بررسی تحلیل فاندامنتال و عوامل موثر بر آن

بررسی تحلیل فاندامنتال و عوامل موثر بر آن

افرادی که تمایل به ورود در بازارهای مالی و سرمایه گذاری را دارند اینگونه متصور هستند که باید به عنوان یک معامله گر در بازار جهانی فارکس، از اخبار اقتصادی و بازارهای مالی مطلع باشند و یا با پیگیری مداوم اخبار اقتصاد کشورهای مهم، به پیش بینی های لازم برای انجام معاملات دست یابند.

اگر چه مطالعه درباره انواع تحلیل های بازار فارکس از مهم ترین بخش های یادگیری مباحث این بازار به شمار می آید، ولی بهتر است بدانید که نیاز به دانش و آگاهی  کافی و حتی دریافت آموزش های لازم از افراد متخصص در این زمینه خواهید داشت.  چرا که تحلیل فاندامنتال، یکی از پرکاربردترین عوامل این بازار است و همواره در بین معامله گران و تحلیلگران بیان می شود.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید، به زبانی ساده در مورد تحلیل فاندامنتال و عوامل موثر بر آن توضیحات کاملی را ارائه خواهیم نمود.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، به معنای آگاهی از اخبار روز اقتصادی جهانی است و شما به عنوان یک معامله گر و برای پیش بینی وضعیت بازار در آینده، نیاز به بررسی و تحلیل اخبار اقتصاد جهانی دارید.

حتما با خود فکر می کنید: خوب کاری ندارد!

در نظر داشته باشید که تحلیل بازار به روش بنیادی، به این سادگی که بیان شد نخواهد بود که شما هر روز صبح به سراغ  خبرگزاری ها رفته و با خواندن اخبار مربوط به اقتصاد کشورها و نتیجه ای که از آن به دست می آورید به معامله بپردازید و موفق شوید! به این سادگی نیست و نمی توان به راحتی به آن دست یافت، زیرا شما به ابزارها و فاکتورهای متفاوتی برای تحلیل اخبار احتیاج دارید.

به عنوان مثال، شما تصمیم به خرید دلار داشته و برای آن برنامه ریزی خواهید نمود تا آن را در برابر ارزی دیگر معامله کنید. با خواندن خبری درباره کاهش نرخ دلار به وجد آمده و به سرعت معامله را انجام می دهید و انتظار دریافت سود خوب و قابل توجهی را دارید، ولی  نه تنها به سود پیش بینی شده خود  نمی رسید، بلکه سرمایه خود را نیز از دست می دهید.

چرا؟ چه اتفاقی افتاد؟

دلیل این اتفاق و عدم موفقیت خود را باید در عدم دانش استفاده از تحلیل فاندامنتال جستجو نمایید. این موضوع صحیح است که شما برای تحلیل بنیادی، نیاز به مطالعه و بررسی خبرها را دارید، ولی این نکته را در نظر داشته باشید، خبرهایی که به مرحله انتشار رسیده اند، تا پیش از این، تاثیر خود را بر بازار گذاشته و رویداد جدیدی محسوب نمی شوند.

بنابراین برای درک صحیح تحلیل فاندامنتال در فارکس آن را اینگونه تعریف می کنیم که، صرفا به معنای دنبال کردن اخبار روز نبوده و یک تحلیل به منزله ی آگاهی از رویداد های اقتصادی و در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف است.  

فاکتورهای موثر در تحلیل فاندامنتال

در تحلیل بنیادی باید عوامل متعددی  که در تغییرات قیمت ارز یک کشور نقش دارند را بررسی کرده و سپس  آینده قیمت ارزها را با توجه به این  شاخص ها پیش بینی نمایید. در ادامه تعدادی از فاکتورهای موثر بر تحلیل بنیادی را معرفی خواهیم نمود.

تورم

به معنای میزان افزایش قیمت ها در  طی دوره یک الی چند ساله می باشد. باید توجه داشته باشید که افزایش بسیار زیاد تورم خسارت زیادی بر اقتصاد جامعه وارد می آورد و همچنین، عدم وجود آن و صفر یا منفی بودن تورم نیز در تحلیل فاندامنتال نشان از اقتصاد راکد آن  جامعه خواهد داشت.

