معامله سوئینگ یا سوئینگ ترید چیست؟

معامله سوئینگ یا سوئینگ ترید چیست؟

یکی از رایج ترین استراتژی های معاملاتی قابل اجرا در بازارهای سرمایه است که به عنوان نوعی از راهبرد و برای استفاده از نوسانات میان مدت بسیار کارا بوده و اغلب توسط تریدرها در بازار ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین مورد استفاده قرار می گیرد.

معامله سوئینگ، معاملات نوسانی یا سوئینگ ترید ها هستند که هدف  اصلی آن، حفظ میانگین زمانی برای نگه داشتن دارایی و استفاده از ضریب سود سرمایه در زمان است. اگر روند یک دارایی در بازار سرمایه پایدار و رو به رشد باشد، در بهترین حالت سوددهی بوده و می توان به برداشت در بهینه ترین حالت آن امیدوار بود. در واقع زمان مورد انتظار برای استفاده از نوسانات به صورت میانگین، حدود چندین روز تا چندین هفته متغیر است و زمان های کوتاهتر یا بلند تر از این را نباید به عنوان سوئینگ مورد بررسی قرار داد.

در استراتژی سوئینگ نیز همانند سایر روش های معاملاتی، برای رسیدن به نتیجه درست و تصمیم گیری بهینه، از تحلیل های تکنیکال و ابزارهای متعامل استفاده می شود. اگر چه که در مواردی نیز ممکن است تحلیل فاندامنتال برای تقویت و افزایش اعتماد به تحلیل های تکنیکال، مورد استفاده واقع شود.  

اهمیت استفاده از روش معامله سوئینگ

اگر بخواهیم در مورد تفاوت بین یک معامله گر روزانه و یک تریدر سوئینگ صحبت کنیم باید بگوییم که، معامله گر روزانه در ابتدای روز می خرد و در پایان همان روز از آن معامله خارج می شود. اما در معامله سوئینگ، این محدوده زمانی، منوط به پایان یک روند سودده است و دلیل آن متفاوت بودن برخی ارزها و سهم ها در معاملات است که پروسه های طولانی تری را می طلبد. اما نباید بیش از چند ماه طول بکشد، چرا که در این صورت به عنوان معامله سوئینگ غیر قابل قبول خواهد بود. زمان دادن به دارایی برای رشد سبب نوسانات طبیعی در محدوده مشخص شده می باشد و علت نامگذاری دیگر سوئینگ به معاملات نوسانی نیز همین موضوع می باشد.

چنانچه در روند معاملات سوئینگ، یک محدوده قیمتی از یک دارایی را انتخاب کرده و در آن محدوده قیمتی و زمانی به نگهداری آن بپردازید و در پایان زمان تعیین شده از آن حتما خارج شوید، می توانید به موفقیت معامله اطمینان داشته باشید.

همین یک فرصت در دارایی مورد نظر برای تریدر کافی است و آنها نیازی به این ندارند که در جستجوی فرصت بعدی، تهدیدات احتمالی را متوجه سرمایه خود کنند. این محدوده پرسود را باید از طریق تحلیل های تکنیکال و سایر ابزارهای معتبر در مراتب تحلیل بدست آورد. ذکر این نکته ضروری است که در تحلیل های خود از مباحث بنیادی و اخبار پیرامون دارایی خود غافل نشوید.

نکات مهم معامله سوئینگ تریدینگ

معاملات سوئینگ، از بهترین و پرکاربردترین انواع مورد استفاده در بین معامله گران محسوب می شود و دلیل اصلی و مهم آن، توجه به محدوده زمان است. میان مدت بودن این استراتژی، نه آنقدر آزار دهنده است که نوسان گیرها را خسته کند و نه به اندازه ای کوتاه است که نگرش بلند مدت را زیر سوال ببرد.

برای انجام صحیح استراتژی سوئینگ، نیاز به اقدام سه مرحله ای از سوی معامله گران وجود دارد که باید رعایت شود، در غیر این صورت هیچ بازدهی قابل توجهی را به همراه نخواهد داشت.

مرحله یک: قبل از معامله

باید سریع عمل کنید و همواره قبل از شروع کار بازار، آماده باشید. به گونه ای که به یاد داشته باشید در روزهای گذشته چه بر شما گذشته و روند احتمالی امروز چه خواهد بود. لیست مدنظر خود در مورد دارایی های تحت نظر را مطالعه کرده و به نتیجه نهایی برسید.

مرحله دو: بازار

چقدر بازار امروز را می شناسید. بازار هر روز بر مبنای دسته ای از عوامل تغییر می کند. اخبار را دنبال کنید. تحلیل بنیادی را به خوبی بررسی نموده و به موارد بنیادی دقت کنید. احساسات غالب جمعی بازار را بشناسید. تریدرها همانند شما از فاکتورهای جانبی تاثیر می پذیرند و این بر رویه آنها نیز موثر است. این احساسات را باید در گروه های مختلف، مورد بررسی قرار داد.

مرحله سه:  بازار فردا

در مورد روند بازار فردا فکر کنید و به پیش بینی های لازم بپردازید و به دنبال برنامه ریزی و تعیین لیست خود باشید. تحلیل های بنیادی و تکنیکال خود را انجام دهید. تا  زمانی که به نتیجه مورد نظر و دلخواه خود نرسیده و تصمیم قطعی نگرفته اید، هیچ اقدامی نکنید.

اگرچه در مورد زمان معاملات سوئینگ یک محدوده زمانی تعیین می شود، اما آگاه باشید که باید در یک بازه ده روزه به صورت کامل متمرکز باشید. در واقع اگر این سودهای کوچک متعدد در این بازه های زمانی میان مدت، با سود بلندمدت همان دارایی برابری نکند، هیچ توجیه واقعی برای تحمل این سطح از فشار روانی وجود ندارد و از عواملی که ممکن است زمینه را برای زیان و ضرر های احتمالی باز کند، غافل نباشید. چرا که در بازار سرمایه، هیچ سودی بدون برنامه قبلی بدست نمی آید.

 

نظر خود را بنویسید