تابلوخوانی بورس - 1

راهنمای کامل تابلوخوانی بورس که تازه‌واردها باید بخوانند

تابلوخوانی در واقع نوعی روانشناسی و رفتارشناسی بازار بورس است. تابلوخوانی بورس از تکنیک‌های باارزش در این بازار است که بر معاملات سرمایه‌گذار تاثیر می‌گذارد. در تابلوخوانی شما با مشاهده‌ی هر صفحه نماد، از میزان خرید و فروش‌ها و نوسانات قیمتی و میزان عرضه‌ی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها اطلاع کسب می‌کنید. اما اصلی‌ترین کاربرد این تکنیک، تعیین قدرت خریدار حقیقی (شخص) است؛ یعنی در صورت تحلیل شما، زمانی که قدرت خریدار به فروشنده به صفر متمایل باشد، نشان از خریدار کم، ولی حجم بالای معاملات است. در تکنیک تابلوخوانی بورس رفتار بازار را در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌توان پیش بینی کرد، یعنی می‌توان متوجه شد تحولات بازاری از هیجان سرچشمه دارند یا بر اساس اصول تکنیکال یا فاندمنتال رخ می‌دهند.

تابلوخوانی بورس چیست؟

به بررسی هر سهم (نماد)، میزان خرید و فروش، نوسان‌های قیمت، میزان عرضه و تقاضای سهامداران حقیقی و حقوقی و موارد مشابه که به شما در خرید و فروش بهتر سهم کمک می‌کنند، تابلوخوانی می‌گویند. منظور از تابلو هم همان سایت شرکت مدیریت فناوری بورس است.

تابلو خوانی بورس

نکات مهم در تابلوخوانی بورس

برای تابلوخوانی حرفه‌ای باید چند نکته را مورد دقت قرار دهید:

یک - قیمت

اولین نکته‌ای که در تابلوخوانی بورس باید مورد دقت و توجه قرار دهید، قیمت سهام است. در بخش اول تابلوی یک نماد، قیمت سهام را مشاهده می‌کنید. قیمت خرید، بهترین سفارشی است که سطر اول سفارشات است و در اولین معامله انجام می‌شود و قیمت معامله، نشانه‌ی قیمت پایانی سهام در پایان روز با توجه به حجم معاملات است.

دو – بازه‌ی قیمتی

در بخش دوم تابلوخوانی بورس تغییرات قیمت یک سهم در بازه‌ی زمانی روزانه، هفتگی و سالیانه دیده می‌شود. در بازه‌ی روزانه حداقل و حداکثر قیمت معامله شده نمایش داده می‌شود. نکته‌ی مهم قیمت مجاز است که میزان نوسان قیمت در روز را مشخص می‌کند و به همین تربیت بازه‌ی هفتگی و سالیانه‌ی قیمت سهام را در این بازه‌ها نشان می‌دهد.

سه - خرید و فروش حقیقی و حقوقی

در این بخش، حجم معاملات انجام شده توسط افراد حقیقی و حقوقی نشان داده می‌شود. بررسی این فاکتور در تابلوی یک نماد به تصمیم‌گیری شما برای خرید یک سهم کمک می‌کند.

چهار – تعداد معاملات

در این بخش، تمامی معاملات انجام شده در یک روز برای یک سهم نشان داده می‌شود.

پنج - حجم مبنا

حجم مبنا به حداقل تعداد سهامی گفته می‌شود که باید در طول یک روز معامله شوند تا قیمت پایانی آن سهم بتواند نوسان مثبت یا منفی داشته باشد. در واقع حجم مبنا برای کنترل رشد بی‌رویه‌ی قیمت یک سهم است. توجه داشته باشید که سهام شناور، عبارت از درصدی از سهام شرکت است که در اختیار عموم قرار دارد. در حالی که میانگین حجم ماه، میانگین تعداد سهامی است که در یک ماه اخیر معامله شده است.

شش - EPS و P/E

EPS عبارت است از سود هر سهم شرکت. یکی از انواع صورت‌های مالی شرکت‌ها، صورت سود و زیان است که نشان‌دهنده‌ی عملکرد یک شرکت در طی یک دوره‌ی زمانی است که محصول نهایی آن یا سود و یا زیان است. P/E نسبت قیمت به درآمد برای هر سهم است که از تقسیم قیمت جاری سهم بر سود هر سهم به دست می‌آید.

هفت - خرید و فروش

به طور کلی این قسمت از جدول، روند کنونی معاملات یک سهم را نشان می‌دهد. روند انجام معاملات به شیوه‌های زیر انجام می‌شود: ۱-صف خرید ۲-صف فروش ۳- خرید و فروش به صورت معاملات

هشت - نمودار قیمت و حجم

این نمودار در تابلوخوانی بورس بیانگر این است که در دامنه‌ی نوسان روز جاری، چه حجمی از سهام و در چه قیمتی معامله شده است.

اصطلاحات رایج در تابلوخوانی بورس

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تابلوخوانی بورس شناسایی صف‌های خرید و فروش صوری است. در این زمینه، سه اصطلاح رایج مبنی بر سفارش ترس، سفارش مخفی و بازیگر بی‌پول وجود دارند. با آگاهی از این سه اصطلاح، بهتر می‌توانید در مورد خرید یا فرروش سهام تصمیم بگیرید.

۱- سفارش ترس

زمانی که سهام‌دار کل (بیشترین سهم) به دنبال خرید سهام بیشتر در کف قیمت است، با ایجاد یک صف فروش میلیونی، سهام‌دار دیگر را می‌ترساند تا خودش بتواند سهم را با قیمت پایین‌تر بخرد و سپس با افزایش قیمت سهم، سود بیشتری به دست آورد. بازیگر سهم با سفارش ترس، سهام‌دار جزء را تشویق می‌کند تا در کف قیمت فروش بیشتری داشته باشد و باعث تصمی‌گیری‌های احساسی در سهام‌داران جزئی تازه‌کار می‌شود.

