آشنایی با مفاهیم ریسک و بازده در سرمایه ‌گذاری

آشنایی با مفاهیم ریسک و بازده در سرمایه ‌گذاری

انتظار از ورود به بازارهای مالی و سرمایه گذاری در آن، کسب درآمد و سود مورد نظر است که نیاز است پیش از اقدام به انجام هر معامله ای، میزان بازدهی و همچنین ریسک ناشی از سرمایه‌ گذاری آن به طور دقیق، بررسی شود.

در واقع از نخستین اقداماتی که نیاز است هر سرمایه گذار  پیش از ورود به معامله خود انجام دهد، آن  است که درباره آینده دارایی مورد نظر خود، پیش ‌بینی های لازم را انجام دهد در اینجا، مقصود از بازدهی، تحقق پیش بینی های صورت گرفته و مقصود از ریسک نیز، عدم تحقق پیش‌ بینی سرمایه ‌گذاری است. نکته مهم دیگر در این زمینه این است که هر یک از شما به عنوان یک سرمایه گذار و فعال بازار، در نظر داشته باشید که با کسب اطلاعات کافی در این حوزه، می توانید ریسک ناشی از سرمایه گذاری خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. در ادامه مقاله در مورد موضوع بازدهی و ریسک سرمایه گذاری، به طور مفصل صحبت خواهیم نمود و مطالعه آن به شما کمک می کند تا در روند سرمایه گذاری های خود موفق تر ظاهر شوید و بازدهی مطلوبی به دست آورید.

آیا بین ریسک و بازده سرمایه گذاری ارتباط وجود دارد؟

این موضوع را باید مدنظر داشته باشید که برای یک سرمایه گذاری موفق، نیاز است علاوه بر بررسی بازدهی مورد انتظار، میزان ریسک آن را نیز به درستی مورد توجه قرار دهید.

بازدهی هر سرمایه گذاری، به منزله میزان درامد کسب شده، در برابر تحمل ریسک است. نکته قابل توجه این است که میزان ریسک و بازدهی مورد انتظار از یک سرمایه‌ گذاری، رابطه مستقیم دارند. به این معنا که، اگر در هر پروژه سرمایه گذاری، پذیرای میزان ریسک بیشتری باشید، به همان نسبت نیز میزان بازدهی ناشی از آن، افزایش یافته و احتمال کسب بازدهی بالاتر را خواهید داشت. البته این موضوع تنها برای آن دسته از افرادی است که روحیه پذیرش ریسک مطلوب و بالا را در روند سرمایه گذاری های خود دارند.

برای درک بهتر ارتباط ریسک و بازده سرمایه گذاری، هم اکنون تصور نمایید که شما قصد دارید بخشی از پول خود را در بانک سپرده ‌گذاری کنید. در واقع یکی از ویژگی های مهم بانک، حفظ اصل سرمایه و پرداخت سود ماهانه و ثابت به فرد است. در واقع اقدام به سپرده‌ گذاری در بانک، با هیچ ریسکی مواجه نبوده و امنیت بیشتری به همراه دارد. ولی با در نظر داشتن میزان اندک سود سپرده بانکی، می‌ توان گفت که سپرده‌ گذاری در بانک نیز حداقل ریسک و بازدهی را به همراه دارد.

به همین ترتیب نیز می توان برای سرمایه گذاری بخشی از پول خود، یکی از بازارهای بورس، طلا یا ارز را انتخاب نمود که بایستی برای کسب بازدهی بیشتر، پذیرای درجه ریسک بیشتری باشید. زیرا ماهیت این بازارها همراه با نوسانات قیمت است. این احتمال وجود دارد که پیش ‌بینی های صورت گرفته از  آینده مثبت بازار، محقق نشده و با کاهش اصل سرمایه‌ خود مواجه شوید و یا به صورت عکس آن، پیش بینی ها کاملا درست و مثبت محقق شده و شما با بازدهی قابل توجهی مواجه شوید.

