آشنایی با انواع صندوق ‌های سرمایه گذاری

آشنایی با انواع صندوق ‌های سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری یکی از ابزارهای مهم در حوزه سرمایه گذاری می باشد و این فرصت را در اختیار سرمایه گذاران قرار می ‌دهد تا بتوانند به شیوه ای متفاوت و متنوع، سرمایه گذاری نمایند. در واقع ویژگی این صندوق ها در این است که برای هر نوع سلیقه و با هر میزان ریسک ‌پذیری نیز نوعی صندوق سرمایه گذاری وجود دارد.

می توان گفت که تفاوت اصلی انواع صندوق ‌های سرمایه گذاری در ترکیب دارایی‌ آنهاست و صندوق ‌ها با توجه به نوع آن، درصدی از سرمایه را در گزینه ‌های کم ریسک مثل سپرده بانکی، اوراق مشارکت و یا در گزینه‌ هایی با ریسک بالاتر مثل بازار بورس، سرمایه گذاری می‌ کنند. در ادامه به معرفی انواع آن خواهیم پرداخت.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

صندوق‌ سرمایه گذاری با درآمد ثابت گزینه مناسبی برای آن دسته از افرادی است که درجه ریسک ‌پذیری پایینی دارند، ویژگی این صندوق در این است که علاوه بر حداقل ریسک از یک حداقل سود تضمین شده نیز برخوردار هستند.

دارایی موجود در این نوع صندوق‌، حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد آن در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت  سرمایه گذاری می شود و مابقی دارایی ‌های صندوق به اختیار مدیر صندوق که حدود تنها 10 درصد است، در بورس سرمایه گذاری می‌ شود.

این صندوق ‌ها در دوره‌ های مشخص ماهانه، سه ماهه، شش ماهه به سرمایه گذاران خود سود پرداخت می ‌کنند. قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند و افراد می توانند به آسانی، هر یک از واحدهای صندوق خود را به پول نقد تبدیل نمایند. در نهایت اینکه این صندوق‌ ها دارای بازدهی بیشتری نسبت به بانک هستند و برای افرادی که ریسک پذیر نبوده و ترجیح می دهند پول خود را در بانک حفظ کنند، یک گزینه سرمایه گذاری جذاب همراه با ریسک پایین می باشند.

صندوق سرمایه گذاری سهامی

صندوق‌ سرمایه گذاری سهامی، معمولا برای افرادی مناسب است که ترجیح می دهند پول خود را در  بورس سرمایه گذاری کنند، اما فرصت یا اطلاعات کافی برای انجام آن را ندارند.

این نوع از صندوق ‌ها حداقل ۷۰ درصد از دارایی را در سهام سرمایه گذاری می ‌کنند و ۳۰ درصد باقی ‌مانده نیز به اختیار مدیر صندوق در سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی یا سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می ‌شود. به همین دلیل، میزان ریسک این نوع صندوق ‌ها در مقایسه با صندوق ‌های درآمد ثابت، بیشتر است.  

با سرمایه گذاری در این نوع صندوق‌ ها، سرمایه شما توسط یک تیم تحلیلی با مدیریت حرفه‌ ای و آشنا به مسائل مالی و سرمایه گذاری، در بورس سرمایه گذاری می ‌شود و ریسک بیشتری به همراه دارد و همچنین از چنان قابلیتی برخوردار است که بازدهی بیشتری را نصیب سرمایه گذاران نماید.  

صندوق سرمایه گذاری مختلط

می ‌توان گفت که  صندوق سرمایه گذاری مختلط، از نظر میزان ریسک، بین صندوق با درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری در سهام قرار دارد. زیرا در این نوع از صندوق،‌ حداکثر ۶۰ درصد از دارایی در سهام سرمایه گذاری می شود و حدود ۴۰  درصد آن نیز در اوراقی با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت و سپرده ‌های بانکی سرمایه گذاری می‌ شود.انتخاب این نوع از صندوق سرمایه گذاری، به افرادی با سطح ریسک متوسط توصیه می ‌شود. چون بیش از نیمی از دارایی ‌های آن در سهام سرمایه گذاری می ‌شود وهمچنین  برای تعدیل سطح ریسک، حداقل ۴۰ درصد از دارایی ‌های صندوق در اوراقی که درآمد ثابتی دارند  سرمایه گذاری می ‌شود.

