استخراج ارز دیجیتال - ۱

استخراج ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

استخراج ارز دیجیتال دقیقا به چه معناست؟ بیت کوین به چه شکل به دست می‌آید؟ در استخراج بیت کوین دقیقا چه کاری انجام می‌شود؟ این سوالات تنها بخشی از سوالات موجود در ذهن آن‌هایی ‌است که می‌خواهند فعالیت اقتصادی خود را در بازارهای ارز دیجیتال شروع کنند. در این مقاله می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم و به درک بهتری از فرآیند استخراج بیت کوین برسیم. لازم به ذکر است برای دانستن مفهوم استخراج بیت کوین، نیازی به دانستن نحوه کار شبکه یا ماینیگ نیست، همانطور که برای استفاده از اینترنت نیازی به درک نحوه کار اینترنت ندارید. بنابراین در این مطلب می‌خواهیم فرآیند ماینینگ یا استخراج بیت کوین را به شما آموزش دهیم. اگر آشنایی کاملی با رمزارزها ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا پست کرپتوکارنسی یا رمزارز چیست؟ را مطالعه کنید.

استخراج بیت کوین یعنی چه؟

اگر بخواهیم به این سوال، با زبان ساده پاسخ دهیم، باید بگوییم: استخراج بیت کوین یعنی یک فعالیت دواطلبانه که در آن، افرادی به نام استخراج کننده(ماینر)، قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا امنیت شبکه حفظ شده و تراکنش‌های بیت کوین مورد تأیید قرار گیرد. برای این کار، یک پاداشی در نظر گرفته شده و این پاداش همان بیت کوین است. به بیان دیگر، زمانی‌که برای دوست خود بیت کوین ارسال می‌کنید، ماینرها در پشت قضیه با فعالیت خود، به تأیید شدن تراکنش شما کمک کرده و شبکه به آنان پاداش می‌دهد. بنابراین در استخراج ارز دیجیتال بیت کوین، سه کار اصلی انجام می‌پذیرد:

  • تایید تراکنش‌های بیت کوین
  • حفظ امنیت شبکه بیت کوین
  • تولید واحدهای جدید بیت کوین به صورت غیر متمرکز

در ادامه به بررسی دقیق‌تر ماینینگ و استخراج بیت کوین از لحاظ فنی می‌پردازیم.

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین یا استخراج طلا؟

احتمالا شما هم زمانی که اصطلاح «استخراج بیت کوین» به گوش‌تان می‌خورد، سکه‌هایی را تصور می‌کنید که از دل زمین بیرون کشیده می‌شوند. اما اینطور نیست، بیت کوین فیزیکی نیست. اما دلیل شباهت نامگذاری استخراج ارز دیجیتال بیت کوین، به دلیل شباهت به استخراج طلا است. به این معنا که بیت کوین‌ها در طراحی کد و پروتکل بیت کوین وجود دارند(مثل طلا که در معادن وجود دارد) اما هنوز قابلیت دسترسی ندارند و هنوز از دل معادن بیرون کشیده نشده‌اند. بر این اساس، تنها تعداد 21 میلیون واحد از بیت کوین وجود دارد که مانند طلا کمیاب و محدود است.

نود(Nodes) چیست؟

«نود» یا گره در شبکه بیت کوین، کامپیوتری است که نرم افزار بیت کوین را اجرا کرده و با مشارکت در انتقال اطلاعات، به حفظ کار شبکه بیت کوین کمک می‌کند. هر شخصی می‌تواند نرم افزار بیت کوین را به طور رایگان دریافت کند و تاریخچه تراکنش‌های بلاک چین که حجم آن چیزی حدود 200 گیگابایت است، یک نود را اجرا کند. نودها تراکنش‌های بیت کوین را اعتبارسنجی و در شبکه مخابره می‌کنند. در اوایل کار بیت کوین، تمام نودها ماینر بودند اما در حال حاضر نودهای ماینینگ با نودهای اعتبارسنجی متفاوت است. نودهای ماینر قدرت پردازش قوی داشته و تراکنش‌های بیت کوین را در بسته‌هایی به نام بلاک جمع‌آوری می‌کنند. اضافه کردن بلاک به شبکه بلاک چین به واسطه حل کردن معادلات ریاضی بسیار پیچیده است که فقط را حدس زدن اعداد می‌توان این کار را انجام داد.

حل معادله

رایانه‌های قدرتمند ماینر، تک تک اعداد را امتحان می‌کنند تا بتوانند جواب معادله هر بلاک را به دست آورند. تابع  هش به این روند کمک کرده و به نوعی حل معادله را تضمین می‌کند. ماینر‌ها راهی جز امتحان کردن و حدس زدن ندارند. بنابراین پیدا کردن جواب معادله بلاک کاملا تصادفی است. هر چقدر قدرت پردازش این رایانه‌ها و ماینر‌ها بیشتر باشد، توان حدس زدن و شانس پیدا کردن اعداد بالاتر می‌رود و کمک به سزایی در فرایند حل معادله می‌کند. اولین ماینری که این معادله را حل کند پاداش می‌گیرد و آن را به بقیه نودها اعلام می‌کند. بلافاصله بعد از آن، تمام ماینرها برای بلاک بعدی رقابت می‌کنند. پاداش هر ماینر بابت این کار، مقدار مشخصی از بیت کوین است که طبق پروتکل خاصی توسط بیت کوین مشخص شده است. ماینر علاوه بر پاداش، تمام کارمزد تراکنش‌های یک بلاک را نیر دریافت می‌کند. تخمین زده می‌شود همه واحدهای بیت کوین تا سال 2140 به طول انجامد. وقتی همه بیت کوین‌ها استخراج شدند، ماینرها فقط از کارمزدها سود خواهند برد. چطور بیت کوین استخراج کنیم

