ظرفیت تحمل ریسک - 1

ظرفیت تحمل ریسک چیست و چرا باید هنگام سرمایه‌گذاری به ظرفیت ریسک توجه کنیم؟

تحمل ریسک موضوعی است که اغلب مورد بحث قرار می‌گیرد، اما به ندرت تعریف می‌شود. ظرفیت ریسک میزانی از تحمل شما در برابر از دست دادن سرمایه در معامله است. اهداف شما، سرمایه‌گذاری در جدول زمانی و سطح ریسک، همگی از جمله عوامل موثر در ریسک معامله هستند. تحمل ریسک، توانایی شما در تحمل ضررها در زمان عدم موفقیت در سرمایه‌گذاری است. برای مثال، اگر سهام خریداری می‌کنید، چه مقدار از افت بازار بر شما تاثیر منفی می‌گذارد؟ اگر تحمل شما کم باشد، به طور محافظه کارانه سرمایه‌گذاری خواهید کرد. به عنوان مثال، بخش زیادی از سبد سهام شما ممکن است شامل سهام کم ریسک باشد. آگاهی از تحمل ریسک، به شما در ایجاد برنامه‌ای مناسب کمک می‌کند.

 

عوامل موثر بر ظرفیت ریسک

عوامل موثر بر ظرفیت ریسک

بر اساس گفته افراد متخصص، عوامل متفاوتی بر ظرفیت ریسک موثر هستند. در نتیجه، بایستی به تمام آنها توجه کنیم و هر کدام از آنها را به صورت مجزا و در کنار هم در نظر داشته باشیم. توجه و آگاهی کامل از این موارد، شما را در شناخت ریسک پذیری و بالا بردن ظرفیت ریسک کمک خواهد کرد. بنابراین، بهتر است در ادامه به بررسی هرکدام از این عوامل در سرمایه‌گذاری موفق بپردازیم.

اهداف

هدف از برنامه ریزی مالی، کسب بیشترین سود نیست. بلکه این است که تصمیم بگیرید که چه چیزی از زندگی می‌خواهید، محاسبه کنید که چه مقدار پول برای رسیدن به آن اهداف نیاز دارید و پس از آن استراتژی مناسب سرمایه‌گذاری را برای بازدهی بهتر، انتخاب کنید.

جدول زمانی

به طور کلی، مدت زمان بیشتر موجب کاهش ریسک می‌شود. هورونزی، برنامه‌ریز امور مالی معتقد است که سرمایه‌گذاری به مدت ۵ یا ۱۰ سال با ۱۵ سال یا بیشتر، بسیار متفاوت است. مسیر کلی بازار سهام، طی چند دهه صعودی است؛ اما در این میان افت و خیزهایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، اگر برای خرید خانه به دنبال راهکاری هستید، سرمایه‌گذاری سهام بسیار ریسک پذیر است؛ زیرا در صورت ریزش سهام بورس، زمان کافی برای جبران خسارات وجود نخواهد داشت.

سن و مرحله زندگی

اگر شما در دهه ۸۰ زندگی خود هستید، ظرفیت ریسک شما با فردی که ۳۰ سال سن دارد متفاوت است. در ۳۰ سالگی، شما نه تنها برای سرمایه‌گذاری، بلکه برای درآمدزایی نیز فرصت بیشتری دارید.

اندازه پرتفو

کولادو می‌گوید، کسی که بازنشستگی خود را با پرتفوی ۵ میلیون دلاری شروع می‌کند، بیش از شخصی که با ۵۰۰۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری را آغاز می‌کند، ریسک کرده است. زیرادر صورت افت ارزش، فردی که سرمایه‌گذاری بیشتری کرده است، آسیب بیشتری می بیند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیگر آکادمی دکتر ژند راجع به ویژگی‌های یک سبد سهام خوب را مطالعه کنید.

سطح ریسک شخصی

به طور کلی، بعضی از افراد ریسک پذیری کمتری نسبت به افراد دیگر دارند. کلادو می‌گوید: "شما باید شب‌ها راحت بخوابید." اگر نوسانات بازار بیش از حد استرس‌زا باشد، بهتر است در سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک‌تر شرکت کنید.