در نظر داشته باشید که صندوق‌ سرمایه گذاری مختلط، پتانسیل بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌ های درآمد ثابت دارد. ولی به دلیل سرمایه گذاری بخشی از دارایی ‌ها در سهام، حداقل سود تضمین شده ندارند.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله

فعالیت اصلی این صندوق ‌ها، سرمایه گذاری در اوراق بهادار یا دارایی‌ های فیزیکی است که به عنوان دارایی پایه صندوق، در نظر گرفته می ‌شود. عملکرد این نوع از صندوق ‌ها به عملکرد دارایی پشتوانه آن بستگی دارد.

مهمترین ویژگی آن، داد و ستد پذیری واحدهای سرمایه گذاری آنها در بازار سرمایه است و صندوق ‌های قابل معامله ممکن است هر یک از سه نوع صندوق هایی که پیشتر معرفی کردیم نیز باشند. ریسک متفاوتی که این نوع از صندوق ‌ها نسبت به سایر صندوق‌ ها دارند، این است که واحدهای سرمایه گذاری آنها در بورس، خرید و فروش می‌ شوند و عرضه و تقاضای بازار و شرایط بورس، می‌ تواند بر قیمت آنها تاثیر بگذارد.

صندوق سرمایه گذاری طلا

برخی افراد علاقه زیادی به بازار طلا دارند و ترجیح می دهند پول نقد خود را به طلا و سکه تبدیل نموده و بدین صورت نیز ارزش پول خود را حفظ کنند. اما ممکن است با خطرات احتمالی گم‌ یا ربوده شدن، مواجه باشند. از این رو، صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری طلا یا خرید و فروش سپرده سکه و انواع اوراق بهادار مبتنی بر طلا که معمولا در بورس پذیرفته ‌شده ‌اند، روش مناسبی محسوب شده و می توانند به کسب بازدهی بیشتر سرمایه، کمک نمایند. البته این صندوق ‌ها می ‌توانند مازاد دارایی ‌های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ ها و گواهی سپرده بانکی  نیز سرمایه ‌گذاری نمایند.

صندوق‌ سرمایه‌ گذاری زمین و ساختمان

سرمایه‌ گذاری در مسکن، یکی از بهترین و محبوب ترین گزینه‌ های سرمایه گذاری برای افراد محسوب می شود و نوعی از سرمایه‌ گذاری است که به مبالغ بسیار بالایی نیاز دارد.

صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری زمین و ساختمان، صندوق ‌هایی هستند که سرمایه‌ های کوچک اشخاص حقیقی یا حقوقی را به‌ منظور سرمایه ‌گذاری در پروژه‌ های بزرگ ساختمانی جذب می‌ کنند و به این طریق، برای سرمایه ‌گذاران خرد نیز امکان استفاده از فرصت ‌های سرمایه‌ گذاری در پروژه ‌های بزرگ با کسب درآمد بالا  فراهم می ‌شود.

صندوق‌ سرمایه گذاری پروژه

صندوق‌ هایی که منابع مالی سرمایه ‌گذاران را برای تأمین مالی انواع پروژه‌ های صنعتی، معدنی، نفت و پتروشیمی جذب می ‌کنند، صندوق ‌های سرمایه گذاری پروژه  نامیده می شوند و  هدف از تشکیل آن، جمع ‌آوری سرمایه از متقاضیان و اختصاص وجوه جمع ‌آوری ‌شده به ساخت و بهره‌ برداری انواع پروژه ‌هایی است که از توجیه اقتصادی بالایی برخوردارند.

ما چگونه می توانیم در هر یک از صندوق ‌ها، سرمایه گذاری کنیم؟

در ابتدا نیاز است به شعب منتخب صندوق مورد نظر خود مراجعه نمایید که این شعب همواره توسط همان صندوق، معرفی می‌ شوند.

با مراجعه به این شعبه، باید مدارک مورد نیاز را که معمولا شناسنامه، کارت ملی و شماره حساب است را ارائه نمایید.

سپس باید مبلغ مورد نظر خود را جهت سرمایه گذاری در صندوق، به شماره حسابی که از سوی صندوق معرفی  شده، واریز نمایید.

در مرحله آخر و با تکمیل فرم ‌های مورد نیاز و گذراندن پروسه اداری لازم، گواهی سرمایه گذاری برای شما صادر می شود. 

 

نظر خود را بنویسید