عادت های سرمایه گذاری - 1

عادت‌های سرمایه‌گذاری که مانع موفقیت شما می‌شود

عادت‌های خوب و بد در همه فعالیت‌ها دیده می‌شود و اشتباه‌های سرمایه‌گذاری نیز یکی از این عادت‌های بد به حساب می‌آید. همه ما عادت‌های مخصوص به خودمان را داریم که این عادت‌های خوب یا بد ما را به آنچه که اکنون هستیم، تبدیل کرده‌است. عادت‌های خوب، عادت‌هایی هستند که مزایای ارزنده‌ای برای ما به همراه خواهند داشت، حال این مزایا می‌تواند در هر زمینه‌ای باشد. آیا اخیراً در جریان نوسانات بازار سهام قرار داشته‌اید؟ همین نوسانات هستند که منجر به ایجاد عادت‌های بد می‌شوند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از وبسایت آکادمی دکتر ژند ۸ عادتی که منجر به سرمایه‌گذاری ناموفق می‌شود را به همراه هم بررسی کنیم و راهکارهای لازم برای ترک عادت‌های سرمایه‌گذاری ناموفق را مورد ارزیابی قرار دهیم.  

۱. خرید سهام به ارزش بالا و فروش آن به قیمت کم

هنگامی که اوضاع بورس اوراق بهادار بد می‌شود، بسیاری از مردم سرمایه خود را از آن خارج می‌کنند. در نتیجه این افراد با ضررهای مالی مواجه می‌شوند اما این پایان داستان نیست. هنگامی که اوضاع بورس مجدداً به حالت عادی بازمی‌گردد، این افراد مجدداً سهام خریداری می‌کنند. کاری که این افراد انجام می‌دهند این است که در اوضاع بد سهام خود را به قیمت پایین می‌فروشند و با بالا رفتن قیمت، مجدداً آن را خریداری می‌کنند. بهترین استراتژی برای سرمایه‌گذاران این است که سهامی را که خریداری می‌کنند، برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنند.

عادت های بد سرمایه گذاری - سرمایه گذاری بدون برنامه

۲. سرمایه‌گذاری بدون برنامه

سرمایه‌گذاری تنها واگذاری پول به بورس نیست و اینگونه نخواهد بود که بروید و هر زمان که مایل بودید، برگردید. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط مورنینگ استار، میانگین هزینه‌ای که توسط بورس دریافت می‌شود، ۰٫۶۱% از سرمایه‌گذاری است. اگرچه این مبلغ کم به نظر می‌رسد اما برای بازه زمانی طولانی مدت، بسیار زیاد است. برنامه‌ای به نام Bloom وجود دارد که سرمایه‌گذاری شما را به صورت رایگان تحلیل می‌کند. این برنامه قادر است که هزینه‌های پنهان در سرمایه‌گذاری را تشخیص دهد و به شما کمک خواهد کرد که این هزینه‌ها را به میزان ۴۶% کاهش دهید و به اشتباهات سرمایه‌گذاری دچار نشوید.  

۳. سرمایه‌گذاری احساسی

یکی دیگر از عادت‌های سرمایه‌گذاری ناموفق، سرمایه‌گذاری احساسی است. با تغییر ارزش سهام در بورس، بسیاری از افراد، براساس احساسات خود به این وقایع واکنش نشان می‌دهند. برای همه ما پیش آمده‌است که به دلیل وجود مشکلی کوچک در بورس، نظر خود را سریعاً تغییر داده‌ایم. براساس گزارش CNBC، حتی سرمایه‌گذاران با تجربه نیز، ممکن است که با مشاهده تغییرات، وسوسه شده و تصمیمات غیر منطقی اتخاذ کنند. پس به منظور پرهیز از سرمایه‌گذاری ناموفق، در زمان کاهش ارزش سهام، آرام باشید و خود را جمع و جور کنید. هر چه آرام تر باشید، بهتر تفکر خواهید کرد و در نتیجه تصمیمات بهتری اخذ می‌کنید.

ترس از سرمایه‌گذاری -عادت های بد سرمایه گذاری

۴. ترس از سرمایه‌گذاری حتی به اندازه یک ریال!

