تابلو بورس چه اطلاعاتی را نشان می دهد؟

تابلو بورس چه اطلاعاتی را نشان می دهد؟

مهارت تابلو خوانی چیست؟

دانش تابلو خوانی در بورس  را می توان یک دانش و مهارت جدید دانست، چرا که تا پیش از این، ابزارهای تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی از جایگاه بالایی برخوردار بودند و افراد پیش از انجام معامله، از آنها استفاده می کردند. اما بسیاری از افراد تنها با اتکا به مهارت تابلو خوانی، به انجام معاملات خود در بورس می‌ پردازند. از طریق آشنایی با ابزارهای متفاوت، می توانید معاملات خود را به صورت دقیق تری انجام داده و احتمال ضرر و زیان را تا حد زیادی  کاهش دهید.

در نظر داشته باشید که با دریافت مهارت تابلوخوانی بورس می توان به راحتی تمام اعداد و ارقامی که بر روی تابلو وجود دارد و اطلاعاتی که ارائه می دهد را خواند. به این معنا، فردی که دانش مربوط به تابلو خوانی را داشته باشد، قادر خواهد بود که وضعیت سهم مورد نظر را بررسی  نموده و در انجام معامله موفق تر ظاهر شود. دقت داشته باشید که مهارت تابلو خوانی در بورس این امکان را به شما می ‌دهد که بتوانید از طریق انجام یک معامله به سود  قابل توجهی دست یابید.

اهمیت کسب مهارت تابلو خوانی در بورس

اولین موضوعی که باید برای تابلو خوانی بورس با آن آشنا شوید، اطلاعات معامله سهم است. برای دسترسی به اطلاعات لازم، نیاز است که به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران  مراجعه  نمایید و آن سهم خاصی که مورد نظرتان است را بیابید و از این طریق به صفحه نماد برسید.

توجه داشته باشید که در تابلو خوانی بورس نکات گوناگونی وجود دارد و شما باید بر اساس آن‌ به بررسی دقیق تر بپردازید، در هنگام تابلو خوانی  بورس ، تنها به یک فاکتور مانند تعداد معاملات اکتفا نکنید، بلکه باید سعی کنید تا رابطه درست و منطقی بین داده‌های مختلف مانند قیمت، تعداد، حجم معاملات و …بیابید.

نکات مهم  دیگری نیز وجود دارد که  برای انجام معامله بدان نیاز خواهید داشت و در ادامه مقاله، به بررسی موضوعات مربوط به تابلو خوانی در بورس می پردازیم و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می دهیم، تا شما به‌ طور کامل با تابلو خوانی در بورس آشنا شده و عملکرد بهتری داشته باشید.

آشنایی با موضوعات مهم در تابلو بورس

بررسی حجم معاملات

از مهم ‌ترین موضوعات بورس که می توان از طریق تابلو متوجه آن شد، بررسی حجم معاملات است که از طریق آن می توان حجم معاملات روزانه را با حجم معاملات ماهانه مقایسه کنید. به عنوان مثال، شرایطی را تصور کنید که حجم معامله چند برابر بیشتر از میانگین شود. این موضوع نشان ‌دهنده این است که آن نماد مورد توجه معامله گران قرار گرفته و افزایش حجمی که پیدا می ‌کند، بیانگر آن است که مورد استقبال قرار گرفته و برخی از افراد در آن سرمایه گذاری نموده اند.

به همین دلیل توصیه می ‌شود، هنگام  تابلو خوانی بورس به موضوع حجم معامله توجه ویژه‌ ای داشته باشید و هر روز این موضوع را به دقت مورد  بررسی قرار دهید.  

استخراج قیمت سهم با تابلو خوانی

با مهارت تابلو خوانی قادر خواهید بود که بخش ‌های متفاوت آن را که هر یک اطلاعات گوناگونی را در اختیار شما قرار می ‌دهند، مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال، قیمت سهام، بیانگر قیمتی است که در حال حاضر وجود دارد و قیمت معامله، بیانگر آخرین قیمتی که معامله با آن انجام شده و قیمت پایانی، نیز قیمتی است که سهام در آن روز بسته می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر آخرین قیمت معامله نسبت به قیمت پایانی که تعیین می ‌شود، بیشتر باشد، بیانگر برخورداری از شرایط مثبت در روز کاری بعدی خواهد بود و در حالت عکس آن، اگر قیمت معامله کمتر از قیمت پایانی باشد، بازار بورس در روز بعد شرایط خوبی نخواهد داشت.

بازه‌ های قیمتی هر نماد

در هنگام تابلو خوانی بورس  با موضوعاتی تحت عنوان بازه‌های قیمتی که به چند دسته تقسیم بندی می شود، مواجه خواهید بود که با اطلاع از آنها می توانید به بهترین شکل از آن ‌ها استفاده کنید.

بازه روز:

بازه روز سهم، حداقل و حداکثر قیمت سهام در طی یک روز را نشان می‌ دهد و تغییراتی که در این بازه رخ می ‌دهد، نشان ‌دهنده تغییرات قیمت در همان روز کاری است.

بازه مجاز:

این بازه، بخش دیگری در تابلو خوانی بورس است که با آن مواجه خواهید بود. نشان دهنده میزان نوسان یک بازه در طول روز است و خرید و فروش سهام، بر اساس محدوده بازه مجاز انجام می شود.

