حساب دمو چیست؟

حساب دمو چیست؟

حساب دمو فارکس و تفاوت آن با حساب واقعی

یکی از بهترین روش های آشنایی با عملکرد بازار فارکس (Forex) و چگونگی خرید و فروش ارزهای مختلف توسط سرمایه گذاران و معامله گران، افتتاح حساب دمو در فارکس می باشد.

مقصود از اکانت دمو فارکس،  یک فضای آزمایشی همراه با پول مجازی است، به این معنا که می توان به انجام معاملات گوناگون پرداخته و  با ریسک معاملات مواجه نشد. به این ترتیب می توان به خوبی تمرین نموده و مهارت های تجاری خود را افزایش داد و استراتژی های معاملاتی را اجرا نمود. هدف از حساب دمو فارکس، این است که کاربران با بهره مندی از آن، این فرصت را در اختیارتان داشته باشند تا با همه ی گزینه ها و عملکردهای پلتفرم  معاملاتی آشنا شوند و تجربه نمایند و به دلیل عدم دانش کافی، سرمایه خود را از دست ندهند.

بنابراین به تمام افرادی که هیچ تجربه ای در بازارهای فارکس و تریدینگ ندارند، پیشنهاد می شود  که در ابتدا فعالیت خود را با حساب دمو آغاز نمایند. مزیت استفاده از حساب دمو  این است که به صورت آزمایشی و رایگان در اختیار شما قرار داده می شود و هیچ ضرر و زیانی متوجه شما نخواهد شد. زمانی که در اکانت دمو به معامله می پردازید، زمانی که بخواهید صفحات زیادی از جفت ارزهای مختلف را با نمادهای بسیار زیاد باز کنید ممکن است به نظر بسیار پیچیده و مبهوت کننده باشد و به جای آن بهتر است که بر روی خرید و فروش جفت ارزی متمرکز شوید. این موضوع را در نظر داشته باشید که در آغاز کار به زمان زیادی نیاز دارید تا معامله را بهبود دهید، همچنین می توانید ساختارهای مختلف بازار را در نظر بگیرید تا استراتژی های مورد نظر خود را تغییر دهید.

برخی از معامله گران فارکس بیان می دارند که تنها فعالیت و انجام معاملات آزمایشی کافی نیست، زیرا شما تنها با پول آزمایشی معامله می کنید و هیچ شناخت و تجربه ای از روانشناسی مدیریت در ریسک کردن پولتان را تجربه نخواهید نمود، در نتیجه نمی توانید به درستی تجارت کنید.

اهمیت استفاده از حساب دمو در بازار فارکس

فعالیت در بازار جهانی فارکس و انجام معاملات ارزی نیاز به دانش و تجربه کافی در این زمینه دارد و شما با به کار بردن روش ها و استراتژی های مختلف و همچنین افزایش مهارت های خود در انجام معاملات، میتوانید به سود  قابل توجهی دست یابید.  هنگامی که وارد بازار فارکس می شوید، لازم است ابتدا در یک بستر امن و بدون از دست دادن هیچ سرمایه ای، با مکانیسم و ساز و کار معاملات آن آشنا شده و استراتژی های بهینه آن را فرا گرفته و سپس آماده ورود به بازار واقعی شوید. اکانت دمو فارکس  با همین هدف راه اندازی شده و بستر مورد نیاز را برای افزایش مهارت های معاملاتی شما به وجود می آورد.

جالب است بدانید که تقریبا اکثر معامله گران حرفه ای، اولین معاملات خود را در این حساب انجام داده اند و پس از آشنایی با سازوکار بازار، سپس فعالیت خود را در فارکس شروع  کردند.

چگونگی افتتاح حساب دمو در فارکس

همه بروکر ها حساب های آزمایشی در اختیار کاربران خود قرار می دهند تا آن ها بتوانند آشنایی بیشتری با بستر معاملاتی و امکانات بروکر بیابند. در این صورت احتمال بیشتری دارد که برای انجام معاملات واقعی در بازار فارکس همان بروکر را انتخاب کنند. بنابراین قبل از هر چیز، کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مراحل باز کردن یک حساب آزمایشی ممکن است در کارگزاری های مختلف، متفاوت باشد. اما به طور کلی می توان گفت که با داشتن یک حساب ایمیل و ایجاد حساب کاربری در سایت بروکر انتخاب شده، می توانید یک حساب دمو فارکس برای خود افتتاح کنید.

سپس به صفحه ای هدایت می شوید که در آن اطلاعات شخصی خود مانند اسم و آدرس ایمیل را وارد می کنید. پس از انتخاب سرور مورد در نظر در متاتریدر و کلیک بر روی گزینه Next سایت یک نام کاربری و یک رمز عبور اختصاصی برای شما ارسال می کند. این اطلاعات را حفظ کنید تا بتوانید با آن در نرم افزار متاتریدر حساب دمو خود را فعال نمایید.

