استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین (Stable coin) ‌به عنوان راه حلی عالی برای ایجاد ثبات در انجام معاملات و کاهش نوسان جفت ‌ارزهای معاملاتی محسوب می شود و با توجه به دارایی دیگر، ارزش گذاری می شود. می توان آن را بدین گونه تشریح کرد که، معمولا ارز رایج کشورها با دارایی طلا پشتیبانی می ‌شود و اکنون استیبل کوین ‌ها نیز به عنوان یک دارایی دیجیتال، توسط دارایی ارزشمند دیگری پشتیبانی می ‌شوند.

منظور از داشتن پشتوانه این است که، به ازای هر یک واحد استیبل کوین، یک دلار واقعی در جایی ذخیره می ‌شود و به این ترتیب، ارزش هر یک عدد از آن برابر یک دلار خواهد بود و این نکته قابل ذکر است که نوع خاصی از استیبل کوین وجود دارد و قابلیت آن را دارد که بدون داشتن پشتوانه،‌ فعالیت  نماید. (در ادامه مقاله در مورد آن صحبت خواهیم نمود)

در واقع، ساخت استیبل کوین ‌ها یک ایده‌ی جالب و کاربردی در جهت بهبود روند معاملات ارزهای دیجیتال می باشند. در ادامه مقاله در مورد انواع استیبل کوین  و مزایای و معایب آن توضیح خواهیم داد. چنانچه نیاز به شناخت بهتر دارید، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

کاربرد استیبل کوین

استیبل کوین را می توان نوعی ارز دیجیتال  دانست که ارزش‌گذاری آن با توجه به قیمت دارایی ها و یا ارز های دیگر تعیین می ‌شود. در واقع از اهمیت زیادی در بازار کریپتو برخوردار بوده به طوری که، بیشترین حجم معاملات بازار مربوط به استیبل کوین ‌ها می باشد.

قیمت دارایی ‌های دیجیتال معمولا نوسان بسیار زیادی دارد و روزانه حجم زیادی از سرمایه های افراد در پلتفرم ‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال و صرافی ‌های آنلاین معامله می ‌شود. تا پیش از این، تمام مبادلات تنها با بیت کوین انجام میشد که میزان نوسان نهایی آن غیرقابل پیش ‌بینی و روال انجام محاسبات  نیز دشوار بود. در نتیجه، چیزی جز افزایش ریسک فعالیت و سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتو را به دنبال نداشت.

بنابراین، استیبل کوین ‌ها به عنوان راه‌ حلی برای کمک به ثبات معاملات و کاهش نوسان جفت ‌ارزهای معاملاتی به وجود آمدند که میتوان گفت، این نوع دارایی در نقش دلار یا یورو دیجیتال عمل نموده  و با کاهش نوسان در یک سمت معاملات، سبب تسهیل و تسریع آن خواهند شد.

 

انواع استیبل کوین

استیبل کوین ها‌ با توجه به پشتوانه ‌ای که دارند در سه بخش جداگانه تقسیم بندی می شوند، این پشتوانه ممکن است هر نوع دارایی مانند، پول فیات،‌ جواهرات ارزشمند و یا یک ارز دیجیتال باشد.

 

  •     در حالت اول که توسط پول فیات کشور ها پشتیبانی می شود، شبکه‌ ی استیبل کوین نیز حالت متمرکز پیدا می‌کند.
  •     در حالت دوم،‌ به علت داشتن یک پشتوانه‌ی غیرمتمرکز مانند طلا، الماس و ...، استیبل کوین نیز ماهیت غیرمتمرکز پیدا می‌کند.
  •     در حالت سوم، بدون داشتن پشتوانه  فعالیت نموده و براساس الگوریتم‌ ها و قراردادهای  هوشمند کار می کند.

 

استیبل کوین با پشتوانه‌ فیات

استیبل کوین با پشتوانه ‌ی فیات، یکی از ساده ‌ترین انواع آن است، به طوری که کاربرها به‌راحتی می‌توانند مفهوم آن را درک و استفاده نمایند. در واقع این نوع از استیبل کوین، با اعتبار و پشتوانه ‌ی یک دارایی واقعی، یعنی ارز رایج کشورها که فیات نام دارد، ساخته می ‌شود. در بیشتر مواقع از ارز دلار به عنوان  پشتوانه استفاده می شود، ولی گاهی احتمال دارد که ارزهای دیگری همچون، یورو یا پوند نیز به گار گرفته شود.  

روند تولید این نوع استیبل کوین بدین صورت است که به ازای هر تعداد سکه ‌ی دیجیتال، با توجه به نسبت تبدیل که معمولا "یک به یک" است، ارز فیات در یک حساب مشخص ذخیره شود. این نکته نیز قابل ذکر است که در این روش ممکن است به جای استفاده از  ارز فیات از معادل دلاری دارایی‌ های با‌ارزش دیگری مثل طلا و جواهرات نیز استفاده شود و موضوع مهم در اینجاست که، باید  مقدار و محل ذخیره‌ ی پشتوانه‌ ها مشخص و شفاف و قابل رصد باشند. در اصطلاح این عمل، یعنی ارتباط دادن قیمت استیبل کوین به دارایی دیگر، "بکینگ" نامیده می شود.

