اتریوم چیست ؟ - ۱

اتریوم چیست؟ نکاتی برای معامله ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم یک ارز دیجتال غیرمتمرکز و نیز یک پلتفرم غیرمتمرکز برای قراردادهای خوشمند است. برای درک کامل اتریوم و چگونگی عملکرد آن و اینکه چطور می‌تواند آن را به دست آورد، لازم است ویژگی‌های اصلی و اساسی اتریوم را یاد بگیریم. اتریوم(Ethereum) در واقع نسل دوم ارزهای دیجیتال است. این ارز تازه‌نفس، با هدف هوشمندسازی و ایجاد فضایی برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز و خودکار ایجاد شده است. برای درک اهداف اتریوم یک مثال می‌زنیم. شما دنیایی غیرمتمرکز را درنظر بگیرید. دنیایی که مردم به صورت مستقیم و بدون نیاز به واسطه‌های فاسد، با برنامه‌های غیرمتمرکز معامله انجام دهند، قرارداد ثبت کنند و انواع خدمت مالی و غیرمالی را انجام دهند. کنترل این سیستم‌ها به دست مردم است و هیچ‌وقت متوقف نمی‌شوند و هیچ‌کس نمی‌تواند در کار آن‌ها تداخل ایجاد کند. اتریوم دقیقا برای تحقق همین هدف به وجود آمده است. در این مقاله می‌خواهیم به ابعاد مختلف اتریوم پرداخته و این شبکه پیچیده را به‌خوبی درک کنید.

اتریوم چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

به بیان ساده، اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین است که توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را روی آن پیاده کنند. غیرمتمرکز بودن اتریوم به این معناست که این سیستم متعلق به کسی نیست و آن را یک نفر یا چند شخص خاص کنترل نمی‌کند. همه افراد می‌توانند مالک این شبکه باشند و در کنترل آن نقش داشته باشند. طبق تعریف سایت رسمی اتریوم، می‌توان اتریوم را به این شکل نیز تعریف کرد: «یک پلتفرم غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای هوشمند است و هیچ گونه احتمال کارافتادگی، سانسور و یا تقلب و دخالت شخص ثالث در آن وجود ندارد.» جوزف لوبین (Joseph Lubin) که یکی از توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم است، هدف این پلتفرم را به‌ این شکل توضیح داده است: «اتریوم به وجود آمد تا برای انجام کارهای روزمره‌مان، نیازی به هیچ شرکت و بانک و نهاد دیگری به جز خودمان نداشته‌باشیم»

ارز دیجیتال اتریوم

ارز دیجیتال شبکه اتریوم، «اتر»(Ether) نام دارد و نام اختصاری آن ETH است. این دارایی به عنوان واحد پولی شبکه و همچنین روشی برای پرداخت هزینه‌ها و کارمزدها است. بنابراین هرچه مقبولیت شبکه اتریوم افزایش پیدا کند، ارزش اتر نیز افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است اگر در بین اعضای جامعه ارزهای دیجیتال، به ارز دیجیتال شبکه اتریوم، «اتریوم» نیز گفته می‌شود که در حقیقت منظور همان «اتر» است. در حال حاضر افراد زیادی بر روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند. اتر را می‌توان از طریق سایت‌های صرافی ارز دیجیتال خریداری کرد و از طریق کیف پول‌های ارز دیجتال از آن‌ها نگهداری کرد.

قرارداد هوشمند اتریوم چیست؟

به طور کلی قرارداد هوشمند یک کد (نرم‌افزار) است که روی بلاک چین اجرا می‌شود. وظیفه این نرم‌افزار اجرای خودکار یک سری دستورات است که در صورت رخ دادن شرایطی که از قبل در آن تعیین شده آن دستورات را اجرا می‌کند. بعد از ثبت قرارداد روی یک بلاک چین آزاد مانند اتریوم، هیچ‌کس نمی‌تواند مانع اجرای آن شود. در واقع این قرارداد، ضمانت اجرایی دارد.

راهنمای کار با اتریوم

بلاک چین و نودها

شبکه اتریوم از هزاران رایانه در سراسر  جهان تشکیل شده که از یک دفتر دیجیتال(همان بلاک) چین نگهداری می‌کنند. اطلاعات هر تراکنش روی این دفتر دیجیتال ذخیره می‌شود و هر کامپیوتر یک رونوشت از آن را در اختیار دارد. این نودها با یکدیگر در ارتباط هستند و هر تراکنش در شبکه اتریوم را بررسی می‌کند تا از اعتبار آن‌ها اطمینان پیدا کنند. توزیع این نودها باعث شده که این شبکه یک نقطه مرکزی نداشته باشد و با خروج یا خطای یک نود، اختلالی در شبکه به وجود نیاید.

