بررسی ارتباط ارز دییجتال و بلاک چین به زبان ساده - تصویر ۱

بررسی ارتباط ارز دیجیتال و بلاک چین به زبان ساده

اگر شما یکی از افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال هستید، حتما اصطلاح «بلاک چین» به گوشتان خورده است. سوالاتی مانند «بلاک چین چیست؟» یا «ارتباط ارز دیجیتال و بلاک چین چیست؟» که در مورد این فناوری پرسیده می شود.این سوالات بیشتر برای افراد تازه وارد مطرح می شود اما حتی برای حرفه ای ها نیز پاسخ دادن به این سوال چندان کار راحتی نیست.

مفهوم بلاک چین اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد و پادشاه ارزهای دیجیتال از این راهکار برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران بهره برد. در این مقاله می خواهیم ارتباط ارز دیجیتال و بلاک چین را بررسی کنیم و در واقع توضیح دهیم بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

بلاک چین چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده و به دور از توضیحات و اصطلاحات علمی به این سوال پاسخ دهیم، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم های دیگر در این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده، تقریباً از بین رفته و به احتمال آن به صفر می رسد.

برای درک بلاک چین، بهتر است یک مثال ساده برایتان بزنیم. فرض کنید من در یک جمع 100 نفری، برگه ای را که روی آن اطلاعاتی نوشته شده، بالا می گیرم و همه با موبایل شان از آن برگه عکس می گیرند. در این حال اگر من اطلاعات درج شده روی کاغذ را از بین ببرم یا کاغذ را مخدوش کنم، افرادی که در جمع حضور دارند این کار را نپذیرفته و می گویند یک کپی از نسخه اصلی در اختیار دارند. اگر بخواهم تمام این اطلاعات را از بین ببرم، باید موبایل همه افراد را بگیرم و آن عکس را حذف کنم. این جمعی که از آن صحبت کردیم، می تواند چندین میلیون نفر باشند که در بیت کوین فعال هستند یا اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال بلاک چینی.

بلاک چین ها می توانند به صورت خصوصی و برای اهداف خاص در یک ارگان یا سازمان مورد استفاده قرار بگیرند که به آن، بلاک چین سازمانی(Enterprise Blockchain) نیز گفته می شود.

بلاک چین چگونه کار می کند؟

بخواهیم بلاک چین را دقیق تر بررسی کنیم، واژه بلاک چین (Blockchain) ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است. به این معنا که این فناوری زنجیره ای از بلوک هاست. در هر بلاک، هر اطلاعاتی می تواند ثبت شود. از جرم و جنایت های یک فرد گرفته تا جزییات تراکنش های یک شبکه پولی مثل بیت کوین. این اطلاعات در بلاک ها ثبت شده و بلاک ها با هم به صورت زنجیره ای مرتبط می شوند. این زنجیره، بلاک چین را شکل می دهد.

تا اینجا با زنجیره بلاک ها آشنا شدیم. یک چیز دیگر به نام هَش(Hash) نیز وجود دارد. هر کدام از این بلاک ها چیزی به نام هش دارند که رشته ای متنی است که از یک تابع ریاضی خاص تولید شده و برای جلوگیری از تقلب در سیستم کاربرد دارد. هش یک داده یا ورودی، همیشه ثابت است. بنابراین استفاده از هش موجب می شود تا از تقلب و تغییر اطلاعات ثبت شده بر روی شبکه بلاک چین جلوگیری شود.

لازم است بدانید داده های بلاک چین در یک رایانه یا سرور خاصی ذخیره نمی شوند. هر کامپیوتر یا سیستمی که به شبکه متصل شود، یک نسخه از اطلاعات را دریافت خواهد کرد. به هر رایانه ای که به شبکه متصل می شود و یک نسخه از بلاک چین را دریافت می کند، نود(Node) گفته می شود. وقتی به عنوان نود به یک بلاک چین متصل می شوید، یک نسخه از کل داده های آن را دریافت می کنید. هیچ تغییری در اطلاعت امکان پذیر نیست، مگر اینکه بیشتر افراد با آن موافق باشند.

فناوری بلاک چین، یک فناوری بنیادی نیست، بلکه فقط مجموعه ای از فرایندهای هش گذرای، رمزنگاری و توزیع جمعی است که منجر به ایجاد این ایده شده است.

هر بلوک چه چیزهایی دارد؟

هر یک از بلوک های موجود در بلاک چین از قسمت های دیجیتالی اطلاعات که سه بخش دارند، تشکیل شده اند:

۱) اطلاعات مربوط به تراکنش ها: مانند تاریخ – زمان – مبلغ آخرین خرید بیت کوین شما.

