عادات افراد موفق - 1

با عادات افراد موفق در بورس آشنا شوید

آنچه سرمایه‌گذاران ضعیف و موفق را از هم جدا می‌کند، عادت‌ها و طرز تفکر آنها است. اگرچه سرمایه‌گذاران بزرگ، برای موفقیت در بورس، از استراتژی‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند اما همه آنها عادت‌های مشابهی دارند که موجب موفقیت در بورس شده‌است. گاهی اوقات سرمایه‌گذاران از روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند که سایر سرمایه‌گذاران بزرگ مخالف آن هستند. در مقاله پیش‌رو ۷ مورد از مهم‌ترین عادت‌های سرمایه‌گذاران موفق را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.  

۱.سهام را بر اساس قواعد دقیق و نه احساسات خریداری کنید

همه سرمایه‌گذاران موفق یک سیستم ارزیابی شده دقیق بر اساس زمان را برای خرید و فروش سهام ایجاد می‌کنند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده‌است که کسب سود از آنها حتمی است. این افراد اوراق بهادار را صرفاً براساس مجموعه‌ای از قوانین و اصول مشخص سرمایه‌گذاری، خرید و فروش می‌کنند. به عنوان مثال، وارن بافت سرمایه‌گذار بزرگ، سهام شرکت‌ها را تنها بر اساس معیارهای زیر خریداری می‌کرد:

  • رشد و کسب درآمد طی ۵ سال متوالی
  • بدهی کم
  • بازده سهام بالا
  • برخوردای از تیم مدیریتی قدرتمند
  • فروش سهام با ارزشی کمتر از بهای تعیین‌شده از سوی شرکت

چنانچه یک سهام تنها یکی از معیارهای بالا را برآورده نمی‌کرد، بافت از خرید آن خودداری می‌کرد. سرمایه‌گذاران موفق هرگز اجازه نمی‌دهند که تصمیماتشان بر اساس احساسات یا گفته‌های دیگران باشد. به عنوان مثال یک سرمایه‌گذار موفق، یک قانون برای فروش سهام خود دارد. این فرد برای جلوگیری از بروز ضرر و زیان، سهام‌هایی که ارزش آنها به کمتر از ۱۰ تا ۲۰ درصد از قیمت خریداری شده برسد را بدون هیچ فوت وقتی به فروش می‌رساند.

عادت‌هایی برای موفقیت در بورس

۲.اشتباهات خود را بپذیرید

یک سرمایه‌گذار موفق می‌داند که مهم نیست که استراتژی سرمایه‌گذاری او تا چه حد عالی است، هیچ استراتژی به طور ۱۰۰% درست عمل نمی‌کند. این افراد به خوبی می‌دانند که هر چقدر هم که باهوش و با تجربه باشند، باز هم این امکان وجود دارد که مرتکب اشتباه شوند. پذیرش اشتباه یک اصل کلیدی برای موفقیت در بورس است. تفاوت اصلی میان سرمایه‌گذاران موفق و متوسط، این است که این افراد فوراً اشتباه خود را می‌پذیرند. در صورتی که متوجه شوند که در سرمایه‌گذاری تصمیم نادرستی را اتخاذ کرده‌اند، سهام را به فروش می‌رسانند و ضرر و زیان را به حداقل کاهش می‌دهند. اما سرمایه‌گذاران متوسط معمولاً تصمیم اشتباه خود را انکار می‌کنند و با بیان بهانه‌ای به سرمایه‌گذاری اشتباه خود ادامه می‌دهند. این افراد متحمل زیان‌های بسیاری می‌شوند که هر‌گونه دستاورد گذشته را نابود می‌کند.  