در این روش قیمت هر کوین نیز همواره ثابت بوده و برابر یک دلار خواهد ماند، زیرا به ازای هر واحد سکه‌ی دیجیتال، یک دلار در حساب بانکی کمپانی ارائه ‌دهنده‌ی استیبل کوین وجود دارد و از آنجایی که هیچ پشتوانه‌ ای روی بلاک چین نگهداری نمی ‌شود، امکان هک شدن آن هم وجود ندارد. بنابراین می تواند سرمایه گذاری مطمئن تری محسوب شود.

 

استیبل کوین با پشتوانه کریپتو

از آنجایی که استیبل های دسته اول و با پشتوانه فیات، با مشکل متمرکز بودن مواجه بود، باعث شد تا ایده ی ساخت نوع دیگری از آن شکل گیرد که تحت عنوان، استیبل کوین با پشتوانه‌ کریپتو نام دارد.

اگر چه که کارایی این استیبل کوین  نیز مشابه نوع قبل است ولی تفاوت آن در نوع پشتوانه ‌ی آن است که به جای دارایی واقعی و ارز فیات،‌ یک کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال دیگر می باشد و به ‌صورت غیرمتمرکز فعالیت می کند.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که، هر اندازه نوسانات ارز پشتوانه بیشتر باشد، باید از نسبت بزرگ‌ تری برای ارتباط آن با استیبل استفاده شود تا ارزش استیبل کوین بهتر حفظ شود.

این نوع از استیبل کوین به علت غیر‌متمرکز بودن، دارای شفافیت لازم برای بررسی و رصد تراکنش ‌ها و همچنین میزان موجودی پشتوانه است و لی از سوی دیگر، پیاده ‌سازی و اجرای این نوع استیبل کوین پیچیده ‌تر بوده و کار با آن در زمان‌ نوسانات شدید قیمت نیز با ریسک همراه است که ممکن است با خطر از دست رفتن وثیقه ‌و یا به عبارت دیگر، لیکوئید شدن در پلتفرم‌ های وام ‌دهی مواجه باشد.

 

استیبل کوین بدون پشتوانه یا الگوریتمی

استیبل کوین بدون پشتوانه، در دسته سوم از  انواع استیبل کوین ها قرار دارد و ویژگی این سیستم در  آن است که، چیزی به نام پشتوانه وجود ندارد.

روند فعالیت آن همانند بانک ‌های مرکزی در کشورهای مختلف است و براساس مفهوم «عرضه و تقاضا» کار می کند. به این معنا که، بانک ‌های مرکزی در صورت کاهش ارزش پول، میزان عرضه و نقدینگی را کاهش داده و در هنگام افزایش ارزش پول، اقدام به افزایش عرضه نموده و باعث برگشت قیمت به محدوده‌ی مورد نظر می ‌شوند.

 استیبل کوین بدون پشتوانه نیز با استفاده از قراردادهای هوشمند روی بلاک چین، قیمت را براساس تغییر در میزان سکه ‌های در گردش کنترل می‌کند. این روش توسط الگوریتم ‌های خودکار انجام می ‌شود و به همین دلیل است که به آن  استیبل کوین الگوریتمی گفته می ‌شود.

الگوریتمی که در این نوع استیبل کوین استفاده می ‌شود بدین شیوه است، در مواقعی که تقاضای زیادی برای خرید وجود داشته باشد، با تولید کوین ‌های جدید، میزان عرضه را افزایش داده تا قیمت افزایش نیابد و برعکس این حالت، یعنی در زمان عرضه‌ی زیاد، با حذف مقداری از کوین ‌ها، مجموعه سکه‌ های در گردش را کاهش  داده و باعث تنظیم قیمت استیبل کوین می ‌شوند.

مزیت استیبل کوین الگوریتمی عدم نیاز به پشتوانه‌ و عدم وابستگی به دیگر ارزهای دیجیتال است. این استیبل کوین ‌ها به‌ کاملا غیر متمرکز هستند و در زمانی که ارزهای فیات و یا کریپتوکارنسی‌ ها دچار بحران شوند، بدون تأثیر پذیری از آن، به کار خود ادامه می دهند. البته  با وجود مزیت‌ هایی که دارند، یک پدیده‌ نوظهور و پرریسک محسوب می شوند.

 

 مزایا و معایب استیبل کوین

مزایا:

  • ثابت بودن قیمت استیبل کوین‌ های رایج و داشتن پشتوانه‌ دلاری باعث شده که کاربرها به‌ راحتی به آن‌ اعتماد نموده و مورد استفاده قرار دهند.
  • از طریق استیبل کوین می ‌توان پول خود را در قالب ارز دیجیتال بین تمام صرافی ‌ها جابه‌جا نموده و یا در انواع معاملات آن وارد شد.
  • با کمک استیبل کوین می‌توان تا حد زیادی از نوسانات بازار در امان ماند و در عین حال، فرایند معاملات و محاسبات آن ساده ‌تر انجام می‌ شود.

 

معایب:

  • اطمینان از ذخیره‌ ی پشتوانه‌ ی استیبل کوین (مخصوصاً نوع اول) کار ساده‌ ای نیست.
  • قیمت استیبل کوین ‌ها همواره ثابت نبوده و دارای میزان کمی نوسان می باشند.

 

 

نظر خود را بنویسید