سرمایه‌گذاری در بورس - 1

سرمایه‌گذاری در بورس را از کجا شروع کنم؟ آموزش بورس از صفر

بسیارند افرادی که برای دستیابی به سود یا هیجان، قصد ورود به بازار بورس را دارند، ولی نمی‌دانند از کجا و چگونه باید شروع کنند. یادتان باشد که اگر قبل از ورود به بورس، آنچه را که باید، نیاموزید، به راحتی دچار ضررهای پی در پی خواهید شد. پس حالا که اینجا هستید، ما به شما کامل‌ترین آموزش بورس را ارائه می‌دهیم که بدانید چگونه وارد بازار بورس شوید و سرمایه‌گذاری را شروع کنید.

آموزش بورس از صفر

اطلاعات کافی جمع‌آوری کنید

مهم‌ترین مرحله برای شروع هر کاری، جمع‌آوری اطلاعات لازم است. پیش از شروع کار، باید بدانیم چه پیش‌نیازهایی مورد نیاز هستند و چه کارهایی باید انجام بدهیم تا بتوانیم با چشمان باز قدم در این راه بگذاریم. پرسش از افراد باتجربه می‌تواند در به دست آوردن اطلاعات کمک فوق‌العاده‌ای به ما کند. البته که در مسائل مربوط به پول و سرمایه‌گذاری، اهمیت تحقیق و کسب اطلاعات دوچندان است، بنابراین بهتر است یادگیری و آموزش بورس را شروع کنید.

سرمایه موردنیاز خود را آماده کنید

بسیاری از افراد، پس از آنکه با کلیت بازار بورس آشنا شدند، مبلغی از پس‌انداز خود را وارد بازار بورس می‌کنند که کار اشتباهی است. اگر شما به اندازه‌ی کافی در مورد بازار بورس دانش داشته باشید، می‌دانید که وارد دنیای سرمایه‌گذاری شده‌اید، پس باید سرمایه‌ی مشخصی را به صورت هدفمند وارد این بازار کنید. این سرمایه‌ی مشخص باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد، از جمله اینکه شما به این سرمایه نیازی ندارید و اگر بخشی یا تمام آن را از دست بدهید، باعث ایجاد مشکل در زندگی شما نمی‌شود. بنابراین سعی کنید این سرمایه را از طریق فروش دارایی‌های خود به دست نیاورید. بهتر است مبلغ سرمایه‌تان برای شروع سرمایه‌گذاری و در ابتدای یادگیری آموزش بورس کم باشد و به مرور آن را بیشتر کنید.

کارگزاری رسمی خود را انتخاب و کد معاملاتی را دریافت کنید

فرقی نمی‌کند تا چه میزان از آموزش بورس برخوردار هستید، برای معامله در بازار بورس، نیاز به یک کارگزار رسمی و کد معاملاتی دارید که با نام کد بورسی یا کد سهامداری نیز شناخته می‌شود. شرکت‌های کارگزاری واسط بین شما و بازار بورس هستند و وظیفه‌ی انتقال سفارشات خرید و فروش سهام را به سامانه‌ی معاملاتی بورس بر عهده دارند. کد معاملاتی نیز نشان‌دهنده‌ی هویت شما در بازار بورس است. توجه داشته باشید که خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار، فقط از طریق شرکت‌های کارگزاری و به یکی از روش‌های زیر انجام می‌گیرد:

  • مراجعه‌ی حضوری به کارگزاری و ارائه‌ی سفارش خرید یا فروش
  • سفارش تلفنی به کارگزاری برای خرید یا فروش سهام
  • سفارش اینترنتی به کارگزاری برای خرید یا فروش سهام
  • خرید یا فروش مستقیم سهام توسط خود فرد، از طریق سامانه‌ی معاملات آنلاین (برخط)

بنابراین پس از افتتاح حساب در کارگزاری، نیازی نیست که برای خرید و فروش سهام، حتماً به تالار بورس مراجعه کنید. در سیستم معاملاتی آنلاین که بهترین روش معاملات است، خرید و فروش آنی و لحظه‌ای سهام امکان‌پذیر است؛ به این معنی که به محض وارد کردن سفارش، خرید یا فروش در همان لحظه انجام می‌شود و نیازی نیست خود کارگزار، سفارشات شما را در سامانه‌ی معاملاتی وارد کند. البته کار با این سیستم‌های آنلاین بخش مهمی از مباحث آموزش بورس است که باید فرا بگیرید.

