تفاوت سرمایه‌ گذاری و معامله‌ گری چیست؟

تفاوت سرمایه‌ گذاری و معامله‌ گری چیست؟

همه ما در زندگی خود نیازمند اتخاذ تصمیمات مختلف هستیم و هر تصمیمی که در زندگی گرفته می ‌شود، صرف نظر از خوب یا بد بودن آن، در نهایت نتیجه‌‌ ای را به ‌دنبال دارد. بنابراین، افراد روزانه هزاران معامله را انجام می ‌دهند که می توان گفت هر فردی با در نظر گرفتن مواردی که با آن مواجه می شود و تصمیماتی که بایستی برای ان اتخاذ نماید، به نوعی یک تریدر  محسوب می شود. حال اینکه این فرد در بازار مالی ممکن است به عنوان یک سرمایه گذار و یا یک معامله گر مشغول به فعالیت و کسب سود باشد.  

 در سرمایه ‌گذاری نسبت به معامله‌ گری، با توجه به اینکه مدت زمان آن احتمالا بیشتر و طولانی ‌تر است، باید مدت زمان بیشتری را برای بررسی ‌و ‌تحلیل اطلاعات و همچنین ایجاد انگیزه صرف نمود. داشتن درک کامل از تفاوت ‌های فلسفی سرمایه ‌گذاری و معامله‌ گری معمولا می ‌تواند به  شما کمک کند تا در معاملات مختلف و شرایط متفاوت موجود، عملکرد مناسب تری داشته باشید.

با توجه به مفاهیم بیان شده، تاریخچه تفاوت بین سرمایه‌ گذاری و معامله‌ گری به مدت‌ ها قبل باز می‌ گردد و دارای سابقه طولانی است و موضوع دیگر اینکه این دو مفهوم و کاربردی که دارند نیز از هم متمایز می باشند. در ادامه به تفصیل در مورد این موضوع صحبت خواهیم نمود.  

تفاوت سرمایه ‌گذاری و معامله‌ گری

جوزف پنسو که یکی از نویسندگان و پژوهشگران این حوزه است، بیان می دارد، فعالان بازار به سه دسته تقسیم بندی می شوند که گروه اول آنها، اربابان مالی، یعنی سرمایه ‌گذاران و ثروتمندان، دسته دوم، معامله‌ گران یا تریدر هایی که گاهی اقدام به معامله می نمایند و دسته سوم نیز نوسان ‌گیران هستند. این دسته بندی که جوزف پنسو از آن صحبت می‌ کند، اشاره به نوع فعالیت و در اندازه و میزان موفقیت افراد دارد. به عبارت دیگر باید اینگونه بیان داشت که ثروتمندان همان سرمایه‌ گذاران بوده و سایرین نیز معامله ‌گران بازار محسوب می شوند.

جان مینارد کینز، اقتصاددان مشهور، بیان می دارد، معامله گری ‌در واقع به عنوان اصطلاحی برای پیش ‌بینی روان‌ شناسی بازار و سرمایه ‌گذاری نیز فرآیند پیش ‌بینی بازده احتمالی دارایی ‌ها در کل دوران عمر آنهاست.

به نظر می ‌رسد، اکثر پژوهشگران و متخصصان بر این باور هستند که اگر انگیزه شخصی برای تصمیم‌ گیری، مربوط به اقتصاد واقعی کسب ‌و کار و رشد آن باشد، سرمایه ‌گذاری در نظر گرفته می ‌شود و در شرایط دیگر و زمانی که تصمیم ‌گیری صرفا بر اساس قیمت مورد انتظار از آینده دارایی باشد، به منزله معامله ‌گری محسوب می‌ شود. با توجه به موضوع بیان شده، این امکان وجود دارد که دو فرد بتوانند در ظاهر به یک شیوه عمل نمایند، اما در دو دسته متفاوت سرمایه گذار و معامله گر نیز طبقه ‌بندی  شوند.

سرمایه‌ گذاری و معامله‌ گری در رمز ارزها

این موضوع در حوزه ارزهای دیجیتال کمی پیچیده‌ تر است و طبق گفته ‌های بافت و کینز که صاحب نظران این حوزه هستند، سرمایه ‌گذاری در بیت کوین، یک نوع اشتباه است، زیرا هیچ اقتصاد واقعی به معنای سنتی وجود ندارد و به صورت نرمال،  ارزش این ارز از شرط‌ بندی و پذیرش آن بین افراد نشات می ‌گیرد. از سوی دیگر، بسیاری از خریداران بیت کوین، آن را به قصد نگهداری به مدت طولانی، ‌خریداری می ‌کنند، پس میتوان آن را نوعی معامله در نظر گرفت.

توجه به تفاوت ‌های بنیادی که در این زمینه وجود دارد، تنها به منزله سرگرمی نیست، زیرا درک این تمایزها، برای فعالان عادی بازار بسیار مفید است. هنگامی که شخص درک کند که معامله ‌گری یک روند کوتاه‌ مدت و مبتنی ‌بر قیمت است، می‌ تواند اطلاع بهتری از قوانین داشته و در روند معاملات پیش رو بهتر و بهینه تر فعالیت نماید. به این منظور، پرسیدن سوال در مورد فاندامنتال شهودی به جای فاندامنتال واقعی، سودمند تر و ارزشمندتر خواهد بود، زیرا درک شهود در کوتاه‌ مدت بیشتر از درک فاندامنتال واقعی یک دارایی باعث افزایش قیمت می ‌شود.

زمانی که نگاهی به روند معاملات و خرید و فروش ها در دنیای ارزهای دیجیتال داریم، نیاز است که به جای معیارهای نامحسوس، تنها بر روی معیارهایی تمرکز کنیم که مستقیما بر قیمت تاثیر می ‌گذارند.

 

 

نظر خود را بنویسید