درس هایی از وارن بافت - 1

درس‌هایی از وارن بافت برای موفقیت در بازار بورس

وارن بافت، فردی ۸۸ ساله و با موهای سفید و یکی از سرمایه‌گذاران قدرتمند وال استریت است. او هم اکنون مدیر عامل شرکت برکشایر هاتاوی است. اما بهتر است بدانید که او اولین سهام خود را در سن ۱۱ سالگی خریداری کرد. از آن زمان او سهام‌های بسیاری را خرید و فروش کرده‌است. به همین دلیل سومین فرد ثروتمند جهان پس از بیل گیتس و جف بروس است. اما او چگونه به این موفقیت‌ها دست پیدا کرده‌است؟ اگر به دنبال موفقیت در بازار بورس و آموزش بورس همراه با تجربیات بافت هستید، پس بهتر است با ما همراه باشید تا درس‌هایی از وارن بافت بیاموزیم.

سرمایه‌گذاری یک بازی طولانی است

بافت معتقد است که تمام افراد توانایی خرید و فروش سهام را ندارند. زیرا این کار نیازمند تخصص و صبر است و سرمایه‌گذاری مانند یک بازی طولانی است. او همچنین معتقد است که بازارها در بازه طولانی در حال افزایش هستند؛ اما در بازه‌های کوچک‌تر نظیر هفته، ماه و سال این گونه به نظر نمی‌رسد. بازار بورس و وارن را مانند گلوله برفی در‌نظر بگیرید که از بالای کوه شروع به ریزش می‌کند. این گلوله رفته‌رفته بزرگ‌تر می‌شود؛ تا جایی که دیگر کنترل آن کار غیر‌ممکن به‌نظر می‌رسد. این دقیقا همان تاکتیکی است که میلیاردرها در سرمایه‌گذاری‌های خود در نظر می‌گیرند. بهتر است در ادامه به بررسی موفقیت در بازار بورس با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های گوناگون بپردازیم.

آموزش بورس

برای درک بهتر سوددهی بازار بورس بهتر است از مثال استفاده کنیم. به عنوان مثال، فردی که دارایی‌اش ۱ میلیارد دلار و مخارج او در سال چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار است، گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس به نظر می‌آید و با این کار قادر به ادامه همین شیوه زندگی تا ۱۰۰ سال آینده خواهد بود. با این حال، چرا بیشتر میلیاردرها این کار را نمی‌کنند؟ این موضوع در هر مورد متفاوت است. اما واقعیت این است که در این مواقع، تنها فاکتور مهم اقتصاد نیست. بلکه در سرمایه‌گذاری آمیزه‌ای از زمینه‌های روانشناسی، فرهنگ، روابط و موارد دیگر تاثیر‌گذار است.

درس‌هایی از وارن بافت

رفتار سرمایه‌داران در بازار بورس

میلیاردرها به دلایل مختلف تمایل به رشد پول و انتقال آن به وراث خود را دارند. محاسبه ریسک از جمله ترفندهایی است که اغلب سرمایه‌گذاران ثروتمند از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه، این عمل موجب بیشتر شدن سرمایه و در کنار آن، کمک به جهانیان می‌شود. روند سرمایه‌گذاری افراد موفق چنان محافظت شده‌است که اگر هر یک از پروژه‌هایشان با شکست مواجه شود، به سختی اثرات آن را احساس می‌کنند. تمرین و موفقیت در بازار بورس نیازمند صبر و حوصله فراوان است. تاثیر روانی عدم موفقیت در افراد بیش از هر چیز دیگری بر عملکرد آنان موثر است. آموزش بورس دارای جنبه‌های مختلفی است. به عنوان مثال، گاهی اوقات پیش می‌آید که سود یک پروژه از ضرر چندین پروژه بیشتر خواهد بود.

