فعالیت در بورس - 1

چرا برای فعالیت در بورس نیاز به استراتژی دارید؟

در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارید، باید با استراتژی سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شوید. تنها یک قانون اساسی در بازار بورس وجود دارد و آن هم این است که اگر بدون برنامه عمل کنید و تحت‌تاثیر هوا و هوس قرار گیرید، سرمایه خود را دست خواهید داد. در صورتی که قصد دارید که تجربه تلخ از دست دادن سرمایه را در فعالیت کاری خود تجربه نکنید، با ما همراه شوید تا در این مقاله از وبسایت آکادمی دکتر ژند استراتژی سرمایه‌گذاری در بورس را به شما آموزش دهیم و نکات مفید در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.  

اهمیت تعیین استراتژی در بورس

سرمایه‌گذاران اندکی وجود دارند که تنها با استفاده از شانس و احساسات خود می‌توانند در بازار بورس سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشند. بنابراین همه سرمایه‌گذاران از حرفه‌ای گرفته تا مبتدی به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های معقول نیاز دارند. این دستورالعمل‌ها به منظور ایجاد نوعی نظم و انضباط در سرمایه‌گذاری الزامی هستند و به شما کمک می‌کند که فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوب را از دست ندهید. راهنمای بورس برای خرید و فروش سهام، استراتژی‌های خاصی را بیان می‌کند که در ادامه برخی از آنها را معرفی خواهیم کرد:

  •   عدم سرمایه‌گذاری در یک صنعت مشخص
  •   سرمایه‌گذاری تنها در شرکت‌هایی که معیارهای مالی خاصی از خود نشان می‌دهند.
  •   سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها بر اساس احساسات

رعایت این سه نکته و محدود کردن سهام‌هایی که به این صورت خریداری کرده‌اید، مهم‌ترین گام برای برخورداری از استراتژی سرمایه‌گذاری در بورس است. در ادامه سایر راهکار‌های سرمایه‌گذاری در بورس را بیان خواهیم کرد.

تفکر واضح و مستقل

مولتی فول بیان می‌کند که برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار، بورس اوراق بهادار می‌تواند مکانی سرگرم‌کننده باشد. صدها شرکت در خارج از کشور و در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند و گسترش پیدا کرده‌اند. هر شرکت نیز به طور مرتب اخبار مشارکت گسترده خود را منتشر می‌کند و برای اثبات گفته‌های خود، صورتحساب‌های تایید‌کننده را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. خطری که در اینجا، سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند، "بار اطلاعات اضافی" است. در چنین حالتی استفاده از اصول سرمایه‌گذاری واضح و روشن، منجر به اخذ تصمیمات بهتر در سرمایه‌گذاری خواهد شد. در صورتی که استراتژی سرمایه‌گذاری در بورس مشخص باشد، اطلاعات اضافی محدود می‌شوند؛ زیرا احتمال سرمایه‌گذاری در بخش‌های مشخص به طور قابل توجه کاهش خواهد یافت. برای تبدیل شدن به سرمایه‌گذاری با‌تجربه، لازم است که سبک سرمایه‌گذاری مناسبی را انتخاب کنید و سپس سبکی را که انتخاب کرده‌اید، توسعه دهید و همگام با آن پیشرفت کنید.  

در سرمایه‌گذاری، کدام استراتژی را باید انتخاب کرد؟

  استراتژی سرمایه‌گذاری در بورس - انتخاب

هیچ استراتژی سرمایه‌گذاری وجود ندارد که برای همگان مناسب باشد. در ادامه ویژگی‌های یک استراتژی خوب را بیان خواهیم کرد:

۱. تمرکز بر نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف

یک استراتژی خوب، آن است که روی نقاط قوت شما مانور دهد و به از بین بردن یا کاهش نقاط ضعف کمک کند. به عنوان مثال در صورتی که استعداد خوبی در حساب و کتاب دارید، تمرکز بر تجزیه و تحلیل دقیق صورتحساب‌های شرکت ایده‌ای مناسب برای شما خواهد بود.

