تحلیل پرایس اکشن چیست؟

تحلیل پرایس اکشن چیست؟

در دنیای بازارهای مالی و سرمایه گذاری، تحلیل های بسیار زیادی برای معاملات وجود دارد و آنچه که در آن میان بسیار مهم است و اهمیت به سزایی نیز دارد، انتخاب بهترین و درست ترین تحلیل برای بررسی بازار و تصمیم گیری بر مبنای آن است.

پرایس اکشن را می توان یکی از روش ها و متدهای قدرتمند در جهت تحلیل بازار دانست که عملکرد آن با توجه به قیمت تعیین می شود. به عبارتی با بهره گیری از تجزیه و تحلیل نمودارها و الگوهای قیمتی در پی بررسی و شناسایی بازار است. نکته ی اصلی اینجاست که بایستی در میان آشفتگی های ظاهری، الگوهای تکراری را یافت، زیرا این الگوهای تکراری همان رفتارهای بعدی سیستم خواهند بود که احتمال پیش آمد مجدد آنها بسیار  زیاد است.

برای توصیف بهتر تحلیل پرایس اکشن باید گفت که موضوع چالش برانگیز در این تحلیل، آنچه اتفاق می افتد نیست، بلکه علت رخ دادن آن است  که با استفاده از این روش، به دنبال علل اساسی اتفاقات در بازارهای سرمایه هستیم.

تحلیل پرایس اکشن در بازار

عملکرد پرایس اکشن بدین صورت است که تمامی خروجی های تصمیم خود را مبتنی بر قیمت می گیرد و فارغ از اندیکاتورها رفتار می کند. تریدرها و معامله گران، تصمیمات مورد نظر را با استفاده از این نمودارهای قیمتی و البته با بهره مندی از تحلیل های تکنیکال می گیرند.

در نظر داشته باشید که استراتژی های مورد نظر معامله گران تنها به چند دسته کلی تقسیم بندی می شود و شامل ترید مبتنی بر پرایس اکشن، ترید مبتنی بر اندیکاتور و اسیلاتور و روش های ترکیبی از هر دوی این دسته ها می باشد. از بین این روش های گوناگون، پرایس اکشن به عنوان راحت ترین و ساده ترین انواع آن شناخته می شود که می تواند مبنای مناسبی برای شروع فعالیت های شما در فضای تحلیل و ترید باشد.

از آنجایی که پرایس اکشن به عنوان یک تحلیل مبتنی بر الگو می باشد، در شمار محبوبترین و بهترین مفاهیم حال حاضر در فضای ترید است و چنانچه در ابتدای ورود به بازار سرمایه و کسب سود هستید، پرایس اکشن از بهترین استراتژی ها و ابزارهای معاملاتی خواهد بود که به کمک آن می توانید عملکرد بسیار بهتری در بازار داشته و به سود فراوانی دست یابید.

اهمیت استفاده از استراتژی پرایس اکشن 

استراتژی پرایس اکشن، از بهترین روش ها و سودده ترین انواع مورد استفاده در ترید است و لازمه  این سوددهی و بهره وری، تسلط و مهارت شما در  بررسی و تفسیر شرایط می باشد. در نظر داشته باشید که برخورداری از دانش تحلیل نمودار قیمت، سودمندترین ابزار در این مسیر خواهد بود. معمولا در استفاده از پرایس اکشن از بی نیازی این استراتژی به اندیکاتورها صحبت می شود، ولی توجه داشته باشید که استفاده از اندیکاتورها به عنوان یک مکمل در کنار سایر عوامل پرایس اکشن، می توانند بسیار کارا و سودرسان باشد.

برای یادگیری و کسب مهارت کافی در پرایس اکشن از روش های ساده استفاده کنید و آنها را به کار بندید و پس از نتیجه گیری در یک بخش از آن به سراغ بخش های دیگر بروید و آن را توسعه دهید تا تجارب بیشتری را به دست آورید. در کنار تمامی این نکات فنی باید همان بحث مشهور مربوط به انطباق شخصیتی و استراتژی معاملاتی را نظر داشته باشید و در مسیر گزینش استراتژی ها، ابعاد بازار و روحیات خود را تعیین کنید. زیرا شما نمی توانید بدون در نظر گرفتن روحیه و شخصیت خود، به بررسی بازار  پرداخته و انتظار سود داشته باشید.

نکته قابل ذکر ان است که، هیچ روش تضمینی برای کسب سود در بازار وجود ندارد و آنچه هست رده بندی نسبی از بهترین های آن است که می توان گفت، پرایس اکشن در رده های بالای این جدول قرار دارد و در صورت ممارست در یادگیری و کسب تجربه های عملی در انجام معاملات، سوددهی بالایی را برای استفاده کنندگان به همراه خواهد داشت.

مزایای استفاده از تحلیل پرایس اکشن

  • نیاز به هیچ ابزار و نرم افزار جانبی ندارد.
  • در تمامی بازارهای سرمایه کاربرد دارد.
  • برای تعیین نقطه ورود و خروج بسیار موثر است.
  • سرعت و دقت بسیار زیاد و بالایی دارد.
  • نوعی استراتژی در زمان  حال است و در لحظه نتیجه می دهد.

 

استراتژی های مهم مربوط به پرایس اکشن

از مشهورترین استراتژی های مورد استفاده در پرایس اکشن، استراتژی شکست است. نوعی از استراتژی که در آن، هر نوع تغییر روند در الگوهای مختلفی از قیمت، نشان دهنده یک فرصت مناسب برای اقدام است. این شکست های قیمتی، در دوره های کوتاه مدت و بلندمدت معانی مختلفی دارند و به نسبت روندی که طی می کنند، پتانسیل سودآوری فراوانی را از خود بروز می دهند.

از استراتژی های دیگر مورد استفاده در پرایس اکشن، علت شکل و وضعیت میله های نمودار قیمت است. از این نمودارها برای تشخیص محدوده های حمایتی و مقاومتی و به عنوان محل مناسب ورود و خروج معاملات استفاده می شود. از اولین استراتژی های مورد استفاده در پرایس اکشن، تشخیص روندهای بازار یا همان بازار رنج است که نشان دهنده محدوده خاصی از قیمت است که در آن به نوسان می پردازد.

نکته مهم در روند اقدامات معامله گران، چگونگی مواجهه و نوع برخورد آنها با شکست سطوح است. در مقابل هر شکست و امتداد روند تا مدت زمانی مشخص و برگشت آن دوباره به خط شکست و احتمالا نزول از آن به سمت پایین، معامله گران انتخاب های مختلفی را خواهند داشت، اما به هر حال آنچه مهم است، این موضوع می باشد که دقیقا در این نقطه محل برداشت سود با اقدام مناسب است. هرچه میزان تسلط فرد به استراتژی های پرایس اکشن بالاتر باشد، میزان صحت تصمیم او در این زمان بهتر و سودمندتر خواهد بود.

 

 

 

نظر خود را بنویسید