خرید سهام متنوع

برای کاهش ریسک و نگهداری از پول خود، بهتر است از سهام شرکت‌های مختلف خریداری کنید و به ندرت خرید خود را افزایش دهید. یکی از توصیه‌های وارن بافت نیز در این زمینه بود و افراد را به خرید سهام‌های متنوع جهت بازدهی بیشتر تشویق می‌کرد.

آیا سرمایه‌گذاری در بازار بورس بهتر از سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر است؟

به طور کلی، اگر شما پس‌انداز کنید و مقداری پول در حساب بانکی خود داشته باشید، انتخاب‌های مختلفی جهت استفاده از آن را دارید. خرید خانه، زمین، طلا و موارد دیگر از جمله این انتخاب‌ها است. اما وارن بافت معتقد است که بهتر است بر موفقیت در بازار بورس تمرکز کنید. زیرا بازارهای دیگر بیش از ۴۰ برابر سرمایه شما، رشد نخواهند کرد. پس بهتر است به بازار بورس به طور جدی‌تری نگاه کنید.

درس‌هایی از وارن بافت

بورس جای احساسات نیست

آموزش بورس یکی از عواملی است که در جلوگیری از هیجان بازار موثر است. بسیاری از افراد از نوسانات قیمت سهام خود ناراحت و احساسی می‌شوند. این دسته از افراد بایستی برای موفقیت در بازار بورس تحت آموزش قرار گیرند. زیرا فروش سهام در روزهایی که قیمت آن افت کرده است، کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌آید؛ اما افراد احساسی و تازه وارد، اغلب این کار را انجام می‌دهند. در حالی که افت و نوسان قیمت، بخشی جداناپذیر از بازار سرمایه است.

مقدار سرمایه‌گذاری

اگر در این فکر هستید که موفقیت در سرمایه‌گذاری بورس در گرو ثروتمند بودن و استفاده از پولی کلان است؛ کاملا اشتباه می‌کنید. درست است که کار در این بازار مصداق ضرب‌المثل "هرچی پول بدی، آش می‌خوری" است؛ اما بسیاری از افراد موفق در این بازار با سرمایه اندک شروع کرده‌اند. پس در این زمینه نیز جای نگرانی نیست و بهتر است قبل از ورود به بورس، برآوردهای لازم را انجام دهید و با آگاهی کامل به آن وارد شوید. در میان درس‌هایی از وارن بافت یاد می‌گیریم این نکته مهم است که سرمایه محدود خود را مانعی برای فعالیت ندانیم.

مدت زمان نگهداری سهام

نکته دیگری که در موفقیت در بازار بورس بایستی به آن توجه کنید، نحوه و مدت زمان نگهداری از سهام‌های خریداری شده‌است. بسیاری از افراد قبل از آنکه اجازه بازدهی به سهام بدهند، آن را در معرض فروش می‌گذارند. وارن بافت معتقد است که این کار بدون تجزیه و تحلیل مناسب، کاری نادرست است. زیرا ممکن است بلافاصله یا پس از گذشت مدتی از فروش شما، سهم مورد نظر شروع به بازدهی کند. پس بهتر است قبل از فروش هر سهم، بر‌آوردهای لازم را انجام داده باشید.

نتیجه‌گیری

موفقیت در بازار بورس کار ساده‌ای نیست؛ بلکه نیازمند فاکتورهای مختلفی جهت حصول موفقیت است. وارن بافت یکی از افراد موفق در این بازار است که از ۱۱ سالگی، شروع به خرید و فروش سهام کرده‌است و توصیه‌هایی برای تازه واردان دارد. مطالعه شیوه فعالیت افراد موفق در بورس کمک می‌کند در بورس موفق‌تر باشیم. درس‌هایی از وارن بافت نیز با همین هدف به شما کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های او، آموزش بورس قبل از ورود به این بازار است. زیرا بدون داشتن اطلاعات کافی، ممکن است سرمایه‌گذاری شما با شکست مواجه شود. دکتر ژند، با بیش از ۱۵ سال سابقه به موفقیت شما در بازار بورس کمک می‌کند.

 
نظر خود را بنویسید