صندوق‌ها را بشناسید

قبل از هرچیز باید بدانید که در بورس، علاوه بر سهام شرکت‌ها، ابزارهایی وجود دارند که ریسک کمتری دارند و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها دانش بورسی پیچیده‌ای نمی‌خواهد. یکی از این ابزارها صندوق است. صندوق با درآمد ثابت شبیه به حساب سپرده در بانک است. با این تفاوت که در بازه‌ای کوتاه‌مدت می‌توانید از سود سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده کنید. صندوق‌های کالایی مثل صندوق سکه، عملاً شبیه خرید سکه‌ی طلاست. حتی معادل سکه‌ای که می‌خرید، در انبار استاندارد بورس کالا سکه‌ی فیزیکی وجود دارد. طبیعتاً ریسک این معامله بسیار کمتر از ریسک خرید سکه به صورت فیزیکی است. صندوق‌های سهام هم جذابیت دارند. افراد باتجربه در بازار بورس، با استفاده از دانش چندین تحلیل‌گر باتجربه، یک پرتفوی کم‌ریسک و پربازده طراحی کرده‌اند که اتفاقاً بازده‌های خوبی دارد.

بهره‌ی مرکب

یکی از مهم‌ترین مفاهیم در آموزش بورس بهره‌ی مرکب است. اگر چهار روز متوالی از یک سهم پنج درصد بازده بگیرید، بعد از چهار روز پول شما چند برابر می‌شود؟ ممکن است بگویید چهار تا پنج درصد مساوی است با بیست درصد. پس یک میلیون تومان تبدیل می‌شود به یک میلیون و دویست تومان. اما این محاسبه اشتباه است، زیرا شما بعد از چهار روز یک میلیون دویست و پانزده هزار تومان دارید. اجازه بدهید با یک مثال ساده، محاسبه درست را شرح دهیم. فرض کنید در یک ماه به شما ده درصد سود داده شود. پس شما یک میلیون و یکصد هزار تومان دارید، اما اگر قرار باشد، به شما دوباره سود داده شود، این بار نه به یک میلیون شما، بلکه به یک میلیون و یکصد هزار تومان شما سود داده می‌شود که برابر می‌شود با یکصد و ده هزار تومان. با همین محاسبات اگر از یک صندوق سالیانه سی درصد سود بگیرید، در پنج سال یک میلیون تومان شما تبدیل می‌شود به سه میلیون و هفتصد هزار تومان. حالا تصور کنید صندوق‌هایی وجود دارند که در پنج سال اخیر به‌طور میانگین بالای پنجاه‌درصد بازدهی داشته‌اند.

از اطلاعات رایگان استفاده کنید

کسانی که تازه به دنبال یادگیری آموزش بورس هستند، از کانال‌های تلگرامی سیگنال خرید می‌گیرند و در موارد زیادی ضرر می‌کنند. به جای این‌کار می‌توانید به دنبال پیش‌بینی تحلیل‌گران از سود سهام باشید. دقت کنید که ممکن است سود سهام سال گذشته، با امسال خیلی فرق کند.

