سبد سهام خوب - 1

ویژگی‌های یک سبد سهام خوب چیست؟ ( چگونه یک پورتفولیوی خوب بسازیم؟)

یک پورتفولیوی خوب در مقابل تغییرات ناگهانی مقاوم است و به سادگی در هم نمی‌شکند. امروزه حضور در بازار بورس و سهام، مستلزم برخورداری از یک پورتفولیوی قوی و منسجم است. در آموزش بورس می‌آموزید، چگونه سبد سهام سوددهی را برای داد و ستدهای خود در نظر بگیرید. این سبد سهام باید متناسب با اهداف منحصر به فرد شما از تجارت و آستانه تحمل ریسک شما تعیین شود و توجه به این نکات بسیار حیاتی است. پورتفولیوی خوب اقدامات لازم در راستای دستیابی به سرمایه مورد نظر را در نظر می‌گیرد و به این ترتیب آرامش خیال را برای شما به همراه خواهد داشت. به یاد داشته باشید که پورتفولیویی که برای یک سرمایه‌گذار به خوبی عمل کرده‌است، لزوماً برای سرمایه‌گذار دیگر کارگشا نخواهد بود. در ادامه با ما در آکادمی دکتر ژند همراه باشید تا اقدامات ضروری به منظور انتخاب یک سبد سهام سودده را بیاموزید.

 

میزان سرمایه‌ای که به این کار اختصاص می‌دهید را تعیین کنید

تعیین بازه زمانی و اهدافی که در سر دارید، نخستین گام در ایجاد یک پورتفولیوی منسجم است. سن خود و مدت زمان تقریبی حضور در بازار سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرید. میزان سرمایه‌ای که در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید و میزان بودجه مورد نیاز خود را در آینده به دقت برآورد کنید. در واقع استراتژی سرمایه‌گذاری یک دانشجوی ۲۲ ساله که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌است و تشکیل خانواده داده‌است، با یک فرد ۵۵ ساله متأهل که باید هزینه تحصیل فرزندانش را بپردازد، بسیار متفاوت است. در مرحله بعداً باید شخصیت خود را در نظر بگیرید، آستانه تحمل خطر خود را بشناسید. آیا حاضرید مبلغی را در راه به دست آوردن سودی ارزشمند به خطر بیندازید؟ همه کسانی که وارد بازار بورس می‌شوند به دنبال افزایش سود سالیانه خود هستند، اما اگر خبر افت سهام، خواب را از چشم شما می‌گیرد، باید بدانید به احتمال زیاد سلامتی خود را به خطر می‌اندازید.

به دست آوردن یک پورتفولیوی خوب

به محض اینکه میزان سرمایه‌ای که برای ورود به بازار بورس تعیین کرده‌اید را مشخص کردید، باید سرمایه خود را میان دسته‌ها و گروه‌های متفاوت تقسیم کنید. در آغاز این کار چندان دشوار نیست, سهام و اوراق قرضه را دسته بندی کنید و در ادامه زیر شاخه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری‌های خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال سهام خریداری شده را به سهام صنایع مختلف، شرکت‌ها و سهام داخلی یا خارجی طبقه بندی کنید. در مورد اوراق نیز، دسته‌بندی‌هایی شامل اوراق کوتاه مدت، اوراق بلندمدت، بدهی‌های دولتی وغیره تقسیم کنید.

ارزیابی مجدد و مدیریت سود دهی سبد سهام

زمانی که سبد سهام سودده خود را در نظر گرفتید، باید در بازه‌های زمانی منظم این سبد را مورد ارزیابی قرار دهید و در صورت لزوم تغییرات لازم را در آن به عمل بیاورید. به یاد داشته باشید که سرمایه شرکت‌ها، فاکتورهای تأثیرگذار بر اوضاع اقتصادی، عملکرد مالی و میزان سرمایه‌گذاری در بورس همواره در حال تغییر و تحول است. یک پورتفولیوی خوب نیز همواره باید با این تغییرات هماهنگ شود. تغییراتی که در بهای سهام‌ها روی می‌دهد، می‌تواند پورتفولیوی اولیه شما را به کلی تغییر دهد. از این گذشته وضعیت مالی شما نیز می‌تواند سبد پورتفولیوی شما را متحول کند. چرا که با گذشت زمان موقعیت اقتصادی، نیازهای آتی و آستانه تحمل خطر شما نیز تغییر می‌کند. در این صورت شما موظف هستید سبد سهام خود را تغییر دهید. اگر میزان تحمل ریسک شما کاهش پیدا کرده است بهتر است، میزان سهم خود را کاهش دهید.

 سبد سهام خوب

تحولات بازار سهام را درک کنید.

طبیعت بورس حکم می‌کند که هیچ سهام یا صنعتی برای همیشه موفق نباشد. اگرچه احتمال اینکه صنایعی مانند بازار خرده‌فروشی تکنولوژی، سلامت، خدمات مالی، انرژی و سرگرمی همگی در آن واحد دچار افول شوند. به همین دلیل بهتر است سرمایه خود را در صنایع متفاوت سرمایه‌گذاری کنید تا تمام سرمایه خود را در معرض خطر افت‌های احتمالی قرار ندهید.

نحوه انتخاب سهام

راه‌های متفاوتی جهت انتخاب سهام موردنظر و تخصیص سرمایه مورد نظر شما وجود دارد. در ادامه به برخی از این راهکارها می‌پردازیم:

  • انتخاب سهام: در هنگام انتخاب سهام، سهامی را انتخاب کنید که با میزان ریسک مورد قبول در پورتفولیوی شما مطابقت داشته باشد. سهام شرکت‌ها را ارزیابی کنید و سپس خطرات و مزایای حاصل از سرمایه‌گذاری را بسنجید.
  • انتخاب اوراق قرضه: در هنگام انتخاب اوراق قرضه نوع اوراق قرضه، برگه اوراق قرضه و تاریخ سررسید اوراق را به دقت مورد توجه قرار دهید. تمام اطلاعات مربوط به اوراق را مطالعه و مورد ارزیابی قرار دهید.
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک: در این نوع سرمایه‌گذاری مدیران سرمایه‌گذاری قیمت و کیفیت سهم و اوراق مورد نظر را برآورد می‌کنند. هزینه مدیران سرمایه‌گذاری از میزان سود شما کاسته می‌شود.

در آخر

پورتفولیوی خوب راز موفقیت شما در بازار بورس است. پیش از خرید و فروش سهام سود سهام سود دهی را برای خود در نظر بگیرید. در این راه از آموزش بورس بی بهره نمانید و اطلاعات خود را افزایش دهید. سبد سهام سودده، سودآوری سرمایه‌گذاری شما را تضمین خواهد کرد. اما ایجاد پورتفولیو کار ساده‌ای نیست. شما باید فاکتورهای و عوامل متفاوتی را در این راه در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید نتایج مورد نظر را در دراز مدت به دست بیاورید. تغییرات بازار بورس و همینطور تغییراتی که در موقعیت شما روی می‌دهد، همگی در پورتفولیوی شما تأثیرگذار خواهند بود. همواره سبد سهام خود را با حقایق بازار سهام و زندگی شخصی خود تطبیق دهید تا از مزایای برخورداری از پورتفولیوی خوب بهره مند شوید.

نظر خود را بنویسید