2) اطلاعات شرکت کنندگان در معاملات: استفاده از امضای دیجیتال به جای نام حقیقی شما. لازم به یادآوری است خرید شما بدون هیچ اطلاعات شناسایی و تنها با استفاده از یک «امضای دیجیتال» منحصر به فرد ثبت می شود.

۳) هر بلوک اطلاعات متمایزی با دیگر بلوک ها دارد: همان طور که هر یک از ما اثر انگشت داریم تا بتوانیم از یک دیگر متمایز شویم، هر بلوک کد منحصر به فردی به نام «هش» را ذخیره می کند که به ما امکان می دهد آن را از هر بلوک دیگر تشخیص دهیم. به این ترتیب بلوک های مربوط به دو معامله با جزییات یکسان، به دلیل کدهای منحصر به فرد آن ها، از یک دیگر قابل تفکیک هستند.

کاربردهای بلاک چین

همان طور که گفته شد، بیت کوین و ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، مهم ترین و موفق ترین کاربرد فناوری بلاک چین هستند. برای درک بهتر ارتباط ارز دیجیتال و بلاک چین به عنوان مثال بیت کوین را در نظر بگیرید. در بیت کوین با استفاده از این فناوری، امکان تلقب و دو بار خرج کردن پول و برگشت تراکنش ها از بین می رود.

این فناوری علاوه بر ارزهای دیجیتال، می تواند کاربردهای بیشتری داشه باشد و در هر کجا که نیاز به فضایی برای ذخیره داده نیاز به اعتماد باشد، از این فناوری می توان استفاده کرد.

به طور مثال در برگزاری انتخابات الکترونیکی و بدون تقلب، می توان از بلاک چین استفاده کرد. با استفاده از این فناوری، تا حد زیادی خطر تقلب در انتخابات و نیاز به نیروی انسانی را می توان کاهش داد.

البته در حال حاضر با توجه به اینکه این فناوری غیرمتمرکز است، هنوز در دنیای واقعی به صورت گسترده نمی توان از آن استفاده کرد. اما با فراهم شدن زیرساخت های لازم مثل توسعه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، می توان به کاربردهای بیشتر این فناوری امیدوار بود.

بلاک چین و بیت کوین

ما برای انجام یک تراکنش مالی از یک واسطه نظیر بانک استفاده می کنیم. اما بلاک چین این امکان را به خریداران و فروشندگان (ارسال کنندگان و دریافت کنندگان پول مجازی) می دهد که به صورت مستقیم با هم در ارتباط باشند و نیازی به وجود یک شخص ثالث به عنوان واسطه نباشد. این شکل از تراکنش را «همتا به همتا» می نامند. ارتباط ارز دیجیتال و بلاک چین به این شکل است.

بلاک چین از رمزنگاری به منظور ایجاد امنیت در معاملات و حتی خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می کند. بر خلاف سیستم های بانکی که یک موقعیت مشخص و متمرکز دارند، مرکز داده ای که بلاک چین ها در آن قرار دارند کاملا غیرمتمرکز بوده و در سراسر جهان پخش هستند. محل نگهداری بلاک چین ها را در اصطلاح «دفتر کل توزیع شده» می نامند. این دفتر کل برای تمام اعضای شبکه و با جزئیات در دسترس است و حتی حساب و کتاب ها برای همه به صورت شفاف قابل رؤیت است. این شبکه در واقع زنجیره ای از رایانه هایی است که درستی تراکنش های صورت گرفته بین شما و طرف مقابل تان را تایید می کنند و پس از تایید، آن را نیز به بلاک چین اضافه می کنند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد ارتباط ارز دیجیتال و بلاک چین با زبان ساده توضیح داده شود. به طور کلی بلاک چین یک فناوری جدید است که امکان ثبت اطلاعات به صورت دائمی و بدون امکان تغییر را فراهم می کند. این فناوری در واقع یک نوع دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد، بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می شوند، توزیع شده است. به دلیل بهره بردن از رمزنگاری و ثبت آن در همه کامپیوترهای شبکه، سوابق ثبت شده قابل هک یا حذف نیستند. ارز دیحیتال بیت کوین اولین کاربرد این فناوری بود اما به طور کلی از این فناوری در هر سیستمی که لازم باشد نیاز به اعتماد به واسطه ها از بین رود و افراد شخص ثالث کاهش یابند، می توان استفاده کرد.

اگر تصمیم دارید در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنید و کسب سود دلاری داشته باشید، پیشنهاد ما به شما این است ابتدا آموزش های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را به خوبی فرا گرفته و در آن مسلط شوید، سپس با ریسک کم وارد این بازار شده و معامله خود را آغاز کنید.

نظر خود را بنویسید