سطح حمایت و مقاومت قیمت سهام در بورس به چه معناست؟

سطح حمایت و مقاومت قیمت سهام در بورس به چه معناست؟

برای فعالیت در بازار بورس نیاز به خرید و فروش سهام مناسب احساس می شود که برای این امر، قطعا نیاز به بررسی و شناسایی امور گوناگون و فعالیت بر اساس فاکتورهای مختلف آن داریم که یکی از مهمترین فاکتورها برای انتخاب سهام مناسب، ارزیابی سطوح حمایت و مقاومت  است.

برای چگونگی شناسایی سطوح حمایت و مقاومت قیمت سهام ، توجه داشته باشید که روند انجام معامله و قیمت ‌گذاری در بازارهای مالی، بر اساس عرضه و تقاضا انجام می شود و زمانی که سهامداران به این نتیجه برسند که یک سهم با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله است، اقدام به خرید آن سهم می ‌کنند که نتیجه آن، افزایش فشار تقاضا در سهم می باشد.

 در واقع به سطحی از قیمت که در آن تقاضای خرید  افزایش می یابد، سطح حمایت قیمت سهم گفته می‌ شود و در حالت عکس این شرایط، درست زمانی که، سهام یک شرکت با قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی خود در بازار معامله شود، منجر به افزایش تقاضای فروش شده و عرضه سهام افزایش می ‌یابد که به این سطح از قیمت، سطح مقاومتی قیمت سهام گفته ‌می ‌شود. در این سطح قیمتی نیز قدرت فروشندگان از خریداران بیشتر می ‌شود.

شناسایی سطح حمایت و مقاومت

برای تعریف دقیق تر دو اصطلاح تحت عنوان، سطح حمایتی و مقاومتی باید بیان نماییم که، سطح حمایتی اشاره به نقطه ای از قیمت دارد که در آن، تقاضا برای سهم افزایش می ‌یابد. به این معنا که در این سطح قیمتی، روند بازار از نزولی به صعودی تغییر جهت می دهد. در سوی دیگر که سطح مقاومتی نامیده می شود، اشاره به آن نقطه ای از قیمت دارد که فشار عرضه در آن زیاد شده و با تغییر روند از صعودی به نزولی مواجه هستیم.

به طور کلی می‌ توان گفت که، شناسایی درست سطوح حمایت و مقاومت کمک زیادی به سرمایه ‌گذاران برای انتخاب سهام مناسب می نماید و نحوه خرید سهام یا فروش‌ آن نیز در سطوح حمایتی و مقاومتی اهمیت بسزایی دارد. حتی می توان اشاره نموده که خرید و فروش پله ‌ای در نواحی حمایتی  و مقاومتی می تواند یک راهکار عالی در جهت کاهش ریسک سرمایه‌ گذاری در هر یک از سطوح باشد.

در نظر داشته باشید که هر یک از سطوح حمایتی و مقاومتی، به چهار دسته تحت عنوان، حمایت و مقاومت کلاسیک، حمایت و مقاومت داینامیک،  حمایت و مقاومت روانی و حمایت و مقاومت حجمی؛   تقسیم بندی می شود. هر یک از این سطوح معرفی شده، نواحی خاصی از قیمت را نشان می ‌دهند که احتمال بازگشت یا تغییر روند در آن ‌ها وجود دارد. برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت، باید از نمودار قیمت کمک گرفت و ابزارهای مختلفی نیز برای شناسایی این سطوح با استفاده از تحلیل تکنیکال وجود دارد. در ادامه به معرفی دقیق تر هر یک از این نواحی و چگونگی ارزیابی آنها خواهیم پرداخت.

حمایت و مقاومت کلاسیک: مقصود از این حمایت و مقاومت ، نقاط صعود و نزول ثبت شده در نمودار هستند که ریشه این حمایت و مقاومت در این موضوع مهم و ثابت شده نهفته است که قیمت ‌ها همواره تمایل دارند به قیمت ‌های تاریخی خود واکنش نشان دهند.

حمایت و مقاومت داینامیک: در تحلیل تکنیکال ابزارهای خاصی  وجود دارند که با استفاده از آن ‌ها می ‌توان سطوح حمایت و مقاومت داینامیک یا پویا را مشخص کرد. علت نامگذاری این نواحی به نام داینامیک این است که این سطوح قیمتی، اعداد ثابتی نیستند و با تحرکات نمودار و تغییرات قیمت، مدام در حال تغییر می باشند. به عنوان مثال، قیمت در برخورد با خطوط فیبوناچی فن،  ممکن است بارها واکنش نشان‌ ‌دهد که اگر این واکنش همراه با رشد قیمت باشد، آن خط را خط حمایت داینامیک می نامند و چنانچه منجر به ریزش قیمت شود، آن خط نیز خط مقاومت کلاسیک نام دارد.

حمایت و مقاومت روانی: حمایت و مقاومت روانی، همان قیمت های افزایش و کاهش یافته تکرار شده در تاریخچه سهم هستند که معمولا در نمودارهای تعدیل نشده، قابل مشاهده می باشند. هنگامی که سهم به این نواحی قیمتی می ‌رسد، با افزایش عرضه و تقاضا مواجه می‌ شود.

 

حمایت و مقاومت حجمی: حمایت و مقاومت حجمی در واقع به نقاطی خاص گفته می شود که در این قیمتها حجمهای زیادی وارد یا خارج شده اند .طبعا خروج از سهم به معنی حجم فروش و همچنین حجم خرید به معنای ورود به سهم در جهت خرید می باشد

 توجه داشته باشید که برخی از سرمایه گذاران نیز از این دو نقطه به منظور ایجاد معامله استفاده می کنند، زیرا بیان می دارند که این نقاط می توانند کارایی های زیادی برای معاملات آنها به همراه داشته باشند. اگر چه در نگاه اول پیدا کردن دو نقطه که نشانگر سطوح حمایت و مقاومت است، کار دشواری به نظر نمی رسد، اما توصیه می شود که با دریافت دوره های آموزشی لازم در خصوص بازار و شناسایی تحلیل تکنیکال، به درک و دانش بیشتری رسیده و با اطلاعات بیشتر به معاملات خود بپردازید تا بتوانید با اطمینان و اعتماد بیشتری وارد بازار شده و فعالیت نمایید.

نظر خود را بنویسید