توکن‌ها به عنوان نوعی از خدمات هستند و بعضی مواقع به عنوان بخشی از ICO به فروش می‌رسد. فایل‌کوین یک نمونه عالی از توکن‌های کمکی ارائه شده در ICO است. فایل‌کوین‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند در فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل‌ها، قابل تعویض باشند.

استیبل کوین (Stable Coin)

این نمونه از آلتکوین‌ها به دنبال بهبود در بیت کوین با کاهش نوسانات است. در حقیقت این بهبود با اتصال ارزش کوین‌ها به ارزهای موجود به دست می‌آید. گزینه‌های رایج برای پشتیبانی از آلتکوین‌ها، دلار آمریکا، یورو و طلا می‌باشد. در حال حاضر، مشهورترین استیبل‌کوین، Libra Facebook نام دارد.

پیدایش آلتکوین‌ها

بسیاری معتقدند که لایت کوین، اولین آلتکوین معرفی شده به بازار است؛ اما اینطور نیست. نِیم‌کوین(Namecoin) در آپریل 2011 با هدف عدم تمرکز ثبت دامنه راه‌اندازی شد. این آلتکوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند. اما لایت کوین، درست چند ماه بعد از معرفی نِیم‌کوین در اکتبر همان سال معرفی شد. ایده اصلی شکل‌گیری این آلتکوین از آنجا نشأت گرفته بود که در بازار ارزهای دیجیتال، اگر بیت کوین با عنوان طلای دیجیتالی معرفی شود، لایت کوین نقره دیجیتالی است. چارچوب اساسی بیشتر آلتکوین‌ها از روی بیت‌کوین الگو گرفته شده است و مبتنی بر بلاک چین است. بعد از نیم‌کوین شاهد پیدایش لایت‌کوین، ریپل، پیرکوین، فدرکوین و ارزهای دیجیتال دیگری بودند. در حال حاضر هزاران واحد پول دیجیتالی وجود دارد که از کدهای پایه بیت کوین استفاده می‌کنند. همچنین توسعه‌دهندگان با اعمال تغییرات، کوین‌هایی مانند لایت‌کوین و دَش و زی‌کش و نواکوین را به وجود آورده‌اند.

آلتکوین چه فرقی با بیت کوین دارد

چرا روند ایجاد آلتکوین‌ها متوقف نمی‌شود؟

بیت کوین که عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال را به خود گرفته است، به دلیل طراحی منحصر‌به‌فرد آن مشکلات فراوانی در ساختار دارد. به عنوان مثال، تراکنش‌های بیت کوین هزینه زیادی داشته و تایید هر تراکنش در شبکه این ارز دیجیتال حدود 10 دقیقه زمان می‌برد. همین مشکل باعث شده برخی از آلتکوین‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تایید تراکنش به وجود آیند. علاوه بر این، در شبکه بیت کوین، فرآیند استخراج هزینه‌بر است که آلتکوین‌های جدید سعی در برطرف کردن این مشکل کرده‌اند و روش‌های جایگزین را برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی توسط ماینرها استفاده کرده‌اند. وجود همین مشکلات باعث شده که روز به روز بر تعداد آلتکوین‌ها افزوده شده و روند ایجاد آن‌ها متوقف نشود.

مزایا و معایب استفاده از آلتکوین‌ها

بعد از معرفی آلتکوین، به بررسی مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم. یکی از مزایای استفاده از آلتکوین‌ها، تنوع داشتن آن‌ها است. تاکنون تعداد زیادی آلتکوین با قیمت ارزان در بازار وجود دارد که از محوبیت کمتر نسبت به بیت کوین برخوردار هستند و گزینه‌های مناسبی برای افرادی مبتدی به شمار می‌آیند. علاوه بر تنوع در آلتکوین‌ها، محبوبیت برخی از آن‌ها است که باعث شده توجه جامعه ارزهای دیجیتال به سمت آن‌ها برود. به عنوان مثال آلتکوین اتریوم و لایت‌کوین محبوبیت زیادی داشته و تا حدودی در رقابت با بیت کوین برای کسب رتبه نخست در بین ارزهای دیجیتال هستند. آلتکوین‌ها با هدف بهبود شبکه بیت کوین و حل مشکلات مربوط به شبکه بیت کوین به وجود آمده‌اند. در طراحی ساختار آلتکوین‌های جدید، توسعه دهندگان سعی کرده‌اند مشکلاتی که بیت کوین با آن دست و پنجه نرم می‌کند را رفع کنند. به طور کلی مزایا و معایب آلتکوین‌ها با بیت کوین تا حد زیادی مشترک است. امکان سرقت در حوزه پرداخت آن به دلیل استفاده از الگوریتم‌ها رمزنگاری شده وجود ندارد. تبادلات همتا به همتا(P2P) در آن، موجب شده تا برای انجام تراکنش‌های مالی هزینه اضافی پرداخت نکنید. برای بیان معایب استفاده از آلتکوین‌ها، می‌توان به این مورد اشاره کرد که آلتکوین‌ها به دلیل غیرمتمرکز بودن، فضای مناسبی برای کلاهبرداران و قاچاقچیان فراهم می‌کند. هر چند امنیت آلتکوین‌های جدید بالا است، اما به راحتی می‌توانند مورد حمله سایبری قرار بگیرند. همچنین تراکنش‌های آن غیرقابل برگشت‌ است، به این معنا که اگر شما آدرس مقصد را اشتباه وارد کنید، سرمایه شما از دسترسی خارج شده و امکان بازیابی آن وجود ندارد.

چگونه می‌توان آلتکوین خریداری کرد؟

همانطور که در معرفی آلتکوین متوجه شدید، به تمام رمز ارز‌های دیگر به جز بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود. در نتیجه همانطور که بیت کوین را خریداری می‌کنید، می‌توانید آلت کوین‌ها را نیز خریداری کنید. شما می‌توانید ارز دیجیتال بیت کوین و سایر رمزارزها را در صرافی‌های آنلاین خریداری کنید. درباره خرید ارز دیجیتال در مطلبی دیگر به طور مفصل گفتگو کرده‌ایم.

جمع‌بندی

به طور کلی با شناخت انواع آلتکوین‌ها می‌توان گفت یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری است. طبق آمارها در حال حاضر بیش از 5000 رمزارز وجود دارد. به دنبال افزایش قیمت بیت کوین افراد زیادی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده و به این بازار به عنوان منبع پول‌ساز نگاه می‌کنند. البته با توجه به ریسک‌های موجود در آلتکوین‌ها، کسانی که اطلاعات کافی در مورد این فناوری نو ظهور را ندارند، ممکن است سرمایه خود را به راحتی از دست دهند. بنابراین قبل ازشروع  فعالیت در این حوزه، بهتر است آگاهی خود را بالا ببرید. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر آموزش‌های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را به خوبی فرا گرفته و مسلط شوید. بعد از آموزش نکات فنی و تخصصی، بدون ریسک در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده و کسب درآمد دلاری داشته باشید.

 
نظر خود را بنویسید