استراتژی معامله کریپتو کارنسی - 1

5 استراتژی برای کسب سود از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

در بازار رمزارزها، تریدرها براساس هدف‌گذاری زمانی به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی تریدرها سرمایه‌گذاری بلندمدت را انتخاب می‌کنند و حتی تا چندین سال برای بهره‌مندی از مزایای سرمایه‌گذاری خود منتظر می‌مانند. در مقابل، برخی تریدرها معاملات خود را در عرض چند دقیقه انجام می‌دهند و از آن سود می‌برند. تفاوت این دو دسته در انتخاب استراتژی معامله کریپتو کارنسی است. البته حالت میانه نیز وجود دارد که در آن هدف تریدر بهره‌مندی از مزایای معامله‌ی خود در میان مدت است. برای تریدرهایی که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت خرید و فروش می‌کنند، نوسانات بازار اهمیت بیشتری دارد. هدف این تریدرها شناسایی نقاط خرید و فروش است تا از طریق آن از نوسان قیمت‌ها نهایت استفاده را ببرند. پیش از خواندن این مقاله، مطالعه پست کریپتوکارنسی یا رمزارز چیست می‌تواند برای شما مفید باشد.

نوسان‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

معامله‌گری نوسانی یکی از شیوه‌های معامله‌گری وجزوی از استراتژی معامله کریپتو کارنسی است که طی آن معامله‌گران با تشخیص کف‌ها و سقف‌های نسبی، خرید و فروش خود را انجام می‌دهند. در این روش، تریدرها با مبنا قراردادن تحلیل تکنیکال و گاهی اوقات هم تحلیل فاندامنتال، ارز دیجیتال مورد نظر خود را از نظر نوسانات احتمالی در آینده‌ی نزدیک بررسی می‌کنند. در نوسان‌گیری ارز دیجیتال حتی احتمال اینکه در یک روز سرمایه شما چند برابر شود، وجود دارد. البته عکس این قصیه نیز برقرار است و در صورت‌عدم رعایت نکات اساسی در نوسان‌گیری، احتمال از دست دادن میزان زیادی از سرمایه نیز وجود دارد.

چگونه با یک کریپتو کارنسی موفق کف‌ها و سقف‌ها را تشخیص دهیم؟

از میانگین متحرک کمک بگیرید

میانگین متحرک در ترید

یکی از ساده‌ترین و در عین حال پرکاربردی‌ترین شاخص‌هایی که در بازارهای رونددار به کمک معامله‌گران می‌آید، شاخص میانگین متحرک است. استفاده از این شاخص برای داشتن استراتژی معامله کریپتو کارنسی ضروری به نظر می‌رسد. میانگین متحرک از قیمت‌ها به عنوان داده‌ها استفاده می‌کند و بر اساس دوره‌ی زمانی تعریف شده میانگینی از قیمت‌های گذشته را محاسبه کرده و آن را در قالب خطی بر روی نمودار قیمت نمایش می‌دهد. بر این اساس اندیکاتور میانگین متحرک یک اندیکاتور دنباله‌روی روند است که تا حدودی روند نمودار قیمت را نمایش می‌دهد. کاربرد اصلی این شاخص ایفای نقش حمایت و مقاومت متحرک است که در روندهای صعودی جلوی ریزش را بگیرد و در روندهای نزولی در برابر رشد قیمت ایستادگی کند. به این معنا که وقتی که قیمت به نزدیکی خطوط میانگین متحرک می‌رسد و درصدد برخاستن از آن برمی‌آید، باید خرید کرد. نقطه‌ی فروش نیز هنگامی است که خط میانگین متحرک در جهت رو به پایین می‌شکند.