مزایا و معایب پلتفرم اتریوم چیست؟

این پلتفرم به دلیل اینکه برنامه‌های غیرمتمرکز در بلاک چین اجرا می‌کند، از تمام ویژگی‌های بلاک چین می‌تواند برخوردار باشد. بنابراین در شبکه اتریوم، واسطه‌ها و اشخاص ثالث نمی‌توانند هیچ تغییری در داده ایجاد کنند. علاوه بر آن برنامه‌ها بر اساس اجماع شبکه فعالیت کرده و امکان سانسور یا نفوذ به شبکه و حذف داده‌ها وجود ندارد. همچنین برنامه‌های اجرا شده در شبکه، هرگز متوقف نشده و هیچ‌کس قادر به جلوگیری از فعالیت آن‌ها نیست. علاوه بر این مزایا، معایب اتریوم نیز قابل توجه است. یکی از مهم‌ترین عوامل ضعف اتریوم، عامل انسانی است. به این معنا که کد قراردادها توسط برنامه‌نویسان نوشته و طراحی می‌شود که همین امر باعث می‌شود احتمال بروز اشتباه بالا رفته و اگر این قراردادها در بلاک چین ثبت شوند، امکان سوءاستفاده و سرقت برای هکرها به وجود خواهد آمد. علاوه بر این مشکل، در حال حاضر قراردادهای هوشمند توسط همه دولت‌ها قابل قبول نیست. همچنین هزینه‌های پیاده‌سازی و برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند زیاد است و باید چندین برنامه‌نویس ماهر وجود داشته باشد تا یک قرارداد هوشمند به خوبی طراحی شود.

استخراج اتریوم

ماینینگ یا اثبات کار(Proof Of Work) یکی از روش‌های رایج برای اجماع و حفظ امنیت در شبکه‌های بلاک چین است. طبق این الگو فریند ایجاد بلاک، رقابتی بوده و هرکس بخواهد در این کار سهیم باشد، باید با قدرت پردازش سخت‌افزارهای رایانه‌ای بک معادله ریاضی پیچیده را حل کند. اولین فردی که بتواند این معادله سخت را حل کند و زودرتر به نتیجه برسد، برنده این رقابت خواهد بود. بعد از حل معادله، پاداش دریافت می‌کند. این پاداش در شبکه اتریوم، همان ارز دیجیتال اتر است. علاوه بر این، یک ماینر اتریوم، کارمزد تراکنش‌ها را نیز دریافت خواهد کرد. بنابراین ماینر اتریوم، مقدار زیادی قدرت پردازش را به شبکه اختصاص می‌دهد. در این صورت اگر کسی بخواهد به شبکه اتریوم حمله کند یا نفوذی در بلاک چین ایجاد کند، باید قدرت پردازشی زیادی داشته باشد. بنابراین هر چه تعداد ماینرها زیاد شود، امنیت شبکه اتریوم هم زیاد خواهد شد و اعتماد به آن افزایش می‌یابد.

چگونه اتریوم بخریم؟

بهترین روش برای خرید اتریوم مراجعه به صرافی ارز دیجیتال است. معمولا برای ایرانی‌ها دو شیوه وجود دارد: الف) خرید مستقیم اتر از سایت‌های ایرانی از طریق کارت بانکی. ب) خرید بیت‌کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی و سپس تبدیل آن به اتر در یک صرافی خارجی مانند بایننس. در مطلب «راهنمای معامله در بایننس برای تازه واردها» نحوه خرید ارزهای دیجیتال، نحوه عضویت در صرافی بایننس و تبدیل ارزهای دیجیتال در این صرافی آموزش داده شده است.

چطور اتریوم بخریم

استفاده از کیف پول اتریوم

رایج‌ترین و ساده‌ترین روش برای داشتن اتریوم، خرید آن از طریق صرافی‌ها است. بعد از خرید اتریوم، شما باید توکن‌های اتریوم را در یک کیف پول ذخیره کرده و نگهداری کنید. این کیف پول مانند یک حساب بانکی است. کیف پول‌های سخت‌افزاری یکی از بهترین گزینه‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال است. اما اگر قادر به تهیه این کیف پول‌ها نیستید، می‌توانید از کیف پول‌های نرم‌افزاری استفاده کنید. کیف پول‌هایی مانند تراست والت، مای‌اتروالت، اتمیک علاوه بر بیشترین تعداد کاربر و محبوبیتی که بین تریدرها دارند، از امنیت بالایی برخوردار هستند. دقت داشته باشید بعد از ذخیره توکن‌های اتریوم، یک نسخه پشتیبان از آن تهیه کنید تا در صورت بروز اتفاق پیش‌بینی نشده، بتوانید سرمایه خود را برگردانید.

جمع‌بندی

به طور کلی نظرات در مورد آینده اتریوم در بین کارشناسان ارزهای رمزنگاری، مثبت است. اتریوم این پتانسیل را دارد که حتی افرادی که پیش زمینه فنی ندارند بتوانند برنامه های غیر متمرکز را باز کنند. همان طور که گفته شد اتریوم یک پلتفرم متن باز جهانی است که برای برنامه‌های غیر متمرکز ساخته شده است. همچنین به دلیل اینکه هیچ شرکت یا تشکیلات متمرکزی وجود ندارد که اتریوم را کنترل کند، مورد توجه تریدرهای ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم برای سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال، ابتدا آموزش‌های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را فرا گرفته و به خوبی مسلط شوید. سپس به طور تخصصی در این زمینه فعالیت کنید و کسب درآمد دلاری داشته باشید.

نظر خود را بنویسید