الگوی هارمونیک پروانه - 1

معامله سهام در بورس بر اساس الگوی هارمونیک پروانه

الگوهای هارمونیک در تجارت فارکس محبوبیت زیادی دارند. الگوهای هارمونیک را می‌توان به عنوان الگوهای بورس داخلی یا خارجی طبقه‌بندی کرد. الگوهای داخلی شامل ساختارهایی مانند گارتلی و بت است. الگوهای خارجی نیز ساختارهایی مانند پروانه و خرچنگ را در برمی‌گیرد. در این مقاله، الگوی هارمونیک پروانه را معرفی خواهیم کرد.

الگوی هارمونیک پروانه چیست؟

الگوی هارمونیک پروانه یک الگوی بازگشتی است که در رده الگوهای هارمونیک قرار دارد. این الگو نشانگر ادغام قیمت است و اغلب در پایان حرکت صعودی قیمت دیده می‌شود. معامله‌گران می‌توانند از این الگو برای مشخص کردن نقطه پایان حرکت و شروع اصلاح یا یک فاز معاملاتی جدید استفاده می‌کنند. در نظریه امواج الیوت، معمولاً این الگو را درطول موج آخر (موج 5) و در سری ایمپالسیو مشاهده می‌کنید.

ساختار الگوی هارمونیک پروانه

ساختارهای مختلف زیادی وجود دارد که می‌توان آن را یک ساختار پروانه‌ای در نظر گرفت. به نظر می‌رسد الگوی هارمونیک پروانه شبیه الگوی هارمونیک گارتلی222 باشد. با این حال، مزیت اصلی این الگو آن است که می‌توانید در پایین‌ترین و بالاترین سطح ممکن خرید و فروش کنید، زیرا موج D فراتر از نقطه شروع موج XA خاتمه می‌یابد. الگوی پروانه دارای 4 نوسان قیمت است و ظاهر آن در نمودار، شبیه حرف M (در روند نزولی) و W (در روند صعودی) است. گاهی اوقات این الگو با الگوهای سقف دوقلو یا کف دوقلو اشتباه گرفته می‌شود. تفاوت این الگوها آن است که پروانه لزوماً پس از یک روند ایجاد نمی‌شود، هرچند که اغلب این اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، الگوهای سقف دوقلو و کف دوقلو فقط پس از یک حرکت پایدار ظاهر می‌شوند.

الگوی هارمونیک پروانه

توجه کنید که آغاز الگو با «X» مشخص شده است. پس از آن چهار تغییر قیمت را به صورت BC، AB، XA و CD مشخص می‌کنیم.

فیبوناچی و الگوی پروانه

سطوح فیبوناچی خاصی وجود دارند که برای شناسایی مناسب الگوی هارمونیک پروانه اهمیت زیادی دارند. همان‌طور که ممکن است بدانید، روابط فیبوناچی از عناصر اصلی تجارت در الگوی هارمونیک است. این امر در الگوی پروانه نیز صدق می‌کند. برای شناسایی مطمئن الگوی هارمونیک پروانه باید دقت کنید که نوسانات قیمت با سطوح خاصی از دنباله فیبوناچی مطابقت داشته باشد. حال بیایید نگاه دقیق‌تری به روابط فیبوناچی موجود در الگوی پروانه بیاندازیم:

روابط فیبوناچی در الگوی پروانه

XA: این اولین حرکتی است که الگو را شکل می‌دهد. هیچ قاعده خاصی برای این حرکت وجود ندارد. AB: نقطه B بحرانی‌ترین سطح برای الگوی پروانه است و باید تا 6/78% قسمت XA به عقب برگردد. BC: حرکت BC باید تا 2/38% یا 6/88% حرکت AB به عقب برگردد. CD: اگر AB 2/38% بخش BC باشد، آنگاه CD احتمالاً به سطح 8/161% بخش BC می‌رسد. از طرف دیگر، اگر BC 6/88% بخش AB باشد، آنگاه CD احتمالاً به سطح 8/261%  بخش BC می‌رسد. AD: سپس، حرکت کلی AD که شامل BC، AB و CD می‌شود باید 0/127% یا 8/161% بخش XA باشد. حال بیایید این روابط هارمونیک را تجسم کنیم. به تصویر زیر نگاه کنید:

فیبوناچی و الگوی پروانه

 ما می‌خواهیم یک فرم فیبوناچی کلاستر را در نقطه D ببینیم تا با اعتماد بیشتری منطقه بازگشتی پیش‌بینی شده را شناسایی کنیم. توجه کنید که سطوح فیبوناچی حرکات BC و CD با دو رنگ مختلف (سبز و آبی) نشان داده شده است. سطوح سبز رنگ به یکدیگر مربوط هستند، دقیقاً همان‌طور که سطوح آبی به هم مربوط‌اند. همان‌طور که در بالا بحث کردیم، اگر BC به سطح 2/38%  بخش AB برسد، CD باید به 8/161% بخش BC برسد. اگر BC به سطح 6/88% AB برسد، آنگاه CD به سطح 8/261% BC ‌می‌رسد. این یک قانون غیرقابل شکست نیست، بلکه یک دستورالعمل کلی است که باید از آن آگاه باشید. با این حال، همان‌طور که در ابتدا گفته شد اصلاح سطح 6/78% نقطه B از بخش XA بسیار مهم است و باید به منظور طبقه‌بندی صحیح یک الگو به عنوان الگوی هارمونیک پروانه رعایت شود.

الگوی هارمونیک پروانه صعودی

در تصویر بالا، ما درمورد الگوی پروانه صعودی صحبت کردیم. بیایید یکبار دیگر به ساختار قیمت واکنش پیش‌بینی شده در نقطه D نگاهی بیاندازیم.

