بنجامین گراهام - 1

بنجامین گراهام؛ سرمایه‌گذار هوشمند

بنجامین گراهام به عنوان یکی از بزرگان دنیای بورس شناخته می‌شود. او یک اقتصاددان مشهور آمریکایی و یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای است. کتاب‌های بنجامین گراهام در بین سرمایه‌گذاران بسیار محبوب هستند. او نویسنده کارهای بنیادی در سرمایه‌گذاری ارزش است و به نوعی پدر سرمایه‌گذاری ارزش شناخته می‌شود. او موفق به کسب سودهای کلان از طریق بورس شده بود بدون آنکه دست به ریسک‌های بزرگ بزند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از  وبسایت آکادمی دکتر ژند، زندگی این فرد موفق را بررسی کنیم و ویژگی‌های مهم و طرز تفکر او را مورد ارزیابی قرار دهیم.

نگاهی به زندگی بنجامین گراهام

گراهام در سال ۱۸۹۴ در شهر لندن و در کشور انگلیس متولد شد. خانواده او، زمانی که گراهام تنها یک سال داشت، به نیویورک نقل مکان کردند. در این حین پدر گراهام درگذشت و خانواده او با وضعیت مالی دشواری مواجه شدند. او عزم جدی برای دستیابی به امنیت مالی پیدا کرد. شخصیت و خلق و خوی گراهام در نیویورک، تحت‌تاثیر فقر شکل گرفت؛ او فهمید که برای زنده ماندن در خیابان‌های نیویورک باید به توانایی‌های ذهنی خود تکیه کند. او نتایج قابل قبولی در امتحانات مدرسه کسب کرد و همین امر منجر به دریافت بورس تحصیلی از دانشگاه کلمبیا شد. گراهام در سال ۱۹۱۴ با مدرک لیسانس فارغ‌التحصیل شد. پس از فارغ‌التحصیلی، یک پیشنهاد تدریس به او ارائه شد اما او این پیشنهاد را نپذیرفت و در شرکت نیوبرگر هندرسون با دستمزد ۱۲ دلار در هفته مشغول به کار شد. در سال ۱۹۲۶ وال‌استریت را ترک کرد تا شرکت شخصی خود، گراهام نیومن را تاسیس کند. این شرکت از بحران و رکود سال ۱۹۲۹ جان سالم به د‌ر برد و تنها در سال ۱۹۵۶ فعالیت آن متوقف شد. چه چیزی زندگی بنجامین گراهام و میراث او را ارزشمند کرده‌است؟

اصول سرمایه گذاری بنجامین گراهام

اصل‌های سرمایه‌گذاری بنجامین گراهام

۱. خودآموزی کلید موفقیت است

هنر سرمایه‌گذاری یک ویژگی مهم دارد که هرگز بدان توجه نمی‌شود و آن این است که سرمایه‌گذار غیرحرفه‌ای با برخورداری از حداقل توانایی و تلاش محدود، باز هم می‌تواند به نتایج پایدار دست پیدا کند. اما برای دستیابی به نتایج بهتر و درخشان‌تر، به تلاش‌های ذهنی و جسمی بیشتری نیاز است. اگر تنها قصد دارید که در مورد سرمایه‌گذاری به میزان کمی اطلاعات کسب کنید یا تنها بر مهارت‌های کمی تمرکز داشته‌باشید، این را بدانید که هرگز یک سرمایه‌گذار موفق نخواهید بود.

۲. چنانچه مبتدی هستید، از ابزارهای کیفی استفاده کنید

با به‌کارگیری یک سیاست ساده در سرمایه‌گذاری سهام و ایجاد سهام در شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ کار خود را آغاز کنید. چنین سیاستی نیازی به تخصص در بازار سرمایه‌گذاری ندارد. تهیه اوراق بهادار خارج از این سیاست، سبب خارج شدن از دایره اطمینان و مواجه شدن با مشکلات جدی خواهد شد. ۳.چنانچه تازه‌کار هستید، با جریان بازار حرکت کنید بنجامین گراهام توصیه می‌کند که افراد تازه‌کار هدف خود را مبنی بر شکست بازار سهام قرار ندهند. سرمایه‌گذاران تازه‌کار بهتر است که تمرکز خود را بر استفاده از ابزار مجاز در سرمایه‌گذاری برای آزمون و خطای استراتژی خود بگذارند.

