شناسایی بهترین سهام برای خرید

شناسایی بهترین سهام برای خرید

افراد زیادی تمایل به ورود به بازار بورس و کسب درآمد از آن را دارند و یکی از چالش های پیش روی آنها در زمان شروع سرمایه گذاری، شناسایی و انتخاب بهترین سهام برای خرید است. در واقع افراد برای آغاز فعالیت خود و در اوایل با تعداد زیادی از  نمادهای مختلف مواجه می ‌شوند که ممکن است به درستی آنها را نشناسند و ندانند که بهترین آن ‌ها برای خرید و شروع سرمایه ‌گذاری کدام است تا بتوانند با اطمینان و خاطری آسوده، مناسب ترین ها را انتخاب نموده و سرمایه گذاری نمایند.

این انتظار را نباید داشت که افراد با ورود به بازار و طی یک زمان کوتاه، دانش تشخیص و شناسایی سهام خوب را به ‌دست آورند. درواقع، سرمایه‌گذاری در بورس نیز مانند تمام بازارهای دیگر، بدون داشتن دانش و تخصص کافی یا بهره مندی از دانش مشاوران با تجربه، منجر به کسب سود نخواهد شد.

هر یک از ما نیاز داریم تا با کسب دانش و اطلاعات کافی در این زمینه، مسیر رسیدن به سود مورد نظر خود را از سرمایه گذاری در بورس به دست آوریم. به همین دلیل در این مطلب می خواهیم در مورد شناسایی بهترین سهام در بازار صحبت کنیم. این مطلب مانند یک نقشه راه، مسیر صحیح را به شما نشان می ‌دهد که با طی کردن آن به موفقیت های بیشتری دست یابید.

کسب دانش سرمایه گذاری و تشخیص بهترین سهام

اگر قصد ورود و فعالیت جدی در بازار سهام را دارید، برای شروع کار خود باید بدانید که در این حوزه، قوانین و اصولی وجود دارد که باید در مورد آن دانش کافی به دست آورید. این موارد مهم شامل مهارت تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلو خوانی می باشد که آشنایی با هر یک از آن‌ ها می ‌تواند به شما کمک کند تا معاملات بهتری داشته باشید و سهام ارزشمندی را برای خرید انتخاب کنید. علاوه بر این موارد، همواره می ‌توانید از راهنمایی مشاوران متخصص و با تجربه در این حوزه نیز برای انتخاب سهام، کمک بگیرید.

تحلیل بنیادی: در تحلیل بنیادی سعی می شود تا میزان ارزشمندی ذاتی سهام شرکت‌ ها نیز تشخیص داده شود. در واقع، این سبک از تحلیل یک دید کلی اما دقیق راجع به وضعیت و نحوه عملکرد شرکت را در اختیارمان قرار می‌ دهد. در تحلیل بنیادی با استفاده از اخبار، گزارش‌ هایی که از سوی شرکت ‌ها منتشر می ‌شود، وضعیت کلی اقتصاد کشور و حتی متغیرهایی مانند نرخ سود بانکی، تورم و نرخ ارز سعی می ‌کنیم از سود‌آور بودن سهام شرکت در آینده اطمینان حاصل کنیم.

همچنین نیم نگاهی به ارزش ذاتی سهم برای خرید واجب به نظر می رسد. برای رسیدن به ارزش ذاتی سهم باید به بررسی دقیقی از وضعیت اقتصاد کشور، عواملی که بر صنعت شرکت مورد نظر نیز تاثیر گذار هستند و همچنین وضعیت صورت ‌های مالی شرکت پرداخت و اطلاعات دقیقی را به دست آورد. پس از آن باید به مقایسه آن با ارزش بازار سهم و در نظر داشتن این اصل که ارزش بازار همواره به سمت ارزش ذاتی سوق می یابد ؛ روند قیمتی آینده سهم را پیش ‌بینی نمود.

در نظر داشته باشید که، بخشی از  تحلیل بنیادی نیازمند آگاهی از اخبار روز و اطلاعات و گزارشات مختلف آن است. از این رو، تحلیل سهام، فعالیتی زمان ‌بر محسوب می شود و نمی ‌توان از آن برای معاملات بلند مدت، استفاده کرد. تحلیل بنیادی تنها برای آن دسته از سرمایه‌ گذارانی که نگاهی بلندمدت به انجام معاملات دارند می تواند، روشی کاربردی و مفید به شمار آید.

تحلیل تکنیکال:  تحلیل تکنیکال بر خلاف تحلیل بنیادی، بر این باور استوار است که عوامل مختلف مانند اخبار و شرایط و جو حاکم سیاسی و اقتصادی متفرقه همگی تأثیر خود را بر قیمت سهم گذاشته‌ اند. بنابراین تحلیلگران تکنیکال روی تحلیل نمودارهای قیمت سهام تمرکز کرده و اخبار مختلف را در تحلیل ‌های خود لحاظ نمی ‌کنند.

اصول مورد نظر در تحلیل تکنیکال، به سه صورت است که بیان می دارند:

 همه‌ چیز در قیمت لحاظ شده است.

 قیمت ‌ها دارای روند هستند .

 تاریخ تکرار می‌ شود.

در این روش، تحلیلگران با مشاهده نمودارها و با استفاده از اندیکاتورها  ، اسیلاتورها ، ابزارها، متدها و روش ها، حجم ها ، مسائل زمانی و آسترولوژیکی ، استراتژیها و ... تلاش می ‌کنند تا روندهای قیمتی را بررسی نموده و بر همان مبنا نیز زمان درست خرید و فروش سهام را تشخیص دهند.

بهترین حالت زمانی رخ می دهد که برای خرید سهم، از هر دو شکل تحلیل بنیادی و تکنیکال در کنار هم استفاده کنیم.

تابلو خوانی: یادگیری مهارت تابلو خوانی کمک می ‌کند در معاملات خود موفق ‌تر عمل کنید و اینکه استفاده درست و صحیح از این اطلاعات، بدون درک ماهیت بازار و دانش کافی به سادگی ممکن نیست.

 با توجه به توضیحات بیان شده، می ‌توان چنین نتیجه گرفت که بهترین سهام برای خرید، سهام شرکتی است که صورت ‌های مالی آن نشان می‌ دهند که شرکت مذکور از سوددهی قابل قبولی برخوردار است. همچنین اگر ارزش ذاتی سهام شرکت از قیمت بازار آن بیشتر باشد، بیانگر این موضوع است که سهم مورد نظر از پتانسیل رشد خوبی برخوردار است. پس از آنکه از ارزشمند بودن سهام شرکت اطمینان حاصل شد، در مرحله بعد و با بررسی نمودارهای قیمت و تابلوی معاملات، می ‌توان زمان مناسب برای خرید یا فروش سهم را تشخیص داد.

پس از اینکه احساس کردید آمادگی کافی برای ورود به بورس و آغاز سرمایه‌ گذاری مستقیم را دارید، می‌ توانید کار خود را به طور جدی آغاز کنید. در این مرحله، شما باید اقدام به دریافت کد بورسی و احراز هویت سجام برای آغاز خرید و فروش؛  نمایید و پس از دریافت کد بورسی از طریق یک شرکت کارگزاری، مراحل ثبت نام و احراز هویت خود را در سامانه سجام تکمیل کنید. پس از فعال شدن کد بورسی، می‌ توانید اقدام به انجام معاملات نمایید.

 

 

نظر خود را بنویسید