صبر داشته باشید

برخلاف تصور عموم، بازار سرمایه بازاری کُند و بلندمدت است. اگر در مورد فردای سهم از ما بپرسید، بهترین و دقیق‌ترین جوابمان این است که نمی‌دانیم. در مورد یک هفته هم همین‌قدر ابهام داریم، اما با اطمینان بیشتری می‌توانیم از بازه‌های بلندمدت‌تر صحبت کنیم. می‌دانیم که چک کردن هر روزه‌ی قیمت سهم، یا خرید و فروش هر روزه وسوسه‌انگیز است. حتی ممکن است وقتی دیدید قیمت دارد پایین می‌آید، وحشت‌زده در صف فروش بنشینید. اما بعد از یک سال به همان سهم نگاه کنید می‌بینید قیمت خیلی بیشتر از توقع شما رشد کرده است.

مطالعه کنید

بورس از جمله کارهایی است که در آن، داشتن سواد بی‌اندازه مهم است. مطالعه کنید. شبکه‌های خارجی را دنبال کنید. به سایت‌های آموزش بورس سر بزنید و یادتان باشد بورس بیشتر از آنکه در مورد عدد قیمت باشد، در مورد روندها، مردم، شرکت‌ها، صنایع، فناوری‌های نوین و مجموعه‌ی عواملی است که قیمت‌ها را ایجاد می‌کنند.

بورس مقدماتی

چند نکته‌ی بسیار مهم از مباحث آموزش بورس

حالا که قدم‌های اول را آموختید و قصد دارید کار خود در بازار بورس و سرمایه‌گذاری را شروع کنید، بهتر است به چند نکته‌ی بسیار مهم دقت داشته باشید تا بتوانید در بورس موفق عمل کنید:

نکته‌ی اول

اولین اولویت شما در بازار بورس باید حفظ سرمایه‌تان باشد. دومین اولویت شما حفظ سودهای قبلی‌تان است. و سومین و البته نه بی‌اهمیت‌ترین اولویت شما باید به دست آوردن سود باشد. حفظ سرمایه مهم‌ترین اصل است، چون اگر سرمایه‌ی خودتان را از دست بدهید، دیگر چیزی ندارید که با آن معامله کنید و سود ببرید.

نکته‌ی دوم

یادتان باشد که بازار همیشه مثبت و رو به رشد نیست. بنابراین، همواره خود را برای زمانی که بازار منفی می‌شود، آماده کنید و اطلاعات‌تان را برای پیروز شدن در شرایط سخت بالا ببرید.

نکته‌ی سوم

از تجربیات دیگران استفاده کنید. تجربه‌ی سود، موفقیت، شکست و ضرر دیگران همیشه شنیدنی و آموزنده است. یادتان باشد علم و آموزش بخشی از موفقیت است. اما قسمت دیگر موفقیت در کنار فراگرفتن آموزش بورس آموختن از تجربه‌های دیگران است که از هیچ کتاب و نوشته‌ای به دست نمی‌آید.

نکته‌ی چهارم

وقتی اشتباهی انجام دادید، آن را بپذیرید، تصحیحش کنید و درسی را که از آن اشتباه گرفته‌اید، جایی یادداشت کنید. معامله در بورس مجازی می‌تواند برای سنجش مهارت‌تان در انتخاب سهام به شما کمک کند.

نکته‌ی پنجم

عواملی مانند ترس، طمع و سایر احساسات در همه‌ی افراد وجود دارند، اما این موارد وقتی مشکل‌ساز می‌شوند که به شکلی فلج‌کننده امکان تصمیم‌گیری و عمل صحیح را از معامله‌گر بگیرند. بنابراین، هربار که تصمیمی می‌گیرید دقت کنید که این تصمیم را چگونه گرفتید؟ سرچشمه‌ی این تصمیم از کجاست؟ از تحلیل و منطق یا از روی هیجان، خوش‌باوری یا سایر عوامل؟

نکته‌ی ششم

شروع کنید، تجربه کنید، بیاموزید و موفق باشید. برای این که بتوانید در مسیر آموزش بورس گام‌های محکمی بردارید، استفاده از دوره‌های آموزشی متنوع و تخصصی آکادمی دکتر ژند را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نظر خود را بنویسید