تحلیل زمانی ایچیموکو چیست؟

تحلیل زمانی ایچیموکو چیست؟

یکی از اندیکاتورهای بسیار کاربردی و مهم در بورس و بازارهای مالی، ایچیموکو است که می‌ توان با استفاده از آن، روند تحلیل نمودارها و تغییرات بازار را به خوبی پیش بینی نمود. برای استفاده صحیح و بهینه از این ابزار، نیاز است که برخی مهارت‌ ها را بیاموزید تا بتوانید از قابلیت ‌های مهم این اندیکاتور بسیار پرقدرت استفاده کنید و بر آن اساس، روند معاملات خود را ساده تر ساخته و بر موفقیت معاملات خود بیفزایید.

در حقیقت باید اینگونه بیان نمود که تحلیل زمانی ایچیموکو یک مهارت است و در آن، یک سری اعداد طلایی تعریف می ‌شوند که می‌ توانند در بررسی و تحلیل روندهای بازار به معامله گران کمک کنند. در واقع هر یک از شما می ‌توانید با استفاده از نتایج این تحلیل، زمان ‌های ورود به بازار یا خروج از آن را به درستی تعیین کرده و به این ترتیب سود زیادی را نصیب خود کنید.

به این ترتیب معامله گران می توانند زمان تغییر قیمت را به درستی تخمین بزنند و خواهند فهمید که موج‌ های موجود در بازار تا چه زمانی ادامه یافته و یا اینکه در کجا تمام می‌ شوند. موضوع دیگر اینکه مفهوم تغییر قیمت و بررسی روند امواج، لزوما به معنای نوسانات بلندمدت نیست، بلکه هر اصلاح قیمتی، هر چند کوچک، در زیر مجموعه این تحلیل زمانی قرار می ‌گیرد.

اهمیت بهره مندی از تحلیل زمانی ایچیموکو

شناخت صحیح از تحلیل زمانی ایچیموکو به شما کمک می‌ کند تا زمان تغییر روندها را تشخیص دهید و بتوانید بهترین تصمیم را در جهت فعالیت بهینه که منجر به کسب سود مطلوب از بازار شود را بگیرید و در نتیجه از ضرر کردن و از دست دادن سرمایه خود، جلوگیری  کنید.

یکی از روش ها در تشخیص نقاط قدرتمند در تحلیل زمانی ایچیموکو، تعریف کردن یک سری اعداد طلایی است. بر این اساس پنج عدد که شامل اعداد،  ۹- ۱۷ـ ۲۶ـ ۳۵ـ ۵۲ هستند، در این تحلیل زمانی تعریف می ‌شوند. با استفاده از این اعداد می ‌توان کندل قیمت را مشخص کرد و اطمینان حاصل کرد که تخمین زمان تغییر قیمت به خوبی انجام شده است. در نظر داشته باشید که محوریت این اعداد بر روی ۲۶ و ۹ است و دو عدد باقیمانده یعنی ۱۷ و ۳۵ به ترتیب حاصل تفریق و جمع این دو عدد هستند.

برای استفاده از این اعداد باید دراندیکاتور ایچیموکو تعدادی فلش را با طولی برابر اعداد طلایی برای خود تعریف نموده و از آن ‌ها برای تحلیل زمانی خود کمک بگیرید.

در واقع این اعداد طلایی می ‌توانند در پیش ‌بینی روند بازار به شما کمک کنند و بگویند که اگر در قسمت انتهایی پیکان یا فلش یک سقف یا کف وجود داشته باشد، به احتمال بسیار زیاد، در نوک پیکان هم روند مشابهی اتفاق خواهد افتاد. اینکه چه تعداد کندل برای تکرار این روند نیاز است، بستگی به طول پیکان دارد.

چنانچه تمایل دارید  از اعداد طلایی و فلش ‌ها به درستی استفاده کنید، باید یک مرحله مهم را پشت سر بگذارید، یعنی بایستی سقف‌ ها و کف ‌های قیمتی را مشخص سازید و پس از آن می ‌توانید کندلی را بیابید که روند بازار را بر هم زده و خلاف جهت آن نیز حرکت نموده است. نکته مهمی که باید بدان اشاره نماییم این است که، این پیش ‌بینی منجر به یک نتیجه قطعی نشده و ممکن است عوامل زیادی بر روی آن اثرگذار باشند و در اینجاست که مفهوم خطا در تحلیل ‌های زمانی ایچیموکو مطرح می‌ شود. به این معنا که تغییر روند لزوما در کندلی که شما مشخص کرده‌ اید، رخ نخواهد داد. ولی این احتمال وجود دارد که یک تا سه کندل جلوتر و عقب ‌تر اتفاق بیفتد. بنابراین اگر می‌ خواهید از این اعداد به درستی استفاده کنید، باید همواره تغییرات کندل ‌ها را ردیابی نمایید.ولی برای آن که این اطمینان را داشته باشیم که نقطه به دست آمده، قدرت خوبی دارد و ما را در افزایش دقت پیش ‌بینی کمک می کند، باید حتما از نمودارهای زمانی طولانی ‌تری استفاده کنیم. هرچه زمان نمودار بیشتر باشد، راحت ‌تر می ‌توان از قوت نقطه به دست آمده اطمینان حاصل نمود. علاوه بر این، اگر نقطه  ‌ای که در پیش ‌بینی مورد نظر، به دست آمده است از چند تحلیل و فیلتر رد شده و توسط آن ‌ها تایید شده باشد، می ‌توان گفت که قدرت خوبی دارد و  به عنوان یک پیش ‌بینی تقریبا درست، انتخاب می شود.

نکته مهم در تحلیل زمانی ایچیموکو

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در زمان انجام تحلیل زمانی ایچیموکو به آن دقت نمایید این است که به هیچ عنوان انتظار تغییر بزرگ را نداشته باشید. به عبارت ساده تر، پیش ‌بینی ‌هایی که با استفاده از اعداد طلایی انجام می‌ شوند، معمولا به یک تغییر کوچک می‌ انجامند. اما اگر شما به خوبی با این شیوه تحلیل و ترفندهای ایچیموکو آشنایی داشته باشید، می‌ توانید از همین تغییرات کوچک به نفع خود استفاده نمایید. اما موضوع مهمی که باید بدان توجه داشته باشید، این است که اگر نقطه شروع پیکان ‌های اعداد طلایی بر روی یک ریورس یا حرکت معکوس قدرتمند باشد، احتمالا نقطه‌ ای که پیش ‌بینی شده هم دارای یک بازگشت پرقدرت خواهد بود.

نظر خود را بنویسید