محدوده‌های ثابت نوسان را تشخیص دهید

از این استراتژی می‌توان زمانی که بازار به حالت خنثی درآمده، استفاده کرد. در این وضعیت قیمت بین دو سطح حمایت و مقاومت افقی به تله افتاده و بین آن دو نوسان می‌کند. کاری که معامله‌گر باید در چنین شرایطی انجام دهد، قرار دادن سفارش خرید در نزدیکی سطح حمایتی و فروختن در نزدیکی سطح مقاومت است. البته بهتر است که تریدرها در استراتژی معامله کریپتو کارنسی  خود حریص نباشند و برای احتیاط اهداف فروش خود را ۱ یا ۲ درصد پایین‌تر از خطوط مقاومت قرار دهند. توجه داشتن به تنظیم حد ضرر مناسب و طول سایه‌های کندل‌ها در نزدیکی مقاومت‌ها و حمایت‌ها که شکست موفق یا ناموفق آن‌ها را نشان می‌دهد، از نکات دیگری است که یک تریدر باید به آن‌ها توجه کند.

نوسان‌گیری ارز دیجیتال

نوسان گیری ارز دیجیتال

معامله‌گران جهت نوسان‌گیری ارز دیجیتال با استفاده از شاخص میانگین متحرک (MA) می‌توانند دوره‌های زمانی را برحسب دقیقه، ساعت و روز، بر روی ۵.۱۰، ۲۰.۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ و یا اعداد سری فیبوناچی ۵.۸، ۱۳.۲۱، ۵۵ تنظیم کنند تا خطی که قیمت به آن واکنش نشان داده را شناسایی کنند.

استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال و اندیکاتورها در استراتژی معامله کریپتو کارنسی

ابزارهای تحلیل تکنیکال مبتنی بر ریاضیات هستند که تریدرها برای تحلیل گذشته، الگو و روند آینده‌ی قیمت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از اندیکاتورها مانند بولینگر باند محدوده‌ی متحرکی را برای نوسان قیمت مشخص می‌کنند. این شاخص با استفاده از فرمول میانگین متحرک یک سطح حمایتی و یک سطح مقاومتی را برای تریدرها ترسیم می‌کند. ساده‌ترین استفاده‌ای که از این شاخص می‌توان داشت، خریدن هنگام رسیدن قیمت به کف محدوده و فروختن هنگام رسیدن به سقف آن است. زمانی که قیمت بیش از اندازه افزایش یابد و به باندهای بیرونی برسد، می‌تواند سیگنال برگشتی را صادر کند. البته در مواردی که روند مشخص است، نباید برخلاف روند از موقعیت‌های شناسایی شده توسط این اندیکاتور استفاده کرد، زیرا درصد خطای بالایی دارد. برای تعیین مناسب‌ترین کاربرد یک اندیکاتور و یا ترکیب چند اندیکاتور، باید مطالعات لازم با توجه به سبک و تحمل زیان معامله‌گر انجام بگیرد. توجه داشته باشید که استفاده از یک اندیکاتور به تنهایی، خطای زیادی دارد و باید این ابزار را در استراتژی معامله کریپتو کارنسی خود در کنار سایر روش‌های تحلیل تکنیکال به کار گرفت. اندیکاتورها می‌توانند سیگنال تاییدکننده برای خرید یا فروش باشند.

نقش تحلیل بنیادی و اخبار در نوسان‌گیری ارز دیجیتال و استراتژی معامله کریپتو کارنسی

تحلیل فاندامنتال و همچنین اخبار و رویدادهای مربوط به ارزهای دیجیتال در قیمت آن‌ها بسیار تاثیرگذار هستند. برای نمونه خبر هارد فورک که در آینده‌ی نزدیک انجام خواهد پذیرفت و یا نصف شدن پاداش استخراج می‌تواند به میزان زیادی بر روی قیمت تاثیرگذار باشد. تریدرها با در نظر گرفتن این رویدادها، اقدام به پیش‌خرید ارزهای دیجیتال می‌کنند و تقاضا را برای خرید آن بالا می‌برند. معمولاً رویدادهایی که زمان آن‌ها از قبل مشخص است، تاثیرشان را قبل از تاریخ وقوع رویداد بر روی قیمت می‌گذارند.

