مدیریت-سرمایه

مدیریت سرمایه

مقدمه 

 مدیریت سرمایه را می‌توان یکی از اصلی‌ترین و البته مهم‌ترین ارکان برای کسب سود مستمر در بازارهای مالی دانست. در واقع بدون رعایت اصول مدیریت سرمایه، شما به هیچ عنوان نمی‌توانید سود پایدار و مناسبی را از بازارهای مالی به دست آورید. تا جایی که بیشتر معامله‌گران بزرگ، ۸۰ درصد از سود شما در این بازار را وابسته به رعایت اصول مدیریت سرمایه می‌دانند.

 

به همین جهت است که همگی آنان رعایت این موارد را به عنوان یک اصل اساسی قلمداد می‌کنند. با این حال بخش زیادی از افراد هنوز نمی‌دانند که مدیریت سرمایه چیست و اصول آن به چه صورت است. همین عامل ما را بر آن داشته تا مرور واضحی بر روی مدیریت سرمایه و جنبه‌های مختلف آن داشته باشیم. لذا اگر شما هم در این زمینه سؤالی دارید، حتماً ما را تا انتها همراهی کنید.

 

مدیریت سرمایه چیست؟ 

اگر بخواهیم مدیریت سرمایه را به زبان ساده شرح دهیم، باید بگوییم که مجموعه‌ای از قوانین و اصول است که به شما کمک می‌کند تا ریسک‌های کنترل شده‌ای را در بازارهای مالی داشته باشید. در واقع این اصول باعث می‌شود تا شما تحت تأثیر هیجانات ریسک‌های غیرمنطقی را در معاملات انجام ندهید.

این عامل باعث می‌شود تا بازدهی شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. از طرفی دیگر مدیریت سرمایه به شما کمک می‌کند از دارایی خود، سود منطقی و ایده‌آلی به دست بیاورید. این موضوع همان چیزی است که می‌تواند ذهن شما برای فعالیت در این بازارها را آماده کند.

 

اصول مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه دانشی گسترده و بسیار ارزشمند است. همین فاکتور هم باعث شده تا اصول و قواعد آن بسیار متنوع باشد. لذا نمی‌توان تمام این اصول را به صورت دقیق در این بخش ارائه داد. با این حال می‌توان گفت که نخستین و البته مهم‌ترین اصل در مدیریت سرمایه، حفظ دارایی اولیه است.

به عبارتی شما زمانی که وارد یک بازار مالی یا هر معامله‌ای می‌شوید، مقدار مشخصی از دارایی را به عنوان سرمایه اولیه قرار می‌دهید. مدیریت سرمایه به شما کمک می‌کند تا معاملات خود را به نحوی تنظیم کنید که در نهایت این دارایی اولیه ثابت باقی مانده و از آن کسر نشود.

دومین اصل مدیریت سرمایه، ریسک کردن مقدار مشخصی از دارایی است. بر مبنای این قانون، شما نباید هیچگاه بیش از یک درصد دارایی خود را وارد هیچ معامله بکنید. بنابراین زمانی که در یک پوزیشن ضررده قرار بگیرید، در بدترین حالت یک درصد از دارایی خود را از دست خواهید داد.

اصل  سوم در مدیریت سرمایه، نسبت ریسک به ریوارد نام دارد. به عبارتی زمانی که شما وارد معامله‌ای می‌شوید، باید مقداری را به عنوان حد ضرر تعیین کنید. مسلماً باید در مقابل آن چشم اندازی برای کسب سود داشته باشید. در این قانون باید همواره میزان سود شما بیشتر از ضرر باشد.

 

برای مثال اگر حد ضرر را ۵ دلار تعیین می‌کنید، باید حد سود شما بیشتر از این مقدار باشد. مطابق با این اصل، حتی اگر پیش بینی‌های اشتباه شما افزایش پیدا کند، باز هم ریسک از دست دادن دارایی اولیه‌تان کمتر می‌شود.

تنوع در سبد سرمایه‌گذاری یکی دیگر از فاکتورهای مهم و قابل توجهی است که در مدیریت سرمایه به آن پرداخته می‌شود. بر مبنای این اصل، به افراد توصیه می‌شود تا در هنگام خرید سهام یا دارایی‌های مختلف، تمام سرمایه خود را بر روی یک دارایی مشخص قرار ندهند. این موضوع سبب می‌شود تا در صورت پیش‌بینی اشتباه شما در زمینه یک دارایی، ریسک آن به حداقل برسد.

 

سخن آخر 

مدیریت سرمایه را می‌توان یکی از بهترین و البته الزامی‌ترین مهارت‌هایی دانست که باید قبل از ورود به بازارهای مالی آن را فرا گرفت. در واقع این مهارت به شما کمک می‌کند تا بتوانید سرمایه اولیه خود را حفظ کرده و از شر ضررهای سنگین در امان بمانید.

همین عامل هم باعث شده تا بسیاری از معامله‌گران آن را به عنوان یک موضوع حیاتی در روند معاملات قلمداد کنند. ما در این مقاله سعی کردیم تا مروری واضح بر روی این موضوع و جنبه‌های مختلف آن داشته باشیم. با این حال اگر هنوز سؤال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

 

نظر خود را بنویسید