من درک می‌کنم که چقدر سخت است، پولی را که با هزار زحمت به دست آورده‌اید، در بازار بورس از دست دهید. چنانچه هیچ تجربه‌ای از سرمایه‌گذاری ندارید یا حتی نمی‌دانید که از کجا باید شروع کنید، بهتر است که با سرمایه‌گذاری مبلغی بسیار ناچیز فعالیت خود در بورس را آغاز کنید. برنامه‌های مختلفی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان به میزان ناچیزی در بورس سرمایه‌گذاری کرد. البته بسیاری از سهام‌های موجود در بازار برای سرمایه‌گذاری به یک مبلغ حداقلی نیاز دارند. برنامه Acorns به شما امکان می‌دهد که حتی در بزرگترین شرکت‌های موجود در خارج از کشور نیز سرمایه‌گذاری کنید و پیشنهادات ویژه‌ای را دریافت کنید و تجربه سرمایه‌گذاری ناموفق نداشته باشید.  

۵. وام گرفتن از بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری

از جمله رایج‌ترین اشتباه‌های سرمایه‌گذاری، وام گرفتن از بانک‌ها به منظور سرمایه‌گذاری در بورس است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که وام گرفتن از بانک‌ها و صندوق‌های مالی، ایده خوبی است، در حالی که این‌گونه نیست. وام گرفتن از بانک‌ها، به هر مبلغی که باشد، در دراز مدت به شما آسیب می‌زند. وام گرفتن از بانک‌ها و سرمایه‌گذاری آن، به معنای کاهش بودجه در دسترس شما است و هر چه این بودجه کمتر باشد، انگیزه شما برای سرمایه‌گذاری نیز کمتر خواهد بود.

عادت های بد سرمایه گذاری

۶. توجه بیش از حد به کارشناسان بورس

استفاده از نظرات و ایده‌های کارشناسان بورس، همواره منبعی عالی برای دریافت نظرات و ایده‌های سرمایه‌گذاری بوده است. با این وجود در تصمیم‌گیری‌های خود در رابطه با سرمایه‌گذاری و استفاده از نظرات این افراد، احتیاط را رعایت کنید. یکی از دلایل سرمایه‌گذاری ناموفق، دنبال کردن نظرات کارشناس بدون تحقیق است. پس پیش از اقدام برای سرمایه‌گذاری، بررسی کنید که آیا نظرات این افراد به نفع شما خواهد بود یا خیر. در صورت نیاز از مشاوران مالی یا برنامه‌ریزان مالی حرفه‌ای کمک بخواهید تا شما را در دستیابی به اهداف سرمایه‌گذاری راهنمایی کنند.  

۷. عدم رعایت توازن در سبد سهام

برای بررسی کلیه سرمایه‌گذاری‌های خود وقت بگذارید و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته را فراموش نکنید. عملکرد شرکت‌ها را تحت نظر داشته باشید و مدل‌های تجاری، استراتژی و روش‌های خود را تغییر دهید. به منظور اطمینان از دستیابی به اهداف مالی خود، سبد سهام خود را ارزیابی کنید. در صورتی که میزان سود دریافتی شما از سهامی مشخص، با تغییراتی همراه بوده است، شاید زمان آن فرا رسیده‌است که سهام خود را بفروشید و آن را در جای دیگر سرمایه‌گذاری کنید.  

۸. بی‌توجهی به سود

چنانچه در مورد بازدهی یا سود سهام خریداری شده، اطلاعاتی در دست ندارید، در حال ارتکاب به یکی دیگر از اشتباهات سرمایه‌گذاری هستید. در هنگام خرید بورس، سود و بازدهی را مورد ارزیابی قرار دهید و تنها به ارزش آن در بازار توجه نکنید. در صورتی که تصور می‌کنید که سود کمی را دریافت می‌کنید، بازده سهام در چند سال آینده را مورد بررسی قرار دهید تا در این مورد قانع شوید.  

در آخر

براساس آنچه بیان شد، پرهیز از عادت‌های سرمایه‌گذاری ناموفق به شما کمک خواهد کرد که سریع تر و راحت‌تر به اهداف مالی خود دست پیدا کنید و در خرید سهام موفق باشید.

 
نظر خود را بنویسید