چند توصیه مهم جهت نوسان‌گیری ارز دیجیتال

نوسانات بالای ارزهای دیجیتال و واکنش‌های احساسی معامله‌گران، معمولاً باعث ایجاد ضررهای زیادی در نوسان‌گیری ارز دیجیتال می‌شوند. در بیشتر موارد در زمان نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال، بهترین کار این است که هیچ کاری نکنید و برای تصمیم‌گیری عجله نکنید. در معاملات و استراتژی معامله کریپتو کارنسی خود حتما از استاپ‌لاس یا حدضرر استفاده کنید، زیرا احتمال دارد تحلیل هر تریدری اشتباه از آب درآید و یا شرایط بنیادین بازار تغییر کند، برای همین همیشه باید آماده‌ی سناریویی باشید که از اتفاق افتادنش خوشحال نمی‌شوید. در این مواقع ابزار حد ضرر این اطمینان را به شما می‌دهد که معامله‌هایتان از کنترل شما خارج نمی‌شوند و دچار خسارت‌های سنگین نمی‌شوید. ممکن است به این نتیجه برسید که استفاده از ابزار حدضرر برای تریدرهای حرفه‌ای در هنگام نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال، یک ابزار محدودکننده است، اما به خاطر داشته باشید که اکثر تریدرهای حرفه‌ای از این ابزار استفاده می‌کنند تا ریسک نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال کاهش پیدا کند. یک مورد مهم در نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال، توجه به قیمت بیت کوین است. زیرا بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال شماره یک بازار که سهم زیادی از آن را در اختیار دارد، همواره بر روی قیمت سایر ارزهای دیجیتال تاثیرگذار بوده است. حتی اگر در استراتژی معامله کریپتو کارنسی و تریدهایتان از بیت کوین استفاده نکنید، همبستگی میان قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها به شکلی است که تریدرها را وادار به دنبال کردن روند قیمت بیت کوین در زمان‌هایی که اقدام به معامله‌ی سایر رمزارزها می‌کنند، کرده است. این ارتباط گاهی اوقات به این صورت است که با افزایش قیمت بیت کوین، قیمت سایر ارزهای دیجیتال هم افزایش پیدا می‌کند، در برخی مواقع نیز رابطه‌ی معکوس بین قیمت بیت کوین و قیمت سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد. پس از تحلیل تکنیکال بیت کوین غافل نشوید.

از پولبک‌ها برای وارد شدن به معاملات استفاده کنید

پولبک‌ها که در واقع آخرین تماس قیمت با خط روند نزولی پیش از آغاز روند صعودی تعریف می‌شوند، یکی از بهترین و امن‌ترین نقاط برای وارد شدن به معاملات هستند. شکسته شدن خطوط مقاومت و خط روندهای نزولی معمولا با بسته شدن کندل‌ها بر روی آن و حجم بالای معاملات تایید می‌شود. با این حال بیشتر مواقع قیمت دوباره به خط روند برمی‌گردد و فرصتی تازه برای ورود خریداران جدید به بازار فراهم می‌شود.

سخن آخر

بیشتر سرمایه‌گذاران موفق جهان، مانند وارن بافت، ولید بن طلال و راکش جونجونوال معامله‌گر نوسان‌گیر نیستند، بلکه سرمایه‌گذارانی با استراتژی معامله کریپتو کارنسی بلندمدت هستند. به دلیل ریسک بالای نوسان‌گیری در بازار پرنوسانی مانند بازار ارزهای دیجیتال، معامله‌گر با استفاده از توقف حد ضرر می‌تواند در صورتی که قیمت برخلاف روند مورد انتظارش پیش رفت، خود را در برابر ریزش‌های احتمالی محافظت کند. نوسان‌گیری ارز دیجیتال، با توجه به ایجاد سود در مدت زمان کم، جذابیت بسیار زیادی دارد. در نقطه‌ی مقابل، حساسیت‌های معاملاتی پیچیده‌تر داشته و ریسک و اضطراب بیشتری به تریدر تحمیل می‌کند. در نهایت توصیه می‌شود، اگر مهارت و تجربه کافی در این زمینه ندارید، ریسک نوسان‌گیری ارز دیجیتال را متحمل نشوید.

نظر خود را بنویسید