 

خطرات نادیده گرفتن ظرفیت ریسک

خطرات نادیده گرفتن ظرفیت ریسک

سرمایه‌گذاری بدون در نظر گرفتن تحمل ریسک، مانند خوابیدن در لبه پرتگاه است. بهتر است به پیش‌بینی واکنش‌های خود در برابر ریزش بازار، جهت سرمایه‌گذاری موفق بپردازید. زیرا اکثر کارشناسان معتقدند که افت بازار، در واقع فرصتی برای خرید است؛ زیرا قیمت‌ها پایین آمده است.

تجربه سرمایه‌گذاری

هنگام تعیین میزان ظرفیت ریسک، سطح تجربه سرمایه‌گذاری باید در نظر گرفته شود.  آیا تازه وارد سرمایه‌گذاری و تجارت شده‌اید؟  آیا مدتی است که این کار را انجام داده اید اما در شاخه‌های مختلف مشغول انجام فعالیت‌های مختلف شده‌اید؟ بهتر است که سرمایه‌گذاری‌های جدید را با قدری احتیاط شروع کنید و به تجارت یا سرمایه‌گذاری خود توجه بیشتری داشته باشید. قبل سرمایه‌گذاری زیاد، تمام جوانب را بسنجید. تمام روش‌های موجود برای حفظ سرمایه را امتحان کنید. با انجام این کار، احتمال موفقیت خود را بیشتر می‌کنید.

ظرفیت ریسک من چه مقدار است؟

هنگام تعیین جواب این سوال، موارد زیادی را باید در نظر بگیرید.  جواب بسته به سن، تجربه، ارزش خالص، سرمایه در معرض خطر و سرمایه‌گذاری واقعی یا تجارت مورد نظر شما بستگی دارد. فکر کردن به این موضوع پاسخ‌هایی را به شما می‌دهد که باید در سرمایه‌گذاری خود از این پاسخ‌ها استفاده به‌جا و کارآمد داشته باشید. برای افزایش ظرفیت ریسک خود، بهتر است از روش‌های مختلفی استفاده کنید. اطلاع از تحمل ریسک خود، فراتر ازآگاهی از موارد ساده موثر در سرمایه‌گذاری موفق است. این یک روند پیچیده برای تجزیه و تحلیل وضعیت مالی شخصی شما و متعادل کردن آن در برابر اهداف خود است.  درنهایت، اطلاع از آن، در کاهش ضررهای مالی به شما کمک می‌کند.

استفاده از پرسش نامه

برای آگاهی از این مورد، بهتر است از پرسشنامه مناسبی در این راستا استفاده کنید. پرسشنامه‌های مربوطه به شما در سنجش تحمل ریسک کمک می‌کنند. بهتر است به سوالات صادقانه پاسخ دهید. به دنبال آن، به نتیجه بهتر و واقعی‌تری دست پیدا خواهید کرد. علاوه بر ارزیابی پاسخ‌های پرسشنامه، بهتر است با برنامه ریزان مالی، در این رابطه مشورت کنید. کارشناسان بر عادی بودن بی ثباتی بازار سهام تاکید می‌کند و به مشتریان کمک می‌کند که از نظر ذهنی برای ریسک پذیری بیشتر، آماده شوند. افراد بایستی توانایی مدیریت شرایط در مواقع حساس را داشته باشند. در غیر این صورت، به دلیل تجربه‌های نامناسب، ریسک پذیری آنها به مرور زمان کاهش می‌یابد و دیگر تمایلی به خرید سهام با ریسک بالا نخواهند داشت.

 نتیجه‌گیری

ظرفیت ریسک، یکی از عوامل مهم در استراتژی سرمایه‌گذاری است. اطلاع از عوامل موثر بر ریسک پذیری و استفاده از راهکارهای موثر بر سرمایه‌گذاری موفق، از جمله کارهایی است که هر سهامداری باید انجام دهد. در این رابطه موارد مختلفی را ذکر کرده ایم، که مطالعه آنها خالی از لطف نیست. به عنوان مثال، ظرفیت ریسک در افراد جوان بیشتر از افراد دیگر است؛ زیرا فرصت و زمان بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارند. به هر حال، اگر به‌دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحمل ریسک هستید، نیاز به مطالعه بیشتر و عمیق‌تر خواهید داشت.

 
نظر خود را بنویسید