آشنایی با مارجین و مزایا و معایب آن

آشنایی با مارجین و مزایا و معایب آن

هر فردی که تمایل به ورود و فعالیت در بازارهای مالی و کسب درامد ازان را دارد، باید به خوبی در مورد ماهیت این بازار و  اصطلاحات و ابزارهای آن دانش کافی داشته باشد. در اینجا می خواهیم در مورد اینکه مارجین چیست و کال مارجین به چه معناست، صحبت کنیم.

مارجین، یکی از ابزارهایی است که در معاملات cfd ارائه می شود و به کمک آن می توان بیشترین حجم از سرمایه را در معاملات به کار گرفت.  

تفاوت معاملات مارجین با حالت عادی

در شرایط عادی اگر شما یک سهم و یا دارایی را خریداری کنید، طبیعتا مالک آن دارایی خود شما هستید. به این دلیل که هزینه آن را پرداخت کرده اید و به کسی بدهکار نیستید. ولی در مارجین، شما برای انجام معاملات خود وام می گیرید و در قبال آن دارایی شما بدهکار می شود و موضوع دیگر این است که  مالکیت آن دارایی برای شما نمی باشد، بنابراین همانند دریافت هر نوع وام، باید در آخر معامله خود نیز مارجین را تسویه کنید.

معاملات مارجین، در واقع ارزش دارایی است که معامله می کنید و شما مالک آن نخواهید بود. این شیوه از معامله در بازارهای مالی را معاملات cfd می نامند. این موضوع را مدنظر داشته باشید که، مارجین یک نوع وام از سوی کارگزار است که به معامله گر داده می شود. در شرایط عادی ممکن است شما برای کالای بیست میلیون تومانی، به همان میزان در حساب خود موجودی داشته باشید، اما مارجین اینگونه نیست. فرض کنید، شما با سرمایه اولیه به مبلغ صد میلیون تومان وارد بازار شده و می خواهید با آن کار کنید. در اینجا کارگزاری این اعتبار را در اختیار شما قرار می دهد که تا میزان 500 میلیون، یعنی با مبلغی تقریبا 5 برابر سرمایه اولیه خود در بازار معامله کنید،  مزیت این فرایند در این است که شما می توانید با قدرت بسیار بیشتری در بازار معامله کنید.

بنابراین از آنجایی که در مارجین، شما صاحب دارایی مورد معامله نیستید، پس  نیازی نیست که مالیاتی بابت آن پرداخت کنید.

میزان کسب سود در مارجین

چنانچه شما از مارجین زیادتری در فرایند معاملات خود استفاده نمایید در مقایسه با معاملاتی که بدون استفاده از مارجین انجام می دهید، به سود بیشتری دست خواهید یافت. پس استفاده از مارجین می تواند میزان سود دریافتی شما را افزایش دهد. به این دلیل که اگر در معامله ای، حجم معاملات شما سه برابر افزایش یابد، بر سود معاملات شما نیز سه برابر افزوده می شود.

مزایا و معایب معاملات مارجین

مزایای استفاده از مارجین را می توان در مواردی چون، کسب سود بیشتر و عدم پرداخت مالیات و .... دانست. ولی در برابر مزایایی که به همراه دارد ممکن است با معایبی مانند ریسک بیشتر در معاملات، عدم فیزیکی دارایی، پرداخت بهره برای دریافت مارجین نیز مواجه باشید.

حال ممکن است این سوال پیش آید که در معاملات مارجین تا چه میزان ضرر می کنیم؟ و یا اگر ضرر کنیم چه اتفاقی می افتد؟

بهتر است بدانید که تضمین کننده وام دریافتی شما، میزان سرمایه اولیه ای است که در بازار گذاشته اید و این اعتبار در معامله مارجین با این شرط به شما اعطا می شود که میزان ضرر شما  از میزان سرمایه اولیه تان بیشتر نشود،  اما در صورتی که با این اتفاق مواجه شده و میزان ضررها از میزان اعتبار شما بیشتر شود، کارگزار می تواند موجودی شما را برای تسویه ضرر و یا به عنوان پرداخت بدهی، برداشت نماید. در اصطلاح این فرایند، کال مارجین و یا لیکویید شدن نامیده می شود.

نکته ی قابل ذکر و مهم این است که همواره در نظر داشته باشید، استفاده و داشتن مارجین یا اهرم به همان اندازه که می تواند جذاب و هیجان انگیز و سودده باشد، ممکن است نتیجه عکس به همراه داشته و خطرناک و ضرر رسان باشد و باعث شود که شما همه ی سرمایه خود را از دست دهید.

بهره در مارجین

تامین کننده های مارجین مورد نیاز در معاملات و سرمایه گذاری ها، بانک ها و موسسات اعتباری بزرگ هستند. به این معنا که به ازای وامی که در مارجین ارائه می شود، کارگزار برای تامین وجه نقد مارجین، با تامین کننده های سرمایه قرار موازی امضا می کند تا از نظر قانونی معتبر بوده و مقدار پول مورد نیاز آن در حساب وجود داشته باشد. تامین کننده های مالی نیز برای انجام چنین عملی بهره دریافت می کنند که پرداخت آن، بر عهده فردی  خواهد بود که از مارجین استفاده می کند.

بنابراین این نکته را در نظر داشته باید که در صورت استفاده از مارجین، ملزم به پرداخت بهره بانکی خواهید بود.

سررسید در معاملات مارجین

در معاملات مارجین تاریخ سر رسیدی وجود ندارد و شما تا هر زمان که بخواهید می توانید با پرداخت بهره، معامله خود را باز نگه دارید، اما باید به میزان ضرر در معامله خود توجه داشته باشید. اگر میزان معامله شما به اندازه ی موجودی شما نزدیک شده باشد و نیاز است که همچنان معامله خود را باز نگه دارید، با افزایش موجودی اولیه می توانید ریسک کار خود را  کاهش داده و به پایین ترین حد ممکن برسانید.

در واقع معامله بر اساس مارجین یک فرصت مناسب برای سرمایه گذارانی است که می خواهند با مبلغ اندکی که در اختیار دارند، وارد بازار شده و معاملات بزرگی انجام دهند و سود خود را افزایش دهند، ولی استفاده از مارجین در برابر ویژگی ها و مزایایی خوبی که دارد، ممکن است با احتمال ضرر و زیان نیز همراه باشد.

 

 

نظر خود را بنویسید