مراقب این تله های سرمایه گذاری باشید

مراقب این تله های سرمایه گذاری باشید

در بازارهای سرمایه گذاری گاهی پیش می آید که در هنگام سرمایه گذاری، ناخودآگاه تسلیم برخی افکار و وسوسه ها شده و اگر چه که دلیل خوبی برای انجام آن ندارید، ولی آن را بهترین و منطقی ‌ترین تصمیم ممکن دانسته و اجرا می کنید. اینها در واقع همان تله های سرمایه گذاری هستند. اگر متوجه شده باشید، تله ها ماهیتی ذهنی دارند. یعنی ممکن است از دانش خوبی برخوردار باشید، ولی در عمل نیز اشتباه ‌ترین گزینه ممکن را اتخاذ نموده و دچار خطا شوید.

بنابراین، آشنا شدن با این تله ‌ها باعث می‌ شود تا به درستی و هوشمندانه برای مواجهه با این تله‌ ها آماده باشید و بتوانید با عبور صحیح از آن ‌ها و اتخاذ تصمیمات بهتر، دارایی خود را در امان نگه داشته و از ضرر و زیان نابه جا خودداری کنید.

تله های سرمایه گذاری چیست؟

اعتماد به نفس بیش از اندازه: اگر چه که داشتن اعتماد به نفس نشانه ای از دانش و آگاهی و مهارت شما در روند سرمایه گذاری محسوب می شود و می تواند موفقیت هایی را برای شما رقم زند. ولی زمانی که بیش از اندازه درگیر چنین مسئله ‌ای باشید، به عاملی مخرب تبدیل می شود و شما تصور می ‌کنید هر تحلیل و نتیجه‌ گیری که در ارتباط با سهمی دارید، کاملاً درست است و بر اساس همین باور، نیازی به بررسی و تحقیق در جهت سرمایه ‌گذاری نداشته و اقدام به تصمیم ‌گیری می کنید.

گاهی اوقات اعتماد به ‌نفس بیش از اندازه، منجر به اتخاذ تصمیمات غیرمنطقی می شود و شما را از مسیر موفقیتی که در نظر داشته و بدان مطمئن بودید به یکباره خارج می سازد. ممکن است تصمیم بگیرید و تمام سهم‌ های خود را بفروشید و پول آن را صرف خرید سهامی کنید که معتقدید مشابه با موارد دیگر، به ‌زودی رشد قیمتی قابل ‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

سعی کنید بر این عامل غلبه نموده و با دوری جستن از چنین تصمیماتی که ناشی از اعتماد به نفس بیش از اندازه‌ هستند، به حفظ آرامش خود در بازار سرمایه کمک کنید. در چنین مواردی باید در نظر داشته باشید که اعتماد به ‌نفس بیش از اندازه، می ‌تواند به اندازه نداشتن اعتماد به ‌نفس مشکل ‌زا باشد.

پافشاری و تعصب بی جا: یکی از مهم‌ ترین عوامل در جهت موفقیت افراد فعال در بازار سرمایه دوری جستن از تعصب است . در واقع باید بدانیم که در این بازار، خرید، نگهداری و فروش دارایی ‌ها باید حتما بر اساس دلایلی منطقی انجام شود، ولی گاهی چنین نیست و ممکن است شرایطی متفاوت بوده و با استفاده از آن بتوان به سود خوبی نیز دست یافت که برخی افراد ناخواسته در دام تعصب گرفتار می ‌شوند و از آن دوری می کنند. در واقع، عدم انعطاف و درک و شناخت صحیح شرایط منجر به چنین تصمیم گیری هایی می شود. به‌ عنوان مثال، در بازار سهام، این شرایط زمانی پیش می ‌آید که تمام شواهد موجود نشان ‌دهند که زمان خروج از یک سهم خاص رسیده، اما یکی از سهامداران، به جای توجه به شواهدی که لزوم خروج از سهم را نشان می‌ دهند، تنها دنبال نظراتی می‌ رود که ایده او، مبنی بر ماندن با آن سهم را تایید کند. در واقع با نتیجه ای جز ضرر و شکست مواجه نخواهد شد.

درگیر شدن در دام هزینه از دست رفته: برخی از رفتارها و تصمیم گیر ها به جای اینکه بر اساس منطق باشد، در نتیجه خطاهای شناختی ما رخ می دهد که یکی از مشهور ترین موارد آن، افتادن در دام هزینه از دست رفته است. منظور از هزینه از دست رفته، این است که ممکن است در شرایطی واقع شوید و خود را مجبور نمایید تنها به دلیل اینکه پول پرداخت کرده اید،  کاری را که تمایلی به ادامه آن ندارید، ادامه دهید. شاید یکی از مثال های این مورد، ادامه دادن و حضور در برنامه ای است که هیچ نیاز و علاقه ای بدان ندارید و حتی زمان زیادی را مصروف آن می کنید ولی تنها و تنها به این دلیل که پول بابت آن پرداخته اید نیز به آن ادامه می دهید.

بر همین اساس، گیر افتادن در دام هزینه از دست رفته در خصوص تصمیمات مالی نیز بدین صورت رخ می دهد که باید مراقب این تله باشید و تنها به خاطر زمان و هزینه ‌ای که صرف یک سرمایه‌ گذاری اشتباه کرده ‌اید، به ماندن در آن پافشاری نکنید.

انتخاب یک سهم اشتباه:  ممکن است در شرایطی قرار گیرید و مجذوب امکاناتی از سهم شوید و اصرار بر انتخاب ان را داشته باشید که در واقع به دلایل غیر منطقی رخ می دهد. در نظر داشته باشید که هر دلیلی غیر از وضعیت مناسب شرکت، برای نگهداری سهام آن، دلیلی غیرمنطقی به شمار می رود. چنانچه شاهد عملکرد نامناسب یک شرکت هستید و به ‌رغم این شرایط  نیز تصمیم به نگهداری آن سهم بگیرید، درگیر یکی از تله ‌های رایج سرمایه‌ گذاری شده‌ اید.

یکی از اصطلاحات رایج در بازار سرمایه، عبارت «با سهام خود ازدواج نکنید» است و مقصود آن است که، خرید یک سهام، دلیلی بر متعهد شدن به آن نیست.

فراموش نکنید که برای رهایی از این تله سرمایه گذاری، تنها باید در صورتی با سهمی بمانید که از پتانسیل سوددهی آن مطمئن باشید و هیچ دلیل دیگری در این زمینه قابل قبول نیست. 

نظر خود را بنویسید