اهمیت سواد مالی در زندگی

اهمیت سواد مالی در زندگی

از آنجایی که امروزه  پول به مهره اصلی برای گذران امور زندگی تبدیل شده،  می توان گفت که یکی از دغدغه‌های همیشگی افراد، توجه به امور مالی و مسائل مربوط به آن است و بارها شاهد این ماجرا بوده ایم که بسیاری از افراد، حتی با درآمدهای مشخص و بالا، درگیر مشکلات مالی بوده و نتوانسته اند به رشد و موفقیت مالی و سطح رفاه مدنظرشان دست یابند، زیرا از دانش و آگاهی کافی در مورد مدیریت پول، تصمیم ‌گیری های ضروری مالی و دستیابی به ثبات مالی برخوردار نبودند.  

اهمیت سواد مالی از آن جهت قابل توجه است که با تکیه بر آن، افراد می توانند به دانش و مهارت مدیریت موثر پول مجهز شوند. زیرا بدون دستیابی به این مهارت، دچار بیسوادی مالی خواهند بود و اقدامات و تصمیماتی که در رابطه با پس ‌انداز و سرمایه گذاری اتخاذ می ‌کنند، هیچگونه پایه و اساس مشخصی نخواهد داشت و دچار مشکلاتی چون، عدم تطابق بودجه، هزینه کردن بیش از میزان درآمد، انباشت بدهی‌، کاهش اعتبار فرد در جامعه، قربانی تقلب ‌های مالی شدن و سایر عواقب منفی نیز خواهند شد.

بنابراین، برخورداری از دانش مالی، فرد را قادر می ‌سازد تا امور مالی خود را به طور  موثرتر و كارآمدتر مدیریت کند و به خوبی بتواند  تصمیمات عمده مالی را بگیرد و با مسئولیت ‌پذیری بیشتری در مورد درآمد و هزینه های خود تصمیم گیری نمایند و همچنین انضباط مالی و توانایی مالی خود را افزایش دهد.

چهار فاکتور مهم در آموزش سواد مالی

برای دستیابی به دانش مالی نیاز است که به چهار  مولفه مهم و اساسی توجه نماییم، زیرا دانستن آنها ما را به درک بهتری از اهمیت و مفهوم دانش مالی خواهد رساند. در ادامه هر یک از این چهار مولفه که شامل، بودجه بندی، بدهی، پس انداز و سرمایه گذاری می باشند را بررسی می نماییم.

بودجه بندی

یکی از مهارت های ضروری در زندگی محسوب می شود و منجر به کسب دانش مالی بهینه برای برنامه‌ ریزی و مدیریت پول خواهد بود و از مهمترین فاکتورهای سواد مالی به شمار می ‌رود. بودجه بندی صحیح سبب بهبود و برنامه ‌ریزی بهتر برای هزینه‌ های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می باشد. این امر افراد را قادر می‌سازد تا  بتوانند، مقدار ثابتی پول پس ‌انداز کنند. برای این کار شما باید روزانه هزینه ‌های جاری خود را یادداشت کنید و از میزان دقیق بودجه باقی مانده خود باخبر باشید.  مدیریت بهینه پول به ایجاد یک برنامه عملی مالی کمک خواهد کرد و قطعا به این شیوه، بیشتر می توانید پس ‌انداز کنید.

قانون اصلی بودجه بندی در این نکته است که، درآمد باید بیشتر از هزینه‌ ها باشد. زیرا تفاوت این دو به شما کمک می ‌کند تا  بتواند به  میزان کافی پس ‌انداز کنید. به همین دلیل گفته می شود که بودجه ‌بندی برای امنیت و استقلال مالی مهم و ضروری تلقی می شود.  

بدهی

بدهی به معنای خرج کردن مقدار پولی است که متعلق به خود فرد نیست و باید اقساط آن را بپردازد.مثلا در مواقعی که از بانک وام می گیریم و یا از کارت اعتباری استفاده می کنیم، بخشی از بدهی ما محسوب می شوند که نیاز به پرداخت دارند.

شاید اینگونه به نظر برسد که بدهی دارای بار منفی است ولی اگر دقت کنید متوجه می شوید که، ما بدون قرض و وام نمی توانیم خانه یا ماشین بهتری بخریم، پس در مواقعی نیاز داریم که مقداری پول را وام یا قرض بگیریم. در نظر داشته باشید که همین عامل می تواند در درک بدهی برای داشتن سواد مالی مهم باشد. مهمترین نکته اینجاست که شما بتوانید بین بدهی خوب و بدهی بد تفاوت قائل شوید. همچنین، همیشه باید هدف خود را در این مورد قرار دهید که تا آنجایی که امکان دارد از بدهی بد جلوگیری کنید. تفاوت قایل شدن بین هزینه ‌های ضروری و غیرضروری به فرد کمک می‌ کند تا دچار و درگیر بدهی ‌های سنگین نشود و همین موضوع مهمترین اصول مدیریت بدهی است.

پس انداز

یکی از مفاهیم مهم در رابطه با سواد مالی است که می تواند شرایط زندگی بهتر در حال حاضر و داشتن آینده مالی امن را تضمین کند. برخورداری از سلامت مالی می تواند به داشتن پس انداز بیشتر کمک ‌کند و از طریق برنامه ‌ریزی صحیح مالی می ‌توان در بلند مدت ثروت بیشتری را ایجاد کرد. شما از طریق پس انداز می توانید به موارد مهمی چون  اهداف مهم مالی، داشتن صندوق مالی اضطراری و انضباط مالی دست یافته و در زندگی مالی خود سرآمد باشید.

سرمایه گذاری

به جای انباشت بی دلیل و بیکار نگه داشتن پول در حساب بانکی تان، آن را به سمت ابزارهای پول ساز سوق دهید و بدین طریق ثروت بیشتری برای خود بیافرینید، زیرا سرمایه گذاری عاملی برای تولید و رشد ثروت و داشتن آینده‌ ای امن وباثبات است.

در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری‌ منجر به داشتن درآمد ماهانه بیشتر و بازدهی  قابل توجه پول  شما می شود و همچنین باعث دستیابی  به اهداف مالی مهم تر و همزمان تعیین بودجه ‌ای برای پس انداز در ایام بازنشستگی خواهد شد. برای سرمایه گذاری مطمئن می توان برخی از گزینه‌ های سرمایه گذاری که عبارتند از، خرید سهام، صندوق‌ های سرمایه گذاری مشترک، خرید املاک و مستغلات و طلا  را مورد نظر داشت.

در پایان باید بگوییم که، افزایش دانش مالی منجر به تغییرات عمده ای در سبک زندگی مانند، پس انداز و سرمایه ‌گذاری منظم، محافظت از خود در مواقع اضطراری، دستیابی به اهداف مالی بهینه تر، تامین آینده خانوادگی، برنامه‌ ریزی برای دوران بازنشستگی، مدیریت بدهی‌ ها و زندگی بدون استرس خواهد شد.

نظر خود را بنویسید