چند گام مهم و موثر برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال ۱

چند گام مهم و موثر برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال

هنوز هستند افرادی که همچنان در استفاده و حفظ امنیت ارزهای دیجیتال و کیف پول خود، اشتباهات زیادی مرتکب می شوند. این اشتباهات بیشتر اوقات منجر به از دست رفتن ارز دیجیتال و سرمایه شان می شود. با گسترش روزافزون استفاده از ارزهای دیجیتال، به دلیل سهل انگاری معامله گران، شاهد از دست رفتن دارایی هایی هستیم که قابل بازیابی نیستند.

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث شیوع کلاهبرداری در فضای ارزهای دیجیتال شده، عدم آگاهی در خصوص رویه های حفظ حریم خصوصی و امنیت در میان کاربران این فناوری است. همیشه افراد سودجو می خواهند افراد ناآگاه را مورد سوءاستفاده قرار داده و با کلاهبرداری از آنان، کسب سود کنند. بنابراین باید سعی کنیم آگاهی خود را در زمینه حفظ حریم خصوصی و امنیت ارزهای دیجیتال بالا ببریم. در این مقاله می خواهیم چند گام پیرامون حفظ امنیت ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم.

امنیت ارزهای دیجیتال با کیف پول ایمن

در دنیای ارز دیجیتال برای حفظ و نگهداری دارایی ها، از ابزاری به نام کیف پول استفاده می شود. سرمایه گذاران و تریدر ها با استفاده از کیف پول های دیجیتال، دارایی مورد نظر خود را به سایر کیف پول ها انتقال می دهند. در واقع تمام اطلاعات مربوط به موجودیت ارزهای دیجیتال بر روی بلاک چین ذخیره می شود. بنابراین برای انتخاب کیف پول، باید به امنیت آن توجه داشت.

انواع کیف پول

به طور کلی کیف پول های ارز دیحیتال به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شوند. کیف پول سرد به آن دسته از کیف پول هایی اطلاق می شود که برای اتصال نیازی به اینترنت نیست اما کیف پول ها گرم برای اتصال خود به اینترنت وصل می شوند و از نظر رابط کاربری ساده و آسان طراحی شده اند. کیف پول های سرد به دلیل امنیت بالا، برای افرادی که دید سرمایه گذاری بلند مدت دارند مناسب تر است. کیف پول های سخت افزاری نیز جز این دسته محسوب می شوند.

بهترین و امن ترین کیف پول را استفاده کنید

اولین و ساده ترین قدمی که برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال بردارید این است که ارز دیجیتال تان را در بهترین و امن ترین کیف پول نگهداری کنید. سعی کنید کیف پول های برتر و امن را شناسایی کنید. بهترین کیف پول ، کیف پولی است که ویژگی های امنیتی مانند امکان پشتیبان گیری از کلید خصوصی، قابلیت رمزگذاری توسط پین کد و ورود دو مرحله ای را داشته باشند. معمولا کیف پول هایی که در سایت رسمی ارز مربوطه معرفی شده، دارای کیفیت و امنیت بیشتری نسبت به سایر کیف پول ها هستند.

تهیه چندین پشتیبان

در قرن 21، امنیت ارزهای دیجیتال به صورت مطلق بیش از آن که به واقعیت نزدیک باشد، دست نیافتنی است. بنابراین برای همه چیزهایی که از آن ها استفاده می کنیم، یک نسخه پشتیبان یا بک آپ تهیه کنیم؛ از آرشیو شبکه های اجتماعی مانند واتس اپ و تلگرام گرفته تا تصاویر شخصی و اسناد مهم. همه این ها نیاز به پشتیبان دارند. اما زمانی که بحث سرمایه و ارز دیجیتال مطرح است، اهیمت تهیه بک آپ بیشتر می شود. یکی از بهترین راه برای نگهداری از نسخه پشتیبان، کپی فایل بک آپ بر روی چند دستگاه و حافظه جانبی است. سعی کنید فایل بک آپ گرفته شده را بر روی فلش مموری، هارد اکسترنال، موبایل و چند دستگاه مختلف ذخیره کنید. اما بهترین راه برای نگهداری از کلید خصوصی تان، تهیه یک نسخه از آن به صورت آفلاین و فیزیکی است که می توانید در مکان خاصی که امن باشد، نگهداری کنید.

رعایت نکات امنیتی در فضای دیجیتال

در دنیای دیجیتال، تروجان و ویروس و بدافزارهای فراوانی وجود دارند که سیستم های دیجیتالی را مورد حمله قرار می دهند و به آن ها آسیب وارد می کنند. ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنا نیستند. بسیاری از افرادی که بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می کنند، بدون توجه به رعایت مسائل امنیتی به فعالیت خود ادامه می دهند. همین امر باعث می شود که ضرر کنند و یا قربانی کلاهبرداران و هکر ها شوند. در ادامه با راه های نفوذ هکرها و راه های جلوگیری از نفوذ آن ها بیشتر آشنا می شویم.