زمان بلاک بیت کوین 10 دقیقه است، به همین دلیل هر 10 دقیقه، بیت کوین‌ها جدید تولید شده و به یک ماینر تعلق می‌گیرد. حالا ممکن است یک رایانه قوی بتواند این مدت زمان را به 5 دقیقه کاهش دهد که چنین چیزی باعث اختلال در شبکه و استخراج ارز دیجیتال بیت کوین خواهد شد. به همین منظور، «سختی شبکه» در بیت کوین طراحی شده است. شبکه به طور خودکار نسبت به قدرت پردازش موجود، سختی پیدا کردن جواب معادلات را کم و زیاد می‌کند تا ماینرها بتوانند فقط در ده دقیقه به جواب برسند. البته با این حال، امکان دارد در بعضی اوقات این زمان کم و زیاد شود، مثلا شاید یک بلاک در 9.8 دقیقه ساخته شود. بنابراین سیستم به گونه‌ای طراحی شده که با اضافه شدن قدرت پردازش ماینرها، سختی افزایش یافته و با کاهش توان ماینرها، سختی هم کاهش یابد. همچنین هر چهار سال یک بار، طی رویدادی به نام «هاوینگ» (Halving)، میزان بیت کوین‌های تولید شده به شکل ناگهانی نصف شده و این باعث می‌شود بیت کوین‌ها کمیاب شوند.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج

برای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین، نیاز به تهیه یک سری تجهیزات اولیه است. هر چند تجهیزات مورد نیاز برای یک فارم(مزرعه) بزرگ با تجهیزات مورد نیاز برای یک فارم کوچک متفاوت است، اما طبق یک قاعده کلی برای انجام عملیات ماینینگ بیت کوین، داشتن یه سری تجهیزات ضروری است. این تجهیزات عبارتند از: 1- دستگاه استخراج مخصوص یا ای‌سیک(ASIC). 2- کیف پول بیت کوین. 3- اینترنت ثابت. 4- برق، کابل، تجهیزات مناسب. 5- تجهیزات خنک‌کننده و فن. در اوایل آغاز به کار بیت کوین، استخراج آن توسط پردازنده‌ها انجام می‌شد و رایانه‌های خانگی هم می‌توانستند کار ماینینگ را انجام دهند. اما به گذشت زمان و توسعه شبکه بیت کوین و افزایش قدرت ماینرها، امروزه به صرفه ترین راه برای استخراج بیت کوین، استفاده از تراشه مخصوصی به نام ای‌سیک انجام می‌شود. بنابراین با سیستم‌های خانگی و موبایل و کامپیوترهای معمولی نمی‌توان این کار را انجام داد. علاوه بر اینکه به دستگاه مخصوص پردازش نیاز دارید، یک کیف پول بیت کوین باید داشته باشید تا درآمدی که دریافت می‌کنید را در آن ذخیره کنید. نرم‌افزار‌های کیف پول رایگانی در اینترنت موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کند. علاوه بر این‌ها، وجود اینترنت دائمی لازمه‌ی کار ماینینگ است. سرعت و حجم اینترنت مهم نیست؛ چیزی که اهمیت دارد، پایداری و قطع و وصل نشدن آن است. در نهایت وجود تجهیزات برقی مناسب و تجهیزات خنک‌کننده یکی دیگر از الزامات استخراج است. در نظر داشته باشید دستگاه‌های استخراج، برق زیادی مصرف می‌کنند، به همین دلیل باید از نظر قانونی و مجوزهای لازم را داشته باشید. طبق قوانین ایران، استفاده از برق خانگی برای استخراج ممنوع است.

ماینینگ بیت کوین

استخر استخراج

در حال حاضر با توجه به گسترش شبکه و دستگاه‌های استخراج قدرتمند و قوی، کمتر کسی سراغ استخراج مستقیم بیت کوین می‌رود. بیشتر ماینرها به محل‌هایی مجازی به نام «استخر مجازی»(Mining Pool) می‌روند. این محل، جایی است که ماینرها در آن قدرت پردازش خود را با هم جمع کرده و همه با هم برای استخراج یک بلاک تلاش می‌کنند. در این شیوه، هر ماینر با توجه به توان پردازشی سیستم خود پاداش دریافت می‌کند. بدون این روش، شانس به دست آوردن بیت کوین و حل معادله برای یک ماینر به طور مستقل پایین خواهد بود، چرا که این کار را فارم‌های بزرگ و سیستم‌های بسیار قدرتمند انجام می‌دهند.

جمع‌بندی

به طور کلی هر کاری پاداشی دارد. شما به عنوان یک استخراج‌کننده در شبکه بیت کوین، تراکنش‌های شبکه را تأیید و امنیت آن را تأمین می‌کنید. در قبال این کار، پاداش دریافت می‌کنید. بنابراین با توجه به اینکه تهیه عملیات ماینینگ به طور مستقل توسط ماینرها انجام نمی‌شود، پیوستن به استخر استخراج یکی از گزینه‌های مناسب برای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین به حساب می‌آید.

نظر خود را بنویسید