تولید ناخالص داخلی

 هر اندازه میزان خرید و فروش کالای تولیدی در یک کشور بیشتر باشد، به این معناست که، میزان تولید ناخالص آن بیشتر و اقتصاد آن فعال تر است. این معیار را می توان از مجموع فروش کالاهای شرکت های داخلی و مخارج دولت و کسب و کارها به دست آورد.

نرخ خرده فروشی

 هر اندازه میزان تقاضا برای کالاها و خدمات در یک کشور بیشتر باشد، نرخ خرده فروشی آن نیز رو به افزایش خواهد بود. بنابراین آن کشور در تولید و فروش کالاهای خود موفق تر بوده و اقتصاد رو به رشدی را دارد.

نرخ بیکاری

در یک جامعه، کاهش تقاضای کالا و خدمات باعث فروپاشی اقتصاد آن  کشور خواهد شد. این اتفاق ممکن است به دلیل وجود تعداد زیادی از افرادی باشد که شغل و درآمد ندارند.( نسبت تعداد افراد بیکار به کل افراد جامعه نرخ بیکاری را تشکیل می دهد.)

نرخ بهره

در صورتی که افراد و شهروندان یک جامعه تقاضای وام از بانک نمایند، به ازای وامی که دریافت می کنند، بانک نیز بهره بالایی را دریافت می کند که در این صورت، نرخ بهره در کشور افزایش یافته و در نتیجه افراد  تمایل کمی برای گرفتن وام از بانک خواهند داشت تا کسب و کار خود را راه بیندازید.

تمامی این مواردی که در اینجا بدان ها اشاره شد، تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم بر روی قیمت ارز کشورهای خواهد گذاشت. شما با بررسی این فاکتورها، می توانید آینده وضعیت اقتصادی یک کشور را پیش بینی کنید و یک تحلیل درست از نرخ احتمالی ارز آن داشته باشید.

دلیل انتخاب و استفاده از تحلیل فاندامنتال

  • تحلیل فاندامنتال، نگرش جامع و گسترده ای را درباره بازار فارکس و اقتصاد جهان به ما ارائه می دهد.
  • تحلیل فاندامنتال، با تکیه بر داده های عرضه و تقاضا، اطلاعات دقیق تری از اقتصاد کشورها را به ما منتقل می کند.
  • تحلیل فاندامنتال، دسترسی به داده های مربوط به اقتصاد کشورها و شاخص های آن را برای ما بسیار آسان می سازد.
  • تحلیل فاندامنتال، اطلاعات شفاف تری از وضعیت اقتصادی و نرخ ارزهای کشورها  را ارائه می دهد و می تواند برای آن دسته از افرادی که تمایل دارند سرمایه گذاری های طولانی مدت انجام دهند، بسیار مفید باشد.

آیا استفاده از تحلیل فاندامنتال برای موفقیت در فارکس کافیست؟

همان طور که در این مقاله بدان پرداختیم، لازمه تحلیل فاندامنتال در فارکس، دنبال کردن اخبار و وضعیت اقتصادی کشورهای فعال در این بازار است.  بنابراین تحلیلگران می توانند  با بروز رویدادهای مختلف از قبیل، رکود بازار، جنگ، تورم، درگیری های سیاسی و بررسی فاکتورهای مختلف، آینده اقتصادی یک کشور را پیش بینی کنند.

اما از آن جایی که تحلیل بنیادی اطلاعات دقیقی از زمان ورود و خروج از معامله را ارائه نمی دهد، نمی توان به تنهایی برای انجام معاملات بر آن تکیه نمود. از این رو  توصیه می شود که برای رسیدن به یک معامله موفق، از هر دو تحلیل فاندامنتال(بنیادی) و تکنیکال که به بررسی نمودارهای قیمتی می پردازد، استفاده شود.

 

 

نظر خود را بنویسید