۳.به یک متخصص تبدیل شوید و به متخصصان دیگر اعتماد نکنید

عامل مهم دیگر برای موفقیت در بورس، سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی است که در آن تخصص دارید. به طور کلی سرمایه‌گذاران بزرگ، تصمیمات مهم در رابطه با سرمایه‌گذاری را تنها به دلیل بالا بودن احتمال موفقیت آنها اتخاذ می‌کنند و شانس را در این رابطه دخیل نمی‌دانند. سابقه موفقیت‌آمیز آنها به دلیل استفاده از دانش و تخصص لازم در زمینه سرمایه‌گذاری است. دانش و تخصص آنها از ساعت‌ها مطالعه و تحقیق ناشی می‌شود. وارن بافت قادر بود شرکت‌هایی را انتخاب کند که در آینده ارزش بیشتری پیدا می‌کردند، زیرا درک خوبی از نحوه کار در مشاغل مختلف داشت. او ساعت‌ها گزارش‌های سالانه شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌داد و قبل از تصمیم‌گیری، قیمت سهام را ارزیابی می‌کرد. دلیل اصلی موفقیت این سرمایه‌گذار این بود که او تنها در زمینه‌هایی که در آن تخصص داشت، سرمایه‌گذاری می‌کرد و همین امر مانع از اتخاذ تصمیمات اشتباه می‌شد. او بیان می‌کند: "بازار بورس مانند پروردگار عمل می‌کند؛ به افرادی که به داد خودشان می‌رسند، کمک خواهد کرد اما برخلاف خداوند افرادی را که نمی‌دانند در حال انجام چه کاری هستند، نمی‌بخشد." 

توصیه‌هایی برای موفقیت در بورس

۴.وقتی هیچ چیز برای سرمایه گذاری وجود ندارد، پس سرمایه گذاری نکنید

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که موجب موفقیت در بورس می‌شود، سرمایه‌گذاری تنها ۸۰% از کل بودجه‌ای است که در اختیار شما قرار دارد. ۲۰% بقیه بودجه باید به صورت وجه نقد در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داشته‌باشد. سرمایه‌گذاری مداوم در بورس، همان اندازه که سود دارد، ضرر نیز خواهد داشت. نکته مهم دیگر در مورد عادت‌های مفید برای بورس، این است که سرمایه‌گذار موفق، اگر نتواند سهامی مطابق با معیارهای خود انتخاب کند، سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و منتظر فرصتی مناسب می‌ماند.  

۵.مسئولیت نتایج حاصل را به صورت ۱۰۰ درصدی بر عهده بگیرید

یک سرمایه‌گذار موفق، مسئولیت موفقیت یا شکست خود را برعهده می‌گیرد. افراد ناموفق همواره تمایل دارند که برای شکست‌های خود بهانه آورند، خود را سرزنش کنند و عدم موفقیت خود را به شانس ربط دهند اما سرمایه‌گذار موفق به نحو دیگری عمل می‌کند. او به اشتباهات خود اعتراف می‌کند و از آنها درس می‌گیرد. او با گذشت زمان عاقل‌تر می‌شود و در مسیر رشد حرکت می‌کند.

نکات موفقیت در بورس

۶.در مورد سرمایه‌گذاری پرشور عمل کنید

همانطور که می‌دانید، انگیزه مهمترین عامل موفقیت در هر زمینه‌ای است و منجر به تلاش برای دستیابی به اهداف می‌شود. این امر در دنیای سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد. در صورتی که از دیدن نمودارها یا مطالعه اطلاعات مالی و گزارش‌های سالانه لذت نمی‌برید، هرگز سرمایه‌گذار موفقی نخواهید بود.  

۷.کاهش خطرات و بازده حداکثر

یک سرمایه‌گذار متوسط بر این باور است که برای دستیابی به بازده بالا، باید دست به ریسک‌های بزرگ بزند اما یک سرمایه‌گذار موفق می‌داند که بازده بالا ربطی به ریسک ندارد. ریسک در حقیقت عدم داشتن تخصص در کاری است که انجام می‌دهید.  

سخن آخر

آکادمی دکتر ژند با برخورداری از سال‌ها تجربه در زمینه آموزش بورس، آنچه برای موفقیت در بورس نیاز دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 
نظر خود را بنویسید