همانطور که بیان نمودیم، حساب دمو تحت عنوان یک حساب آزمایشی در بازار فارکس شناخته می شود که در آن به جای پول واقعی از پول های مجازی استفاده می کنید. مزیت مهم آن در این است که شما می توانید بدون این که پولی به دست آورده و یا از دست بدهید، معاملات انجام دهید و مناسب افرادی است که ریسک پذیر نبوده و نگرانی از ورد به بازار را دارند ولی با انجام معامله در حساب فارکس می توانند به خوبی با نحوه ی فعالیت صحیح در آن آشنا شده، مهارت های خود را بهبود بخشند و با اطمینان وارد بازار فارکس شده و سرمایه گذاری واقعی نمایند.

از جمله اهداف استفاده از حساب دمو فارکس می توان به  موارد زیر اشاره نمود:

  •     آشنایی با فضای بروکر مورد نظر
  •     بررسی امکانات معامله ای ارائه شده توسط  بروکر
  •     انجام معاملات آزمایشی و آشنایی با استراتژی های مختلف
  •     آشنایی با فضای بازار

این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر در اکانت دمو دارای تعداد  معاملات موفق باشید و آن را انجام دهید، لزوما به معنای موفقیت در بازار واقعی نخواهد بود، ولی می توان بر این موضوع اطمینان داشت که عدم انجام و داشتن معاملات پر سود در حساب دموی شما،  به معنای عدم انجام دستیابی به معاملات موفقیت آمیز در بستر واقعی بازار است، یعنی شما نمی توانید انتظار موفقیت چشمگیری را  داشته باشید و نیاز دارید که مهارت ها و دانش خود را در این حوزه ارتقا دهید.

مزایای استفاده از حساب دمو فارکس

حوزه نگرشی شما را نسبت به فعالیت بهینه در بازار افزایش می دهد، به این معنا که دید بهتری از توانایی های خود برای فعالیت در فارکس به دست آورده و قبل از  اقدام به فعالیت و انجام معاملات، به توانایی های خود در این زمینه پی می برید. در نتیجه می توانید به صورت واقع بینانه تری برای ورود به این بازار مالی تصمیم گیری نمایید.

از آنجایی که در حساب دمو پول ها به صورت مجازی استفاده می شوند. بنابراین چنانچه در راه  امتحان  استراتژی های معامله ای، دچار ضرر شوید، هیچ پولی از دست نخواهید داد. بنابراین مزیت مهم آن می تواند از دست نرفتن سرمایه شما باشد.  

با وجود این که معاملات و پول ها غیر واقعی  هستند، ولی  شرایط معامله و انجام فعالیت های شما مشابه با شرایط بازار واقعی است و تمامی شرایط و نمودارها نیز واقعی  هستند و علاوه بر آن، می توانید به نمودارها و سفارشات واقعی نیز دسترسی داشته باشید.

فارکس یکی از پر نوسان ترین و پرریسک ترین بازارهای مالی محسوب می شود، چنانچه آشنایی با ماهیت بازار و آشفتگی های آن نداشته باشید، نمی توانید معاملات پر سودی را به ثمر برسانید. بنابراین فعالیت در حساب دمو  جهت آشنایی با بازار ارزها و نوساناتی که در فارکس جریان دارد، ضروری تلقی می شود.

معایب استفاده از حساب دمو فارکس

شما با محدودیت زمانی در حساب های آزمایشی مواجه خواهید بود و مهلت استفاده از حساب دمو محدود و معمولا به مدت 30 روز است. بنابراین پس از اتمام دوره یک ماهه، تمامی فعالیت هایی که در حساب خود انجام داده اید از دست می رود.

اگر چه که شرایط موجود در حساب های آزمایشی تا حد زیادی به شرایط واقعی  بازار نزدیک است. ولی ممکن است با تغییرات ناگهانی وضعیت اقتصادی کشورها، بازار دچار نوسانات زیادی شده و ناگهان با شرایطی متفاوتی از آنچه  در حساب دمو تجربه کرده اید، مواجه شوید. موضوع تغییرات احتمالی شرایط بازار کشورهای مختلف یکی از محدودیت های آن محسوب می شود.

از دیگر محدودیت ها و معایب حساب دمو، اسپردهای غیر واقعی هستند، از آن جایی که پول ها در حساب های دمو واقعی نیستند، اسپردهای بروکر ها نیز ممکن است به صورت غیر واقعی مشخص شده باشند و مقدار کم تری داشته باشند. اما در بازار فارکس ممکن است مقادیر بیشتری به عنوان اسپرد یا کمیسیون از معامله گر دریافت شود.

معامله در حساب دمو هیچ ضرری را برای معامله گر ایجاد نمی کند و همین امر ممکن است  منجر به ایجاد عادت نادرست در انجام معاملات پر ریسک و صرف هزینه های زیاد شود.

 

نظر خود را بنویسید