الگوی هارمونیک پروانه صعودی

دقت کنید که ساختار الگوی هارمونیک پروانه صعودی چقدر شبیه حرف M است. پیش‌بینی می‌شود الگوی پروانه صعودی منجر به افزایش قیمت در نقطه D شود. همان‌طور که در تصویر بالا با فلش سبز نشان داده شده است.

الگوی هارمونیک پروانه نزولی

الگوی هارمونیک پروانه نزولی تصویر آینه‌ای الگوی هارمونیک پروانه‌ای صعودی است. در این رابطه، الگوی پروانه‌ای نزولی شبیه به حرف W است. بیایید نگاهی به طرح یک الگوی پروانه‌ای نزولی داشته باشیم:

الگوی هارمونیک پروانه نزولی

پیش‌بینی می‌شود الگوی پروانه نزولی منجر به حرکت صعودی قیمت در نقطه D شود. همان‌طور که فلش سبز تصویر بالا این مسئله را نشان می‌دهد.

تثبیت الگوی هارمونیک پروانه

تثبیت الگوی هارمونیک پروانه از تشکیل نقطه D شروع می‌شود. هنگامی که حرکت قیمت شروع به نشان دادن علائم وارونگی در آن سطح می‌کند، می‌توانید وارد معامله شوید.

تثبیت الگوی پروانه

این تصویر تثبیت معمولی الگوی هارمونیک پروانه صعودی را نشان می‌دهد. بدیهی است این الگو درجهت مخالف الگوی پروانه نزولی عمل می‌کند.

استراتژی معامله بر اساس الگوی پروانه

اکنون بیایید استراتژی معامله بر اساس الگوی پروانه را شرح دهیم. در نظر داشته باشید که استراتژی‌های مختلفی برای معامله در الگوی هارمونیک پروانه وجود دارد، اما ما درمورد تنوع مبتنی بر استفاده از طرح BC برای یافتن نقطه D بحث خواهیم کرد. در این استراتژی هر سه عنصر مهم معامله (ورود، حد ضرر و سود) را بررسی خواهیم کرد.

نقطه ورود

اگر شما درحال معامله در یک الگوی هارمونیک پروانه صعودی هستید، وقتی قیمت به سطح D می‌رسد، سهام خود را می‌خرید: اگر BC تا 2/38% AB  به عقب برگردد، CD در کف 8/161% قرار می‌گیرد. یا اگر BC تا 6/88% AB عقب‌نشینی کند، CD در کف 8/261%  قرار می‌گیرد. اگر درحال معامله در الگوی هارمونیک پروانه نزولی هستید، وقتی قیمت به سطح D می‌رسد، سهام خود را می‌فروشید: اگر BC تا 2/38% AB عقب‌نشینی کند، CD در سقف 8/161% قرار می‌گیرد؛ یا بعد از اینکه CD در سقف 8/261% قرار می‌گیرد، البته در صورتی که BC تا 6/88% AB عقب‌نشینی کند.

حد ضرر

اگر در حال معامله در الگوی پروانه صعودی هستید، باید دستور حد ضرر خود را در زیر نوسانات D قرار دهید. اگر در حال تجارت در الگوی هارمونیک پروانه نزولی هستید، باید دستور حد ضرر خود را بالای نوسان‌های D قرار دهید. مطمئن شوید که حد ضرر خود را در فاصله معقول و فراتر از نقطه D قرار داده‌اید و حتماً نوسانات جدید را در نظر داشته باشید.

کسب سود

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید خروجی خود را برای الگوی هارمونیک پروانه مدیریت کنید. یکی از راه‌های مؤثر این کار، تعیین هدف قیمت در سطح 8/161% حرکت CD است. شما ممکن است نقطه بسته شدن سهم را قبل از این سطح در نظر بگیرید، زیرا قیمت به نقاط کلیدی نوسان داخل ساختار نزدیک می‌شود. این سطوح مهم شامل نوسان قیمت در نقاط B، C و A می‌شود. این سطوح می‌توانند به عنوان نقاط عطف بالقوه عمل کنند. به همین ترتیب، شما باید به دقت نحوه عملکرد قیمت در این سطوح را زیر نظر بگیرید تا مشخص شود که بهتر است بیشتر در بازار بمانید یا از آن خارج شوید. اگر شکست قیمت در سطح A رخ دهد، می‌توانید مطمئن باشید که هدف پیش‌بینی شده در CD محقق می‌شود.

الگوی هارمونیک پروانه در تحلیل بورس

نمودار فوق بیانگر انتظارات عمومی در الگوی پروانه‌ای صعودی است. سطح افقی سرخابی در نقاط C، B و A مقاومت بالقوه در رسیدن به هدف نهایی است. مشاهده دقیق قیمت در این سطوح به شما کمک می‌کند تا معاملات خود را بهتر مدیریت کنید.

کلام آخر

مهم‌ترین ویژگی الگوی هارمونیک پروانه این است که الگوی برگشتی دقیقی نیست. معاملات این الگو بیشتر مربوط به ساختار اصلاحی قیمت است که معمولاً نوسانات پایین و بالای قیمت را تعیین می‌کنند. استراتژی معامله بر اساس الگوی پروانه به شما امکان می‌دهد که از همان ابتدا وارد روند بازار شوید. یعنی می‌توانید سودهای قابل‌توجه و ضررهای کوچکی را تجربه کنید. اگر تصمیم دارید از این الگو در معاملات خود استفاده کنید آکادمی دکتر ژند پکیج آموزش الگوهای هارمونیک را ارائه می‌دهد. در این بسته آموزشی به معرفی و آموزش انواع الگوهای هارمونیک، از جمله الگوی پروانه پرداخته شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این بسته آموزشی اینجا کلیک کنید.

 
نظر خود را بنویسید