آیا بین پس‌ انداز و سرمایه‌ گذاری، تفاوت وجود دارد؟

آیا بین پس‌ انداز و سرمایه‌ گذاری، تفاوت وجود دارد؟

بارها مشاهده شده است که برخی کلمات، مشابه هم در نظر گرفته شده و بعضا به جای هم استفاده می شوند. در صورتی که تفاوت هایی با یکدیگر داشته و به یک معنا و مفهوم نمی باشند و بر همین اساس، معمولا کلمه های پس ‌انداز و سرمایه‌ گذاری نیز به جای یکدیگر، استفاده می‌ شوند. در واقع بین این دو کلمه تفاوت ‌های بسیاری وجود دارد که برای تضمین آینده مالی باید در ذهن خودبین این دو، تفاوت ایجاد کنیم.

یکی از ویژگی‌ های مشترک پس‌ انداز و سرمایه ‌گذاری، این است که از اهمیت بسیار زیادی در بخش مالی زندگی افراد برخوردارند و تفاوت مهم آنها در این است که، پس‌ انداز چشم اندازی کوتاه مدت دارد، در حالی ‌که سرمایه‌ گذاری برگرفته از نگاهی بلند ‌مدت و رو به آینده است. در ادامه به صورت دقیق تر و کامل تر به بیان این دو مفهوم که منوط به امور مالی می شود نیز خواهیم پرداخت.

پس‌ انداز چیست؟

زمانی که بخشی از پول و درآمد خود را کنار می گذاریم تا بتوانیم در آینده ای نزدیک و برای انجام برنامه های خاص و یا خرید یک کالای مهم و ضروری که مورد نظرمان است، از آن استفاده کنیم، به این معناست که ما پولمان را پس انداز نموده ایم.

در واقع پس ‌انداز به معنی کنار گذاشتن درصدی از درآمد است که در صورت نیاز، دسترسی به آن امکان ‌پذیر و ریسک آن نیز بسیار کم باشد. هدف اصلی از انجام آن، حفظ سرمایه و کسب بازدهی بیشتر است. می توان آن را به صورت ایجاد یک حساب یا سپرده بانکی انجام داد.

سرمایه‌ گذاری چیست؟

سرمایه ‌گذاری به معنای استفاده از پول خود برای کسب بازدهی قابل قبول طی یک دوره زمانی بلند مدت است. لازمه برخورداری از سرمایه گذاری مثبت و موفق، شناخت دقیق و درست بازار و ابزارهای مختلف آن برای سرمایه ‌گذاری است و مورد بسیار مهمی می باشد.  

سرمایه‌ گذاری می‌ تواند شامل انواع متفاوت مانند، سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام، اوراق مشارکت، صندوق درآمد ثابت یا صندوق در سهام باشد و یا می تواند سایر بازارهای سرمایه گذاری مانند طلا، دلار و املاک را شامل شود که هر فرد با توجه به علاقه ای که به هر یک از آنها دارد و مهم تر از آن، شناخت و آگاهی که دارد  اقدام به سرمایه گذاری نموده تا به درآمد بیشتری دست یابد.

عوامل متفاوت بین پس‌ انداز و سرمایه ‌گذاری

ریسک: بزرگترین و مهم ترین عاملی که منجر به ایجاد تفاوت بین پس ‌انداز و سرمایه ‌گذاری می شود، ریسک است. چرا که با انجام پس ‌انداز و قرار دادن بخشی از پول در یک حساب بانکی، ریسک بسیار کمی متوجه سرمایه شما می شود. در واقع با حداقل سود ممکن، اطمینان و امنیت از حفظ پول را به همراه دارد. اما برای انجام سرمایه گذاری، هر فرد با پذیرش میزانی از ریسک، امکان سوددهی بیشتری را برای خود در نظر می گیرد.

بازدهی و کسب سود: یکی دیگر از مواردی که باید در مورد تفاوت پس ‌انداز و سرمایه ‌گذاری عنوان کرد، بازدهی و کسب سود است. در واقع، هدف اصلی از پس ‌انداز، حفظ  و نگهداری پول است و کسب بازدهی از آن، از درجه اهمیت پایین ‌تری برخوردار است. در حالی ‌که سرمایه ‌گذاری، صرفا با هدف افزایش سرمایه اولیه و کسب سود انجام می ‌شود.

نقدشوندگی: قدرت نقدشوندگی پس‌ انداز بالاست و در صورت نیاز به سرمایه اولیه، امکان دسترسی به آن، به راحتی فراهم است و باید گفت که در مورد سرمایه گذاری، به راحتی امکان پذیر نیست، به این معنا که، پول مورد نظر و سرمایه گذاری شده، تنها در زمان  و موعد مقرر، اجازه دریافت سود حاصل از سرمایه گذاری را دارد.

اهداف زمانی: پس ‌انداز در حالت عادی برای اهداف کوتاه‌ مدت برنامه ‌ریزی و اجرا می ‌شود. در حالی ‌که از سرمایه ‌گذاری، برای دستیابی به اهداف طولانی مدت استفاده می شود.

انتخاب بین دو عامل پس ‌انداز و سرمایه ‌گذاری

اکنون که شناخت بهتری در مورد هر یک از دو مورد پس انداز و سرمایه گذاری دارید، در صورت تمایل برای اقدام و انتخاب هر یک از دو مورد پس انداز و سرمایه گذاری، می توانید آنها را با در نظر گرفتن اهداف و برنامه های مورد نظر خود، برگزینید.

همانطور که گفته شد، هدف اصلی از پس ‌انداز، حفظ و نگهداشت ارزش پول است و در مقایسه با آن، هدف اصلی سرمایه ‌گذاری، رشد سرمایه اولیه در یک بازه زمانی مشخص است. با در نظر گرفتن امکان کسب سود در سرمایه ‌گذاری و وجود تورم و فرصت ‌های محدود رشد در پس ‌انداز، می توان گفت که، سرمایه ‌گذاری اصولی و درست در مقایسه با انتخاب پس‌ انداز، از مزایای بیشتری برخوردار است.

 با توجه به اینکه  برای سرمایه گذاری موارد و گزینه های مختلفی پیش روی شما وجود دارد و هر یک از آنها می توانند همراه با سود و درآمد عالی باشند، ولی لازمه رسیدن به آن، در ابتدا دریافت آموزش های لازم و شناخت بازارهای مالی و سرمایه و اقدام بر آن اساس است. تا زمانی که آموزش لازم و کافی و همچنین آمادگی لازم برای ورود به بازار را نیافته اید، هیچ تصمیمی نگیرید، زیرا نتیجه حاصل شده برای شما جز ضرر و زیان نخواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران و متخصصان این حوزه مشورت نمایید تا بتوانید با اطمینان بیشتری پیش روید و به شرایط ایده آل برسید. 

 

نظر خود را بنویسید