۲. ساده باشد

یک استراتژی مناسب به راحتی خلاصه می‌شود و به شما می‌گوید که چه زمانی برای خرید و چه زمانی برای فروش مناسب است.

۳.براساس منطق سرمایه‌گذاری عمل کند

سرمایه‌گذاری دارای اصول و قواعد مشخصی است که پیروی از آنها منجر به بازدهی بهتر می‌شود.  

سرمایه‌گذاری ارزشی

سرمایه‌گذاری ارزشی، یکی از استراتژی‌های خوبی است که قابلیت خود در بازه زمانی بلند مدت نشان می‌دهد و دنبال‌کنندگان بسیاری نیز دارد. به عبارت ساده، در این نوع سرمایه‌گذاری، شما سهامی را خریداری می‌کنید که ارزان قیمت باشد و پس از آنکه سهام ارزش واقعی خود را به دست آورد، اقدام به فروش آن خواهید کرد. (براساس اندازه‌گیری بازده)  

سایر استراتژی‌های پرطرفدار

استراتژی سرمایه‌گذاری در بورس - استراتژی های رایج

سایر راهکارهای محبوب، شامل تمرکز بر بخش خاصی از بازار است که آشنایی خوبی با آن دارید. ایده اصلی در این نوع سرمایه‌گذاری این است که شما با تحقیق، اطلاعات بیشتری نسبت به سایر سرمایه‌گذاران کسب خواهید کرد. نزدیک‌ترین سبک سرمایه‌گذاری به این ایده، سرمایه‌گذاری top down است. در این سرمایه‌گذاری شما بخشی را انتخاب می‌کنید که روند بهتری را پیش رو دارد و سود لازم را برای شما به همراه خواهد داشت.

از چارت خارج شوید

یکی از رویکردهای نامطلوب در بورس، چارت‌بندی یا تحلیل‌های تکنیکی است. این روش شامل استفاده از چارت‌های قیمت و سایر داده‌های فنی، مانند حجم سهام معامله‌شده، برای پیش‌بینی آنچه در آینده رخ خواهد داد، است. اگرچه این گفته ما مخالفانی در زمینه آموزش بورس دارد اما استفاده از این استراتژی ناکارآمد است. بیشتر افراد به خرید و فروش به صورت دوره‌ای می‌پردازند که این امر سبب می‌شود، بازده به‌دست‌آمده از یک سهام در هنگام خرید سهام دیگر هزینه شود. علاوه بر این، ما  استراتژی " توقف ضرر"  را نیز بنا به دلایل مشابه راهکار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانیم. این استراتژی شامل فروش خودکار سهامی است که ارزش آن چند درصد کاهش پیدا کرده‌است.

آزمون و خطا

یافتن بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در بورس که مناسب شما باشد، به احتمال زیاد به آزمون و خطا نیاز خواهد داشت. پیش از انتخاب یک راهکار بخصوص، باید راهکارهای مختلف را امتحان کرد و بهترین آنها که خواسته‌های شما را تامین می‌کند، انتخاب کنید. هنگامی که بورس اوراق بهادار در وضعیت مناسبی قرار دارد، فرصت خوبی است که راهکارهای مختلف را امتحان کنید و عملکرد خود در برابر بازار بورس را محک بزنید. به این ترتیب درخواهید یافت که تلاش شما مثمر ثمر بوده‌است و اشتباه در سرمایه‌گذاری را به مهارت خود و نه به شانس ربط خواهید داد.

سخن آخر

با توجه به آنچه که گفته شد و نیاز به استراتژی برای سرمایه‌گذاری در بورس، می‌توانید برای درک بهتر از دوره‌های آموزشی دکتر ژند استفاده کنید.

 
نظر خود را بنویسید