تکنیک تابلوخوانی در بورس

۲- سفارش مخفی

سفارش مخفی در معاملات آنلاین کاربرد دارد. در این تکنیک سهامدار کل به یک‌باره سهم زیادی نمی‌خرد و آرام آرام شروع به خرید سهام می‌کند، اما سهامدار جزء از خرید سهام باخبر نمی‌شود. در خریدهای یک‌باره سهام زیاد حجم معاملات در تابلو به نمایش داده می‌شود و اگر سهام‌دار کل به یک‌باره تمام سهم را بخرد، سهام‌دار جزء تحریک می‌شود تا آن سهم را بخرد.

۳- تکنیک بازیگر بی‌پول

یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌ها برای سهام‌دار کل، بالا بردن صوری قیمت‌هاست تا سهامدار جزء تشویق شود سهم را بخرد، سپس خودش از سهم خارج می‌شود.

۴- کد به کد

هر سهام‌دار حقوقی ممکن است چند کُد حقیقی داشته باشد و سهام را از حقیقی به حقوقی (و بالعکس) رد و بدل کند. وقتی سهام‌دار حقوقی با کد حقوقی سهم را بفروشد و سپس با کد حقیقی آن را بخرد، اصطلاحاً کد به کد انجام دادهاست. کد به کد کردن معمولاً برای فریب دادن خریدار و فروشنده و یا جابجایی سهم در جهت مثبت یا منفی است.

۵- معاملات بلوکی

معملات بلوکی ساز و کاریست که توسط سازمان بورس برای معاملاتی در نظر گرفته شده است که با ارزش معامله دو میلیارد تومان در یک روز کاری انجام می‌شوند. در واقع هدف سازمان بورس با توجه به ورود نقدینگی بالا، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضاست. منظور از محدوده‌ی مقاومت، زمانی است که انتظار داریم عرضه زیاد شود، ولی نوعی سد مقاومتی پیش روی سهم ایجاد می‌شود. حمایت و مقاومت دو مفهوم متقابل هستند، یعنی با شکسته شدن مقاومت، تبدیل به حمایت و زمانی که حمایت از دست برود، مقاومت ایجاد می‌شود. منظور از محدوده‌ی حمایت، محدوده‌هایی هستند که انتظار داریم در آن‌ها افت قیمت متوقف شده و ریزش بیشتری نداشته باشیم.

۶- قدرت خریدار و فروشنده

یکی دیگر از موضوعات مطرح در تابلوخوانی بورس قدرت خریدار و فروشنده است. زمانی که تعداد خریدار از فروشنده کمتر باشد، یعنی قدرت خریدار بیشتر از فروشنده است و سهم خوبی برای خرید است.

۷- ورود و خروج پول به سهم

یکی دیگر از نکات مهم در تابلوخوانی، شناسایی ورود و خروج پول به سهم است. زمانی که ورود پول بیشتر می‌شود، قدرت خریدار هم بیشتر شده است.

۸-الگوی تیک صعودی

یکی از بهترین سیگنال‌هایی که در تابلوخوانی بورس می‌توان به خوبی از آن استفاده کرد، تیک صعودی است. تیک صعودی زمانی انجام می‌شود که ارزش سهم از مقدار اولیه کمتر شود و سپس با برگشت قیمت ارزش سهام از حالت اولیه بیشتر شود.

۹- الگوی تیک نزولی

زمانی که قیمت سهم از حالت اولیه بیشتر شده، سپس دچار اُفت شدیدی شود، الگوی تیک نزولی می‌شود. الگوی تیک نزولی در آستانه‌ی مقاومت خطرناک است.

تابلوخوانی در بورس

چند نکته‌ی پایانی

یکی از فاکتورهای مهم تابلوخوانی بورس حجم معاملات است. حجم معاملات نشانه‌ی استقبال از یک نماد در یک بازه‌ی زمانی مشخص است. حجم معامله را نمی‌توان یک سیگنال قوی در انجام معاملات دانست، اما فاکتور مهمی در تحلیلات است و می‌توان از آن، در کنار ورود و خروج پول و نمودار سهم استفاده کرد. یکی از نکات مهم در مورد ورود پول به بازار است. ورود پول یک روزه اتفاق نمی‌افتد و ممکن است زمان زیادی لازم داشته باشد. گاهی کد به کد حقیقی یا حقوقی، چه به صورت سنگین و چه معمولی، صوری بوده و فقط برای محک زدن توان خریدار یا فروشنده است. اگر حجم پول وارد شده در نقطه‌ی حمایت سهم با حجم پول خارج شده در مقاومت سهم برابر باشد، یعنی بازیگردان سهم تغییر نکرده است. اگر در یک بازه‌ی مشخص، حجم معاملاتی افزایش یا کاهش یابد، می‌تواند نشانه‌ای برای سهم باشد. هیچ‌گاه ارزش یک سهم را صرفاً براساس صف خرید یا صف فروش نسنجید. هیچ صعودی شدید و یک‌باره نیست، اما صعودها کوتاه مدت و موقتی هستند. نسبت خریدار به فروشنده به تنهایی تعیین‌کننده‌ی روند قیمت نیست، ولی یکی از اصلی‌ترین فاکتورهاست. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و کسب آموزش‌های تخصصی از پکیج تابلوخوانی آکادمی دکتر ژند استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید