اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور چیست؟

از اندیکاتورها و اسیلاتورها فقط به عنوان تصحیح کننده نقطه ورود وخروج  در تحلیل تکنیکال استفاده می شود .آنها  قابلیت آن را دارند تا مانند علائمی هشدار دهنده در جهت عملکردی خاص و تکمیل کننده، به معامله گر ارائه کنند. تمام آن نشانه هایی که نیاز است تا معامله گر را از یک عمل در بازار سرمایه منصرف ساخته و یا به سمت یک عملکرد سوق دهند.

از اندیکاتورها به عنوان نمودارهای کمکی یاد می شود، زیرا آنها یک راه حل برای منطقی تر شدن داده هایی مانند ارزش و قیمت سهم و زمان و حجم می باشند که در قالب یک سری از توابع محاسباتی و میانگینی،  قرار داده شده و نمودارهایی را رسم می کنند که به منزله یک راهنمای عالی در سرمایه گذاری می باشند.

عملکرد اندیکاتور در بازارهای سرمایه چیست؟

اندیکاتورها در دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند. دسته اول به صورت، پیش رونده عمل می کنند که کاملا متمرکز بر روی نمودار قیمت هستند و تمامی داده های خود را بر مبنای همین آیتم(شیفت مثبت) انجام می دهند و  در دسته دیگر اندیکاتورها، حالت دنباله رو دارند که در آن، یک وقفه زمانی کوتاه برای  بررسی رویدادهای انجام شده بر روی سهم صورت می گیرد و محاسبه های لازم انجام می شود و اطلاعات  مربوطه کاملا تعیین می گردند.

با توجه به این موضوع می توان عملکرد اندیکاتور ها را در بازارهای سرمایه و برای تجزیه و تحلیل سهام به صورتی که در ادامه بیان می شود در نظر گرفت.

آنها ممکن است به صورت اخطاری و هشداری باشند، به این معنا که پیش از اینکه  معامله انجام شده، حالت دیگری به خود بگیرد ، هشدار مربوط  را ارائه می دهند. این موضوع برای افراد محتاط و کسانی که تمایل دارند کمی زودتر و با احتمال ریسک کمتر نسبت به یک رویداد واکنش نشان دهند، مناسب است. همچنین ممکن است عملکرد اندیکاتورها به صورت احتمالی  باشد. در این صورت، اندیکاتورها با استفاده از ابزارهای مناسب، نقاط ورود و خروج از سهم را به صورت احتمالی و البته درصد خطای بالا اعلام می کنند. عملکرد دیگری که از اندیکاتورها در بازار مشاهده می شود به صورت عاملی تصدیقی می باشند. یعنی اینکه،  اندیکاتور تاییدیه مناسبی به یک  معامله داده باشد.

انواع دسته بندی اندیکاتورها

اندیکاتور روند نما

این دسته از اندیکاتورها به صورت وقفه ای هستند و مبتنی بر فاکتور قیمت عمل می کنند و تمامی عملکردها از طریق اجرای یک میانگین بر روی قیمت صورت می گیرد و مبنای عمل همین میانگین در بستر زمان است.

 نوسانگرها

 مبتنی بر نوسان هستند و عملکرد آنها در یک بازه زمانی محدود در نظر گرفته می شود.

اندیکاتورهای حجم محور

اندیکاتورهای مبتنی بر حجم معاملات بسیار معتبر هستند. بررسی ارزش یک سهم و تغییرات آن در بستر اندیکاتور حجم یکی از بهترین موارد در تحلیل تکنیکال است.

اندیکاتور های بیل ویلیامز

این اندیکاتورها توسط فردی به نام دکتر بیل  ویلیامز طراحی شده است.

دسته بندی که در مورد اندیکاتورها واسیلاتورها، بیان شد یک حالت عمومی و غیرعمومی برای این مفهوم بود. زیر مجموعه های فراوانی مانند  ایچیموکو، مک دی، شاخص قدرت نسبی، میانگین متحرک، پارابولیک سار، و همچنین کارائی های جانبی مانند انواع واگرایی ها نیز در این دسته ها قرار می گیرند که هر یک از آنها را در ادامه معرفی می کنیم.

 ایچیموکو

اصلی ترین کارکرد  ایچیموکو، در مورد روند است. این اندیکاتور برای سنجش قدرت یک روند و جهت آن، عملکرد بی نظیری دارد و حدود زیان و سود را به درستی معرفی می کند. این پدیده هم در زمینه شناسایی نقاط حمایتی و مقاومتی سهم تخصص دارد و هم می تواند در قالب روندهای قیمتی، نتیجه گیری های مناسب را ارائه دهد.

مک دی

خط مک دی و خط سیگنال از جمله میانگین های متحرکی هستند که در مورد تصمیم گیری بهترین گزینه ها را در مقابل شما قرار می دهند و یک اسیلاتور بسیار قدرتمند می باشد .

شاخص قدرت نسبی

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین اندیکاتورها در تعیین قدرت روند است که برای شناسایی و تعیین استراتژی ها کاملا موثر است، برای آن استراتژی های معاملاتی که در کف قیمت و حالت خرید فعال می شوند و یا در اوج قیمت و حالت فروش مورد استفاده قرار می گیرند، مناسب است.

میانگین متحرک

هدف میانگینهای متحرک، تعیین  جهت کلی روند است که مهمترین ابزار آن برای تصمیم گیری و تشخیص، استفاده از میانگینهای قیمتی می باشد و این موضوع را در بازه های معین از گذشته سهم مورد تحلیل قرار می دهد و دارای حالت های میانگین ساده و میانگین نمایی ،خطی وزندار ، هموار و ... می باشد.

پارابولیک سار

این نوع از اندیکاتور مبتنی بر  حمایت و مقاومت بوده و برای تعیین  حدضرر بسیار معتبر است و ویژگی آن، سادگی و قابل فهم بودن است. همچنین برای شناسایی یک عطف در روند یا تغییر یک بازه که بدون علائم قبلی باشد، نیر استفاده می شود.  در واقع می توان آن را تشخیص دهنده روندهای بازگشتی نیز دانست.

واگرایی ها و همگرایی ها

واگرایی و همگرایی دو مفهوم بسیار مهم  هستند. واگرایی حاکی از بروز اختلال در یک روند می باشد و جانب احتیاط را به فرد هشدار می دهد، به طوری که با بروز واگرایی باید منتظر تغییر در روند بود. با استفاده از این اندیکاتور( مک دی ) می توان نقاط برگشت سهم از حالت نزول و صعود و بالعکس را به راحتی شناسایی کرد.

در نظر داشته باشید که هر اندازه از مهارت و توانایی بیشتری در تحلیل تکنیکال بهره مند باشید، شانس موفقیت و کسب سود خود را افزایش می دهید و استفاده از اندیکاتورها  نیز می تواند  سودمند باشد و تاییدی بر عملکرد شما باشد.

 

 

نظر خود را بنویسید