بازه هفته:

همانطور که از نام آن پیداست، این بازه تغییرات قیمت در طول یک هفته را نشان می دهد و توصیه می شود که خریدوفروش کوتاه‌ مدت را در سقف این بازه انجام ندهید، زیرا سود خوبی به دست نخواهید آورد.

بازه سال:

با بررسی بازه سال، تغییرات قیمت سهام را در یک سال گذشته در می یابید و می‌ توانید با بررسی این بازه و دیگر بازه‌ هایی که معرفی شد تصمیم بگیرید که در آن سهم سرمایه ‌گذاری کنید یا خیر.

Eps و p/e در تابلو بورس

دو پارامتر مهم برای تابلو خوانی در بورس هستند و با استفاده از آن در تابلو می توانید یک سهم مناسب برای سرمایه گذاری را انتخاب کنید.  بنابراین حتما در زمان انجام تحلیل، به این دو پارامتر توجه داشته باشید.

در نظر داشته باشید که تمامی شرکت‌ ها برای خود صورت ‌‏‌های سود و زیان دارند و از این طریق تعیین می نمایند که تا چه اندازه  درآمد و هزینه دارند. حال اگر شما میزان این دو پارامتر را از یکدیگر کم کنید، متوجه میزان سود و زیان شرکت خواهید شد. از طرفی اگر میزان سود به دست آمده را بر تعداد کل سهم شرکت تقسیم نمایید، عدد به دست آمده Eps را نشان خواهد داد. همچنین اگر قیمت سهم را بر Eps تقسیم کنید، p/e به دست خواهد آمد.  دقت داشته باشید که هر اندازه عدد این پارامتر، کوچک و نزدیک به عدد ۵ باشد، به این معناست که آن  سهم برای سرمایه ‌گذاری مناسب‌ است.

توصیه می شود که به نسبت p/e در تابلو خوانی بورس تکیه نکنید، به این دلیل که اگر چه این مورد موضوعی ساده به نظر می رسد ولی می توان گفت  که گاهی اوقات مشکل‌ آفرین  است.  به عنوان مثال، یک شرکت در تابلو خوانی بورس با نسبت بالای p/e می ‌تواند رشد زیادی داشته باشد. اما شاید این موضوع به این دلیل است که شرکت برای رشد توسعه پول زیادی صرف کرده و می‌ تواند خرید خوبی داشته باشد. بنابراین شما نباید تنها به این نسبت تکیه کنید و حتما معیارهای دیگری چون آمار درآمد، آمار فروش و دیگر مواردی که یک شرکت به آن‌ ها توجه دارد را بررسی نمایید.

Dps در تابلو بورس

نشان ‌دهنده سود تقسیمی هر سهم در بورس است. به عنوان مثال، میزان Eps  یک شرکت، 100 تومان است و از سوی دیگر در مجمع عمومی، هیئت ‌مدیره شرکت تصمیم می ‌گیرد که از این مقدار، ۳۰ تومان آن  پرداخت شود که این میزان را Dps می ‌نامند.

بخش پیام ناظر در تابلو خوانی بورس

در این بخش امکان مشاهده پیام ‌هایی که ناظر در طول بازه زمانی خرید و فروش سهام گذاشته قابل مشاهده است. گاهی اوقات شرایطی پیش می ‌آ ید که به دلایل گوناگونی سهام بسته می ‌شود. در چنین حالتی ناظر برای شما پیامی را در جهت اطلاع ‌رسانی و شفاف‌ سازی در این بخش قرار می ‌دهد. بنابراین باید توجه کنید که در زمان تابلو خوانی در بورس، به این بخش مراجعه نموده تا از آخرین پیام ‌های موجود آگاهی یابید.

پنجره گروه در تابلو خوانی بورس

یکی از وضعیت ‌هایی که در زمان تابلو خوانی در بورس با آن مواجه می ‌شوید، پنجره گروه است. این پنجره، وضعیت سهم ‌های هم ‌گروه و اتفاقاتی که در طول روز در بازار بورس رخ دهد را نشان می ‌دهد.

بخش وضعیت در تابلو خوانی بورس

با بررسی این بخش می توانید دریابید که یک سهم، مجاز یا غیرمجاز اعلام شده است. مقصود از معرفی سهم  مجاز یا غیرمجاز در این است که آیا امکان خرید و فروش سهم مورد نظر وجود دارد یا ندارد.

بخش صف خرید در تابلو خوانی بورس

در زمانی که درخواست‌ های خرید یک سهم،  بسیار بیشتر از درخواست ‌های فروش آن بیشتر‌شود و یا هیچ درخواست فروشی وجود نداشته باشد این امر ، نشان دهنده ی آن است که سفارش‌ ها درون یک صف قرار می ‌گیرند تا با پیدا شدن فروشنده، معامله انجام شود. به این ترتیب، زمان تابلو خوانی در بورس گفته می‌ شود که  " صف خرید "  تشکیل شده و به ‌طور معمول این صف در بیشترین قیمت مجاز سهم، یعنی مثبت پنج درصد به وجود می‌ آید.

 

 

نظر خود را بنویسید