بهتر است این موضوع را بدانید که ریسک در بازارها به دو دسته ریسک سیستماتیک و ریسک غیرسیستماتیک دسته بندی می ‌شوند که منظور از ریسک سیستماتیک، پذیرش میزان ریسکی است که کنترل آن از عهده سرمایه ‌گذار خارج است که می توان به مواردی مانند امور اقتصادی و جو سیاسی و وقوع جنگ اشاره داشت که هر یک به عنوان ریسک سیستماتیک محسوب می شوند. در مقابل آن، ریسک ‌های غیرسیستماتیک، قابل کنترل هستند، به طوری که سرمایه ‌گذار می ‌تواند با بررسی این ریسک ‌ها، سرمایه ‌گذاری مطمئن ‌تری داشته باشد.

چگونه ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهیم؟

در این بخش می خواهیم به موضوع چگونگی کاهش ریسک سرمایه گذاری بپردازیم، بهتر است بدانیم نکاتی وجود دارد که دانستن آنها می تواند شناخت شما را در روند سرمایه گذاری بهبود بخشیده و باعث شود که میزان ریسک ناشی از سرمایه گذاری های خود را به درستی کاهش دهید. هر یک از این موارد در ادامه توضیح داده شده است.

سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت

روش های گوناگونی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس وجود دارد که یکی از آسان ترین و مطمئن ترین ها، استفاده از صندوق‌ های سرمایه گذاری و کسب بازدهی مطلوب در بورس است.

افرادی که قصد دارند سرمایه‌ گذاری خود را با کمترین درجه ریسک انجام دهند، می توانند گزینه صندوق درآمد ثابت را انتخاب نمایند که بازدهی مطمئنی را برای سرمایه‌ گذاران محتاط یا افرادی که به ‌دنبال دریافت سود ماهانه هستند، به همراه دارد.

سرمایه گذاری در صندوق سهامی

سرمایه گذاری در صندوق سهامی، گزینه ‌ای همراه با ریسک بوده و همچنین امکان بازدهی بالاتر را دارد که به معنای، سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم روی سهام شرکت ‌های بورسی است که قیمت واحدهای این صندوق ‌ها از نوسانات قیمت سهام و سود نقدی مجامع شرکت ‌ها تأثیر می پذیرد و با ریسک و البته بازدهی بیشتر از صندوق درآمد ثابت همراه است.

در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در این صندوق ‌ها با توجه به مدیریت حرفه ‌ای آن ‌ها، ریسک سرمایه گذاری افراد را کاهش می ‌دهد و برای افرادی مناسب است که حاضرند با تحمل ریسک بیشتر، بازدهی بالاتری را به دست آورند.

سرمایه گذاری همراه با کسب دانش مالی

سرمایه گذاری در صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت نیز از روش‌ های غیر مستقیم سرمایه‌ گذاری به شمار می ‌روند و در مقابل این روش ‌ها، سرمایه‌ گذاری مستقیم قرار دارد.

توجه نمایید که برای انجام سرمایه‌ گذاری مستقیم در ابتدا بایستی ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی را انجام دهید. ولی در این شیوه از سرمایه ‌گذاری، پس از ثبت‌ نام و افتتاح حساب در کارگزاری، کد بورسی برای شما صادر می‌ شود و بعد از دریافت نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه معاملاتی، خودتان مسئولیت معاملات و مدیریت دارایی ‌هایتان را بر عهده می گیرید.

بنابراین نیاز دارید که ابتدا آموزش‌ های لازم را دریافت نمایید، چرا که با آموزش و افزایش دانش در هر زمینه ‌ای، ریسک فعالیت در آن حوزه را کاهش می‌ دهید. افرادی که آموزش‌ های لازم برای سرمایه گذاری در بورس را فرا گیرند و با روش ‌های تحلیلی بورس همچون تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال آشنا باشند، می ‌توانند ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند.

سرمایه گذاری با ایجاد تنوع در سبد دارایی‌

این روش یکی از مهمترین روش ‌ها در جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس می باشد، تشکیل سبدی متنوع از دارایی ‌ها و سهام مختلف نیز به معنای انتخاب مستعدترین گزینه ‌های سرمایه ‌گذاری است که بر اساس شرایط می ‌تواند شامل سهام، اوراق و انواع صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری باشد. همچنین در نظر داشته باشید، تعداد سهامی که در سبد دارایی خود قرار می ‌دهید، به اندازه ای باشد که مدیریت آن را برای شما دشوار نسازد. به این ترتیب می توانید ریسک سرمایه گذاری خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

 

نظر خود را بنویسید