۴.در مورد آنچه چشم‌انداز خوبی دارد، به خوبی تفکر کنید

  • چشم‌انداز رشد سریع یک تجارت، سود سرمایه‌گذاران را تضمین نخواهد کرد.
  • کارشناسان و متخصصان بورس، این توانایی را دارند که راهکارهای معتبری برای انتخاب سهام شرکت‌ها ارائه دهند و اغلب شما را ناامید خواهند کرد.

۵.سرمایه‌گذاری در برابر حدس و گمان

نه تنها سرمایه‌گذاری بلکه حدس و گمان نیز در مواقع خاصی معقول است اما حدس و گمان در چه موقعیت‌هایی معقول نیست؟

  • سرمایه‌گذار بدون دانش و تجربه کافی معامله‌ای بزرگ انجام می‌دهد.
  • تفکر سرمایه‌گذار از فعالیت‌های خود، نوعی سرمایه‌گذاری معقول است، در حالی که او مشغول به سوداگری است.
  • سرمایه‌گذار با ریسک بالا اقدام به سرمایه‌گذاری کند که امکان از دست دادن کل بودجه او در این مورد وجود دارد.

۶. تنوع را در سبد خرید خود فراموش نکنید

یکی از سیاست‌های اصلی سرمایه‌گذاری در بازار و در زندگی بنجامین گراهام، عدم منفعل بودن و سرمایه‌گذاری متنوع بود. او بر این باور بود که صرف نظر از وضعیت بازار، سرمایه‌گذاری در بخش اوراق قرضه و سهام باید به طور مساوی و با حفظ تنوع صورت گیرد. البته حفظ تعادل در متنوع بودن سهام را نیز مهم می‌دانست؛ حداقل ۱۰ سهام و حداکثر ۳۰ سهام متنوع را مناسب می‌خواند.

سرمایه گذاری بنجامین گراهام - بزرگان دنیای بورس

سیستم سرمایه گذاری بنجامین گراهام چگونه بود؟

بنجامین گراهام فرایند ارزیابی شرکت‌ها را به طور کامل سیستماتیک کرد. هدف گراهام از سرمایه‌گذاری، یافتن سهام کم خطر یا بدون ریسک بود که در دراز‌مدت سود کلانی را به دست می‌دادند. او یک تجارت را با توجه به ۶ عامل تجزیه و تحلیل می‌کرد:

  1. سودآوری
  2. ثبات
  3. رشد درآمد
  4. وضعیت مالی
  5. سود سهام
  6. تاریخچه قیمت

او سرمایه‌گذاری با پتانسیل بالا را با برخورداری از معیارهای خاص خود انتخاب می‌کرد. بازده سود به قیمت حداقل دو برابر بازده اوراق قرضه یکی از آن معیارها است. او معتقد بود که ما به عنوان یک سرمایه‌گذار، هر روز این قدرت را داریم که پیشنهادات بازار بورس را بپذیریم یا رد کنیم. افرادی که تصور می‌کنند که مجبور به سرمایه‌گذاری هستند، باید بدانند که اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند. گراهام همواره به حفظ حاشیه امنیت تاکید داشت و بر این باور بود که خرید سهام باید پایین‌تر از قیمتی باشد که تجارت محافظه‌کارانه برای آن تعیین کرده‌است. این امر در طولانی مدت رشد صعودی خواهد داشت؛ زیرا بازار ارزش منصفانه سهام را حتماً جبران می‌کند اما چنانچه یک تجارت تنها برای کسب سود بیشتر در بازار بورس دست و پا بزند، درهای بسته بیشتری را پیش‌روی خود خواهد یافت.

سخن آخر

اگرچه جزئیات خاص سرمایه‌گذاری گراهام در دسترس نیست اما براساس گزارش‌های موجود او سالانه ۲۰% بازده از سرمایه‌گذاری‌های خود کسب می‌کرد. زندگی بنجامین گراهام نیز مانند بسیاری از سرمایه‌گذاران دیگر مملو از فراز و نشیب بود. در صورت علاقه‌مندی به آموزش‌های بیشتر در زمینه بورس، از بسته‌های آموزشی آکادمی دکتر ژند استفاده کنید.

 
نظر خود را بنویسید