بازار ارزهای دیجیتال - 1

بازار ارزهای دیجیتال چیست و چطور می‌توان به آن ورود پیدا کرد؟

در میان انواع بازارهای مالی، بازار ارزهای دیجیتال ظاهراً از همه جوان‌تر و تازه‌کارتر است، اما توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، حتی کسانی که به روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری، مانند خرید طلا و مسکن عادت کرده‌اند. ولی برخلاف تصور بسیاری از افراد، مبحث ارزهای دیجیتال چندان هم تازه نیست و حتی از قبل از شروع رسمی فعالیت بیت‌کوین هم مطرح و اجرا شده بود. ارزهای دیجیتال بسیاری قبل از بیت‌کوین طراحی و مطرح شدند که همگی به خاطر مشکلاتی که داشتند، خیلی زود از میدان رقابت خارج شدند. برای اطلاعات بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال، پست کریپتوکارنسی یا رمزارز چیست؟ را مطالعه کنید. بزرگ‌ترین مشکلی که در خصوص رمز ارزها قبل از بیت‌کوین وجود داشت، مسئله‌ی دوبار خرج کردن بود. به این معنی که کاربر می‌توانست با کمی دست‌کاری، از یک پول چند بار استفاده کند. خوشبختانه بیت‌کوین راه حلی برای رفع این مشکل داشت و آن هم استفاده از کاربران درون شبکه، به منظور برقراری امنیت بود. می‌دانید که هیچ ارگان دولتی یا شخص خاصی روی قیمت بیت‌کوین کنترل نداشته و همه‌چیز توسط ماینرهایی که درون شبکه حضور دارند، بررسی می‌شود. همین مسئله، بیشترین تأثیر را بر روی معامله‌ و بازار ارزهای دیجیتال گذاشته است، زیرا ارزش بیت‌کوین مستقیماً توسط مردمی تعیین می‌شود که از آن استفاده می‌کنند! بنابراین تا زمانی که مردم پشت این رمز ارز ایستاده و از آن استفاده می‌کنند، بیت‌کوین هم ارزش خواهد داشت. البته این موضوع چندان برای سازمان‌های مالی دولت‌ها خوشایند نیست و به همین خاطر همواره در تلاش هستند که به صورت غیرمستقیم بر روی معامله‌ی ارز دیجیتال تأثیر گذاشته و تا حد زیادی این بازار را ضعیف کنند.

چگونه وارد بازار ارزهای دیجیتالی شویم؟

برای خرید ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال در مرحله‌ی اول به یک کیف پول دیجیتال نیاز دارید که ارزهای خریداری شده‌ی خود را در آن نگهداری کنید. داشتن کیف پول دیجیتال برای انجام دیگر معاملات هم ضروری است. بعد از تهیه‌ی کیف پول دیجیتال، باید از طریق واسطه‌های مختلف و صرافی‌هایی مثل بایننس نسبت به خرید ارز مورد نیاز خود اقدام کنید. آنگاه می‌توانید سرمایه را به شکل ارزهای مختلفی مثل بیت‌کوین دریافت کنید. به یاد داشته باشید که قبل از هرچیز باید استراتژی معامله‌ی خود را تعیین کنید. بعد از آن، نوبت به ثبت‌نام در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال برای شروع خرید و فروش می‌رسد. خوشبختانه به دلیل محبوبیت روزافزون ارزهای دیجیتال، تعداد صرافی‌هایی که امکان خرید و فروش را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند، بیشتر و بیشتر می‌شوند. اما مسئله‌ی مهمی که باید به آن توجه داشت این است که امکان استفاده از صرافی‌های خارجی برای افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، وجود ندارد. زیرا به خاطر تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، امکان احراز هویت در صرافی‌های خارجی وجود ندارد. علاوه بر این، حتی در صورتی که موفق به ثبت نام در سایت و احراز هویت هم شدید، باید بدانید که هیچ‌یک از صرافی‌ها از ارز ریال پشتیبانی نمی‌کنند. در نتیجه، برای خرید بیت‌کوین، باید ابتدا ریال را به دلار و سپس برای فروش بیت‌کوین دلار را به ریال تبدیل کنید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که برای ورود به معامله در بازار ارزهای دیجیتال، یک وب سایت معتبر خرید و فروش ارز دیجیتال را در ایران انتخاب کنید.

ارزهای دیجیتالیمعامله‌گر بازار ارزهای دیجیتال کیست؟

معامله‌گر به فردی گفته می‌شود که وظیفه‌ی تحلیل را به عهده دارد. اشتباهی که بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند این است که معامله‌گر را با سرمایه‌گذار، یکی در نظر می‌گیرند، در حالی‌که چنین نیست. سرمایه‌گذاری در انواع بازارهای مالی یا به صورت بلندمدت انجام می‌شود و یا به صورت کوتاه‌مدت و معمولاً  به فردی گفته می‌شود سرمایه‌گذار که هدفش از سرمایه‌گذاری، بلندمدت است؛ یعنی به زودی، تصمیم به خرید یا فروش نمی‌گیرد، حتی اگر شاهد ضرر یا سود کلان باشد. ولی معامله‌گر کسی است که با تحلیل‌های روزانه و حتی ساعتی که انجام می‌دهد، به سرعت اقدام به خرید یا فروش می‌کند؛ در نتیجه هدف معامله‌گر ارز دیجیتال، خرید و فروش در کوتاه‌مدت در بازار ارزهای دیجیتال است.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