بدافزارها و فیشینگ و راه های جلوگیری از نفوذ آن

در زمینه نگهداری سرمایه ها و امنیت ارزهای دیجیتال باید به این نکته توجه داشت که خودتان مسئول حفظ و حراست از سرمایه هایتان هستید. در صورت به سرقت رفتن ارزهای دیجیتال، هیچ نهادی مسئولیت آن را به عهده نمی گیرد. از جمله روش های مرسوم سرقت دارایی های دیجیتال استفاده از بدافزارها و هک است. بدافزارها برنامه های کامپیوتری هستند که به سیستم کاربر خسارت وارد می کند. ویروس ها، جاسوس ها، تروجان ها و حتی آنتی ویروس های جعلی جز بدافزارها به حساب می آیند.

رایج ترین بدافزاری که برای سرقت ارزهای دیجیتال شما استفاده می شود، تروجان است. تروجان بعد از اجرا شدن در سیستم قربانی، می تواند ورودی های کاربر به خصوص در کیبورد را برای هکر ارسال کند. به عنوان مثال اگر در سیستم شما تروجان فعال باشد، بعد از تایپ کلمه عبور ورود به کیف پول، هکر هم از کلمه عبور شما اطلاع پیدا می کند و می تواند به سادگی دارایی های شما را به کیف پول خودش منتقل کند.

اما فیشینگ، به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و غیره از طریق جعل یک وب سایت، آدرس ایمیل و راه هایی از این قبیل تلقی می شود. هکرها می توانند سایتی کاملا مشابه با آدرس یک سایت صرافی یا کیف پول معتبر بسازند و اطلاعات ورود کاربران و حساب مالی آنان را دریافت کنند. همچنین نرم افزارهای جعلی کیف پول برای موبایل نیز توسط هکرها عرضه می شوند. بنابراین حتما قبل از استفاده از یک کیف پول یا صرافی، معتبر بودن آدرس و سایت آن را با دقت بررسی کنید.

رایانه های شخصی

احتمالا شما از رایانه برای استفاده در معامله و نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده می کنید. بنابراین کامپیوتر شخصی شما، یکی از گزینه های در معرض آسیب امنیتی است. سعی کنید راه های نفوذ هکرها راه به طور کامل ببندید. اگر رایانه شما به اینترنت متصل باشد، احتمال ورود هکرها و نفوذ آن ها توسط باگ های سیستم عامل و یا بعضی از نرم افزارهایی که استفاده می کنید، وجود دارد. بنابراین برای تأمین امنیت ارزهای دیجیتال خود، تا حد امکان سعی کنید سیستم خود را به اینترنت متصل نکنید. در صورتی اتصال به اینترنت، سعی کنید از آنتی ویروس های معتبر و رسمی استفاده کنید و همیشه آن را به روزرسانی کنید تا سیستم شما را در برابر ویروس ها و تروجان های جدید در امان نگه دارد.

توصیه های امنیتی در شبکه های اجتماعی و موبایل

  • به پیشنهادات رایگان اعتماد نکنید.
  • مراقب نرم افزارهای استخراج آسان باشید.
  • رمز و کلیدهای خصوصی خود را در اختیار کسی قرار ندهید.
  • مراقب لینک های کوتاه شده باشید. این لینک ها، آدرس مقصدی که به آن هدایت می شوید را مخفی نگه می دارند.
  • حتما به وجود پروتکل امنیتی https که با رنگ سبز در ابتدای آدرس سایت مشخص شده است، دقت کنید.

توصیه های امنیتی در ایمیل و تبلیغات

  • هیچ وقت روی لینک های تبلیغاتی کلیک نکنید.
  • آدرس سایت را حداقل دو بار بررسی کنید. دقت کنید حتی اگر یک حرف از آدرس، متفاوت با آدرس اصلی باشد شما در سایت دیگری هستید و قربانی شده اید.
  • سایت هایی که بازدید زیاد دارید را به فهرست علاقه مندی هایتان اضافه کنید. این امر باعث می شود تا سایت هایی که زیاد بازدید دارید، از سایتی که جعلی است متمایز شود
  • همیشه فرستنده ایمیل را بررسی کنید.
  • آدرس های ناشناس، مخرب و مشابه کسب و کارها را باز نکنید.
  • از منابع نامعتبر هیچ فایلی دانلود نکنید. حتی فایل های PDF و تصاویر ساده نیز می توانند به نرم افزارهای مخرب پیوست شوند.
  • روی لینک های نامعلوم کلیک نکنید. برای ورود به سایت مورد نظر، آدرس آن را خودتان تایپ کنید.

سخن پایانی

همان طور که گفته شد، هیچ چیزی صد درصد امن نیست. اما با رعایت یک سری موارد و نکات امنیتی، می توان این احتمال را به صفر نزدیک کرد. به طور کلی برای تأمین امنیت ارزهای دیجیتال باید دو نکته را در نظر داشته باشید؛ اول، باید جلوی دزدیده شدن سرمایه تان را بگیرید. دوم، نباید آن ها را گم کنید. اگرچه شاید ساده به نظر برسد، اما انجام این موارد امنیتی نیازمند دانش، تلاش و پشتکاری است که یا بیشتر مردم از آن برخوردار نیستند. اگر این توصیه ها را رعایت کنید، تا حد زیادی از خطر هک شدن در امان خواهید ماند.

اگر شما نیز تجربه یا توصیه ای در خصوص نگهداری ارزهای دیجیتال دارید، آن را در بخش دیدگاه با ما و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید.

نظر خود را بنویسید