تئوری امواج الیوت - تصویر ۱

تئوری امواج الیوت

تئوری امواج الیوت:

اولین اصل و پایه تحلیل تکنیکال شناخت انواع سیکلها و موج شماری است. اصلی ترین جزء از بندهای چندگانه قوانین امواج الیوت به شرح زیر است: «بین دو قیمت در دراز مدت هیچ خطی مستقیمی به عنوان نمودار وجود ندارد یا به عبارت بهتر و ساده تر نمودار قیمت در دراز مدت هیچگاه به خط مستقیم حرکت نمی کند. » این پایه و مایه و شالوده همه بازارها می باشد. بر طبق نظریه آقای رالف نلسون الیوت که در بین سالهای ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ ارائه داد، تغییرات قیمت نه تنها کاملا منظم است بلکه از ساختار خاصی که با طبیعت افراد هماهنگی کامل دارد پیروی می کند. با این نظریه مکانیسمی خاص برای تحلیل و پیش بینی تغییرات قیمت در بازار سرمایه می توان طراحی کرد که طبعاً سود سرشاری از آنالیز بازار به این روش به ما می دهد،البته به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران اصل تئوری امواج الیوت یک ابزار پیش بینی نیست بلکه توصیفی کلی در مورد جزئیات و چگونگی حرکت و رفتار بازار است. آقای الیوت در کتاب موج کامل خود ،در ابتدا اقدام به معرفی اصول کلی نظریه خود یا به عبارت ساده تر اصل حرکت بازار به صورت موج نموده سپس موج کامل را تعریف کرده  اند.

سیکل کامل (موج کامل):

همانطور که قبلاً گفته شد اعتقاد بر این است که بازار(نمودار قیمت) نه به خط مستقیم بلکه بصورت امواجی صعودی و نزولی با تعداد معین و توالی و ترتیبی مشخص و در زمانهایی معلوم حرکت می کند. در ابتدا صحبت از تعداد معین شده که لازم است به توضیح سیکل کامل یا موج کامل بپردازیم.

الیوت در مجله Financial Word در سال ۱۹۳۹ اشاره می کند که حرکت هر سهم در بازار سرمایه، دارای دو بخش است که بخش اول را حرکت اصلی( موج اصلی )خوانده که دارای ۵ موج بوده وبخش دوم که حرکت اصلاحی( موج اصلاحی) نامیده می شود دارای سه موج رو به پایین است که در شکل بوضوح قابل رویت است. با نیم نگاهی به شکل می توان ظاهراًبه تناقضی بزرگ فی ما بین نظریه امواج و شکل پی برد. در واقع گفتیم که نمودار قیمت سهم نه به شکل خط راست،بلکه بصورت امواجی از صعود و نزولهای پی در پی است. در صورتی که می بینیم قسمتهایی از نمودار دیده می شودکه کاملاً با خطی مستقیم مشخص شده است !

فاصله A  تا B  را جداگانه بررسی کنیم و خواهیم داشت:

اما هر خط مستقیم مانند شکل فوق، خود شامل موجی کامل است؛ که ریز موج نامیده می­شود. با کنار هم قراردادن دو عکس قبلی اقدام به نامگذاری و شمارش امواج می­نمانیم.

با این اوصاف شکل موج کامل با در نظر گرفتن ریز موجها بصورت زیر قابل بررسی است و داریم :

پس هر سیکل کامل شامل سه موج اصلی­صعودی و دو موج اصلاحی­نزولی در یک سمت (جمعاً ۵موج) و همچنین دو موج اصلی نزولی و یک موج اصلاحی صعودی(جمعاً سه موج) در سمت دیگرمی­باشد. جمعاً ۸ موج که نهایتاً تا ۱۴۴ ریز موج قابل شمارش و دسته بندی است.

تعداد امواج در هر سیکل کامل :

  اصلی اصلاحی جمعاً
بزرگترین موج ۱ ۱ ۲
بزرگترین تقسیم ۵ ۳ ۸
تقسیم بعدی

۲۱

۱۳ ۳۴
تقسیم بعدی ۸۹ ۵۵ ۱۴۴

با اتمام یک موج کامل یعنی ۸ موج به خودی خود این سیکل به دو قسمت قابل رویت تقسیم می شود که در واقع یک موج اصلی و یک موج اصلاحی می باشد و خود قسمتی از یک سیکل کامل بزرگتر (مثلاً در تایم فریم های بالاتر مانند هفتگی و ... ) می باشد. یعنی همانطور که امکان تقسیم موج به ریز موج ها را داریم ,امکان تشکیل امواج بزرگتر نیز توسط موج کامل فعلی موجود است.

  امواج از نظر قرار گرفتن در بخش های مختلف و طول به ۹ بخش تقسیم می شوند که عبارتند از:

۱-سوپر موج بزرگ (Grand super Cycle)

۶-  ریز موج کوچک   (Minor)
۲-سوپر موج (Super Cycle) ۷- ریز موج کوچک و خرد minute) )
۳-موج (Cycle) ۸- ذره (minuette)
۴- موج اصلی(Primary) ۹- ریز ذره  (Subminuette)و...
۵- ریزموج  (Intermediate)  

که از ورود به جزئیات آنها فعلاً صرفنظر می شود.

نظر خود را بنویسید