از آنجا که معیار قیمت در بازار ارزهای دیجیتال دلار آمریکاست، به خاطر شرایط اقتصادی ویژه‌ای که کشورهای در حال توسعه، مانند ایران دارند، جایگاه خاص و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. استفاده از ارزهای دیجیتال کار چندان پیچیده‌ای نیست، اما نکاتی هم وجود دارند که در صورت رعایت کردن آنها، می‌توانید بیشترین مقدار سود را به دست آورید. یکی از مهم‌ترین مفاهیم اولیه که باید به طور کامل با آن آشنا شوید، صرافی ارز دیجیتال است. صرافی‌های ارز دیجیتال مهم‌ترین مرحله برای استفاده از این ارز‌ها هستند، زیرا شخص تمام سرمایه و دارایی خود را در این صرافی‌ها قرار می‌دهد و بنابراین اگر این صرافی‌ها امنیت کافی را نداشته باشند و یا قابلیت‌های معامله پیشرفته‌ای را در اختیار شخص قرار ندهند، ممکن است سرمایه‌ی وی به کلی از دست برود و یا آن طور که باید و شاید موفق عمل نکند. از این رو، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از آنکه دارایی خود را وارد یک صرافی کنید، کمی جست و جو کنید، از افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، سوال کرده و با صرافی‌های معتبر و قابل اعتماد آشنا شوید تا بتوانید در نهایت بهترین گزینه را انتخاب نمایید. یکی از بهترین و معتبرترین صرافی‌های حال حاضر ارز دیجیتال، صرافی بایننس است. این صرافی جزء پنج صرافی قدرتمند و بسیار معتبر در این زمینه است که با قابلیت‌های پیشرفته‌ای که برای کاربران در نظر گرفته، توانسته است اعتماد بسیاری به دست آورد. یکی از بهترین قابلیت‌های این صرافی امکان ثبت سفارش به صورت oco است. در صرافی‌های ارز دیجیتال دو نوع تنظیمات برای سفارش وجود دارد؛ یکی از آن‌ها این است که پس از خرید یک ارز، سفارش خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در صورتی‌که ارز شما به قیمت مورد نظر رسید، سیستم صرافی به طور خودکار ارز شما را بفروشد و آن را تبدیل به هر ارز دیگری که می‌خواهید کند. برای مثال شما با قیمت ده هزار دلار، یک واحد بیت‌کوین تهیه می‌کنید. آنگاه تنظیم می‌کنید زمانی که قیمت به ده هزار و پانصد دلار رسید، بیت‌کوین شما فروخته شده و به نوع دیگری از ارز دیجیتال تبدیل شود. همین روش برای قیمت‌های پایین نیز وجود دارد که به آن استاپ لیمیت یا حد ضرر می‌گویند. در این نوع سفارش شما تنظیم می‌کنید که در صورتی که قیمت اُفت کرد و به مقدار مشخصی رسید، ارز شما فروخته شود تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود. اکنون، صرافی بایننس قابلیت oco را معرفی کرده است که در آن به طور هم‌زمان می‌توانید برای سفارش خود حد ضرر و حد فروش تعیین کنید.

چگونه صرافی مورد نظر را انتخاب کنیم؟

پورتال‌هایی که دنیای ما را با دنیای ارزهای دیجیتال مرتبط می‌سازند، صرافی‌ها هستند که به تعداد بسیاری وجود دارند، اما قبل از انتخاب یکی از آن‌ها برای معامله‌ی ارز دیجیتال، باید چند نکته را در نظر گرفته و صرافی‌ها از چند نظر بررسی کنیم:

 اول – اعتبار

قبل از هر اقدامی، ابتدا باید مطمئن شویم که صرافی موردنظرمان در کشور و منطقه‌ی سکونت ما در دسترس است و سرویس‌های لازم را ارائه می‌دهد یا خیر. بهتر است پیش از افتتاح حساب بررسی کنیم که کدام صرافی برای کشور ما ممنوعیت معامله ایجاد نمی‌کند.

دوم - شهرت و سابقه

نکته‌ی بعدی که باید بررسی کنیم، شهرت و سابقه‌ی آن صرافی است. آیا کاربرانش از خدمات آن صرافی راضی هستند؟ آیا اخیراً هک شده است؟ چقدر معامله در آن ایمن است؟ آیا مردم شکایاتی از آن صرافی کرده‌اند؟

سوم -  نرخ مبادلات

در مرحله‌ی‌ بعد باید نرخ مبادلات آن صرافی را بررسی کنیم. صرافی‌های مختلف ممکن است نرخ‌های متفاوتی داشته باشند که باید حتماً آن را در نظر داشته باشیم.

چهارم - امنیت

همیشه باید صرافی را انتخاب کنیم که به‌ نوعی از ما کارت شناسایی و یا شناسه‌ی تائید هویت بخواهد. اگرچه این کار ممکن است زمان‌بر باشد، اما به همین علت، معامله‌ی ما در این صرافی در مقایسه با یک صرافی ناشناس، صد برابر امن‌تر می‌شود.

آیا می‌شود در ایران از صرافی‌های خارجی استفاده کرد؟

همان طور که در جریان هستید، کشور ما تحت سنگین‌ترین تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد و امکان کار کردن با بسیاری از شبکه‌های مالی برای افراد داخل ایران امکان‌پذیر نیست. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال نیز امکان هرگونه همکاری و ارائه‌ی خدمات برای ایرانیان را بسته‌اند که صرافی بایننس هم از این قاعده مستثنی نیست، اما می‌توان با VPS بدون مشکل از آن استفاده کرد. این صرافی همیشه با ایرانیان با ملایمت برخورد کرده است و حتی در زمان‌هایی که حساب کاربری به دلیل تشخیص اتصال از ایران مسدود می‌شود، امکان برداشت با ارسال ایمیل و تیکت وجود دارد. البته برای استفاده از این صرافی از داخل ایران، نیاز به برخی تنظیمات کامپیوتری است تا به نوعی بتوان محدودیت‌ها را دور زد.

 
نظر خود را بنویسید