ریپل چیست ؟ - ۱

ریپل چیست ؟ آشنایی با کیف پول و ارز دیجیتال ریپل

اگر شما هم علاقه‌مند به دنیای ارزهای دیجیتال هستید، حتما نام ریپل را شنیده‌اید. تاکنون از خود پرسیده‌اید ریپل چیست ؟ با ورود ارزهای دیجیتال به بازار، همچنان مشکلاتی در سیستم‌های مالی وجود دارد و عملیات پرداختی بین‌المللی هنوز به کُندی کار کرده و همین امر، باعث شده که موسسات و کسب و کار‌های جدید از ارزهای دیجیتال استفاده نکنند و به طور سنتی کارهایشان را پیش ببرند. XRP یکی از مرموزترین ارزهای دیجیتال است که می‌خواهد این مشکل را بر طرف کند. مهم‌ترین تفاوت ریپل با سایر ارزهای دیجیتال این است که قیمت هر کوین ریپل از یک دلار هم کمتر است. اما این تمام ماجرا نیست و شاید در ابتدا قیمت ارزان این ارز دیجیتال باعث استقبال مردم شده، اما مزایای دیگری نیز دارد که در این مقاله می‌خواهیم به طور دقیق بررسی کنیم و روش‌های خرید و فروش ریپل آشنا شویم.

ریپل چیست ؟ آیا ریپل باXRP  فرق دارد؟

برای پاسخ به این سوال، باید بدانید ریپل هم یک پلتفرم است و هم یک ارز دیجیتال. پلتفرم ریپل یک پروتکل منبع‌باز یا اوپن سورس است که برای انجام سریع‌تر و ارزان‌تر تراکنش‌ها راه اندازی شده‌است. ریپل(Ripple) یک شرکت بزرگ در سانفرانسیسکو آمریکاست که برای بانک‌ها و موسسات مالی، محصولات مالی غیرمتمرکز می‌سازد. هدف این شرکت انتقال سریع‌تر و ارزان‌تر پول بین بانکی و بین‌المللی است که تا حد زیادی این هدف محقق شده‌است. در حال حاضر، ریپل چند محصول مختلف برای بانک‌ها و موسسات بزرگ مالی طراحی کرده که فقط یکی از آن‌ها با ارز دیجیتال XRP کار می‌کند. به عبارتی رپیل یک شرکت است و XRP تنها یکی از محصولات آن است. بنابراین ما وقتی ارز دیجیتال XRP می‌خرید، بر روی یکی از محصولات شرکت ریپل سرمایه‌گذاری کرده‌اید نه بر روی خود ریپل.

هدف ریپل کاملا در تضاد با بیت کوین است!

برای پاسخ بهتر به این سوال که « ریپل چیست ؟» بهتر است ابتدا از اهداف ریپل اطلاع پیدا کنیم. ریپل می‌خواهد یک شبکه پرداخت برای موسسات مالی و بانک‌ها و همچنین ارتباطی امن و غیرمتمرکز در سراسر جهان ایجاد کند. در حالی که بیت کوین با هدف تراکنش‌های همتا به همتا و حذف واسطه‌ها  و بانک‌ها روی کار آمده، ریپل قصد دارد که نحوه انجام کار در بانک‌ها ایراد دارد و همین امر باعث شده تا مشکلاتی پرداختی و انتقال پول به وجود آید.

ارز دیجیتال ریپل

تاریخچه ریپل

ایده اولیه ریپل در سال 2004 توسط رایان فوجر مطرح شد. او می‌خواست پلتفرمی غیرمتمرکز ایجاد کند تا افراد بتوانند روی آن ارز دیجیتال خودشان را بسازند. اما داستان خلق این ارز دیجیتال به سال 2013  به طول انجامید. شرکت ریپل توکن‌های خود را با عنوان XRP معرفی کرد. طبق گفته شرکت ریپل، این ارز دیجیتال مانند بیت کوین بر پایه یک زنجیره عمومی و امضاهای رمزنگاری شده ایجاد شده است. ارز دیجیتال ریپل می‌تواند به صورت مستقیم از یک کاربر به کاربری دیگر منتقل شود و برای انتقال آن نیازی به درگاه ندارد.

 

تفاوت بیت کوین و ریپل چیست ؟

مهم‌ترین فرق بین بیت کوین و ریپل، اهداف آن‌هاست. بیت کوین یک شبکه‌ی غیرمتمرکز و همتا به همتاست که به عنوان راهکار اصلی و جایگزینی مناسب برای سیستم پرداختی طراحی شده، اما ریپل به این منظور طراحی شده تا سیستم پرداخت بانکی را بهبود بخشد نه اینکه جایگزین آن شود.  علاوه بر این، ارز دیجیتال بیت کوین را می‌توان استخراج کرد اما امکان استخراج ریپل وجود ندارد. به این معنا که در بیت کوین، تراکنش‌های جدید توسط ماینرها تأیید شده و جمع‌آوری می‌شود و در یک بلاک چین قرار می‌گیرد. بعد از آن استخراج کننده به عنوان پاداش، بیت کوین‌هایی که تازه استخراج شده‌اند را دریافت می‌کند؛ اما ریپل به صورت متمرکز XRP منتشر می‌کند، یعنی تمام ارزهای دیجیتال XRP قبلا به وجود آمده و قابلیت استخراج ندارند. در حال حاضر 100 میلیارد توکن XRP وجود دارد که تا کنون 40 میلیارد آن منتشر شده و مابقی آن توسط ریپل در آینده منتشر خواهد شد.

مزایا و معایب ریپل

بعد از تعریف و شناخت کلی ریپل، نوبت به این سوال می‌رسد: «مزایا و معایب ریپل چیست ؟». پاسخ این سوال مشخص است. یکی از مزایای ریپل، افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های تراکنش است. به طوری که در هر ثانیه بیش از 10 هزار تراکنش را پوشش می‌دهد. علاوه بر آن، با توجه به هدف ریپل، تمرکز اصلی آن روی بانک‌هاست و مانند سایر ارزهای دیجیتال دارای قوانین متعدد در شبکه خود نیست. همچنین ارز دیجیتال ریپل، توانایی تبدیل به ارز یا کالا را دارد. ریپل، علاوه بر مزایای آن، معایبی نیز از جمله: عدم قابلیت استخراج، تناقض با شبکه غیرمتمرکز، وجود بیش از 60 درصد توکن‌های XRP در دست بنیان‌گذاران را دارد.

چطور در ریپل سرمایه‌گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در ریپل بسیار ساده است و یکی از ارزهای دیجیتال است که تقریبا تمام صرافی‌های بزرگ و معتبر از آن پشتیبانی می‌کند. اگر قصد خرید ریپل را دارید، باید از طریق عضویت در صرافی‌های آنلاین اقدام به خرید آن کنید. یکی از صرافی‌های معتبر بایننس است که در مقاله‌ای دیگر درباره نحوه عضویت در بایننس گفتگو کرده‌ایم. با توجه به اینکه حجم روزانه معاملات ریپل به 1.96 میلیارد دلار می‌رسد، می‌توان به آینده این ارز دیجیتال خوش‌بین بود و آن را یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری درنظر گرفت.

کیف پول ریپل

انتخاب کیف پول مناسب و معتبر برای ریپل به سادگیِ انتخاب کیف پول برای بیت کوین نیست. چرا که برای استفاده از کیف پول‌های بیت کوین، نیازی به پراخت هزینه نیست اما در بعضی از کیف پول‌های ریپل، چیزی حدود 20 عدد ارز دیجیتال XRP باید بدهید. سایت رسمی ریپل، هیچ کیف پولی برای ارز XRP معرفی نکرده و تمام مسئولیت‌ها را به عهده تریدرها گذاشته است. اما با این حال، چند کیف پول معتبر برای ریپل وجود دارد که در ادامه بهترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم. توجه: با توجه به سیاست‌ها و قوانین ریپل، برای ساخت کیف پول ریپل، باید 20 واحد XRP پرداخت کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم در انتخاب کیف پول دقت به خرج داده و بهترین کیف پول را انتخاب کنید تا در هر بار عضویت، 20 واحد XRP را از دست ندهید.

کیف پول دیجیتال برای ریپل

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

به طور کلی، بهترین کیف پول برای نگهداری و ذخیره ارز دیجیتال، کیف پول‌های سخت افزاری است. این کیف پول تقریبا تمام ارزهای دیجیتال معتبر را پشتیبانی کرده و از امنیت بالایی برخوردار است. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری سنگینی بر روی ریپل داشته باشید، بهتر است از این کیف پول استفاده کنید، چرا که با خیال راحت و در نهایت امنیت می‌تواند XRPهای خود را در آن ذخیره کنید.

کیف پول کوینومی (Coinomi)

یکی از بهترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های چند ارزی، کیف پول کوینومی است که بیشترین تعداد نصب و کاربر را به خود اختصاص داده است. کوینومی علاوه بر ریپل، بیش از 125 ارز دیجیتال مختلف را پشتیبانی می‌کند. کار با این کیف پول راحت است و برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS و ویندوز و لینوکس و مک نیز عرضه شده است. برای دریافت این کیف پول، اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

ریپل یکی از آن ارزهای دیجیتالی است که تقریبا تمام صرافی‌های بزرگ و معتبر از آن پشتیبانی می‌کنند. ارز دیجیتال ریپل را می‌توان یکی از رقبای قانونی قابل‌قبول برای سیستم مالی سنتی دانست که می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت این سیستم ایفا کند. به طور کلی چه تصمیم به سرمایه‌گذاری در ریپل را داشته باشید چه نداشته باشید، ریپل روز به روز پیشرفت خواهد کرد و آینده خوبی را می‌توان برای آن تصور کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال، ابتدا آموزش‌های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را فرا گرفته و به طور تخصصی در زمینه بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال فعالیت کنید.

نظر خود را بنویسید