مدیریت ریسک در بورس - ۱

راهنمای مدیریت ریسک در بورس برای فعالین بورس

مدیریت ریسک در بورس به کاهش ضرر کمک می‌کند. این موضوع همچنین مانع از هدر رفتن تمام پول نیز می‌شود. اگر از دست دادن سرمایه به طور کامل مدیریت شود، سرمایه کمتری نیز به هدر خواهد رفت و سود افراد در معاملات افزایش خواهد یافت. مدیریت ریسک در بورس، یک پیش شرط اساسی برای خرید و فروش موفق سهام است؛ که اغلب نادیده گرفته می‌شود. علاوه بر این موضوع، فردی که سود قابل‌توجهی کسب کرده است، ممکن است بدون استفاده از یک استراتژی مناسب و مدیریت ریسک، تمام آن را از دست بدهد. بنابراین، کسب سود از بورس از جمله مواردی است که نیازمند آموزش بورس است. در این مقاله، برخی از استراتژی‌های ساده که موجب بهبود مدیریت ریسک در بورس می‌شود را بررسی خواهیم کرد.

نکات مدیریت ریسک در بورس

نکات اساسی برای مدیریت ریسک در بورس

  • بهتر است هیجان و احساسات خود را در تجارت کنترل کنید.
  • بهترین بازرگانان برای جلوگیری از بروز ضرر و زیان، شیوه‌های مدیریت ریسک را استفاده می‌کنند.
  • داشتن رویکردی استراتژیک و هدفمند برای کاهش ضرر از طریق توجیه سفارشات، سودآوری و استفاده از راهی هوشمندانه برای حفظ موقعیت در بازار است. آشنایی با ظرفیت تحمل ریسک به شما در این کار کمک می‌کند.

برنامه‌ریزی معاملات

استفاده از برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژی‌ها شما را در اداره شرایط کمک می‌کند. به همین ترتیب، اغلب سرمایه گذاران موفق معتقدند که تجارت و برنامه‌ریزی دو بخش جدا نشدنی در خرید و فروش موفق سهام هستند. همانند دیگر عرصه‌ها، بهره‌مندی از یک برنامه مناسب، روند پیشرفت را تسریع خواهد کرد. ابتدا مطمئن شوید که کارگزار شما برای تجارت، گزینه مناسبی است. بعضی از کارگزاران با مشتریانی که به ندرت تجارت می‌کنند، هزینه‌های جانبی را به همراه دارند. آنها حق کمیسیون‌ها را شارژ می‌کنند و ابزارهای تحلیلی را ارائه نمی‌دهند. میزان سود و ضرر از جمله مواردی است که معامله‌گران موفق برای برنامه‌ریزی مالی مناسب از آن استفاده می‌کنند. این دسته از افراد از زمان خرید و فروش سهم‌های خود اطلاع دارند. آنها بازده سهام خود را با اهداف خود تطبیق می‌دهند. اگر بازده تعدیل‌شده به اندازه کافی بالا باشد، آنها تجارت خود را آغاز می‌کنند. بر عکس، معامله‌گران ناموفق، اغلب بدون داشتن تصوری از نقاط سود یا زیان، وارد معامله می‌شوند. این دسته از افراد، احساسات خود را در معاملات تأثیر می‌دهند و ممکن است به یک‌باره دچار ضرر و زیان زیادی شوند.

مدیریت ریسک در بورس

قانون یک درصد را در نظر بگیرید

بسیاری از معامله گران روز، از قانونی به نام یک درصد، پیروی می‌کنند. این قانون حاکی از آن است که شما هرگز نباید بیش از ۱% سرمایه یا حساب تجاری خود را در یک تجارت واحد قرار دهید. بنابراین، اگر در حساب تجاری خود ۱۰۰۰۰ دلار دارید، نباید تمام آن را به یک سهم اختصاص دهید. بهترین راه برای چک کردن و مدیریت ضررها، این است که این قانون را زیر ۲ % نگه دارید و سعی در کاهش ضرر و زیان خود داشته باشید.

تنظیم نقاط توقف ضرر و سود

نقطه توقف ضرر قیمتی است که معامله گران امکان فروش سهام خود را دارند و از ضرر و زیان جلوگیری کنند و در مدیریت ریسک در بورس، از آن استفاده می‌شود. این موضوع هنگامی رخ می‌دهد که فرد پس از خرید و فروش موفق سهام، از سوددهی سهم موردنظر ناامید شود و فروش آن را ترجیح بدهد. در نتیجه، از تشدید ضررها جلوگیری می‌شود. به عنوان مثال، اگر سطح حمایت برای یک سهم شکسته شود، اغلب معامله‌گران آن را می‌فروشند. از طرفی دیگر، نقطه سود، قیمتی از سهام است که در آن معامله‌گر برای دریافت سود، سهام خود را می‌فروشد. دلیل این کار محدود بودن سهم در دستیابی به سود بیشتر است. اگر سهمی پس از صعود مناسب، به سطح مقاومت نزدیک شود، معامله‌گران تمایل به فروش آن خواهند داشت.

مدیریت ریسک در بورس برای فعالان بورسی

چگونه به صورت مؤثر مدیریت ریسک در بورس را انجام دهیم؟

کسب سود از بورس معمولاً از طریق آموزش بورس محقق می‌شود. خرید و فروش موفق سهام اغلب با استفاده از تحلیل تکنیکی انجام می‌شود. اما تجزیه و تحلیل بنیادی نقشی اساسی در زمان‌بندی خرید و فروش سهام دارند. به عنوان مثال، اگر معامله‌گری قبل از بروز هیجان بازار، سهام خود را حفظ کند، ممکن است سود بیشتری را برای خود به ارمغان بیاورد. بررسی‌ها حاکی از آن است که مدیریت ریسک در بورس، محبوب‌ترین روش برای تعیین این نقاط است. زیرا محاسبه و ردیابی گسترده آن توسط بازار آسان است. روش عالی دیگر، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، قراردادن سطوح توقف و ضرر و سود در خطوط روند حمایت یا مقاومت است. برای تنظیم این روش بهتر است به نکات زیر توجه شود:

  • از میانگین‌های متحرک طولانی‌مدت برای سهم‌های بی ثبات استفاده کنید. در نتیجه، نوسان قیمت بی معنی می‌شود و ضرر کاهش می‌یابد.
  • میانگین‌های متحرک را مطابق با دامنه قیمت موردنظر تنظیم کنید. به عنوان مثال، در مدیریت ریسک در بورس باید اهداف طولانی‌تر را برای بازدهی بیشتر استفاده کنند.
  • دامنه نوسانات مربوط به ضرر نباید از ۱.۵ برابر بیشتر باشند. زیرا به احتمال زیاد کسب سود از بورس دشوارتر خواهد شد.
  • از سهم‌های بنیادی استفاده کنید. زیرا این سهم‌ها دارای دوره‌های زمانی کلیدی برای تجارت هستند. در نتیجه، یکی از عوامل مؤثر در مدیریت ریسک در بورس به شمار می‌آیند.
  • ضرر سهام را مطابق با نوسانات بازار تخمین بزنید. اگر قیمت سهام بیش از حد در نوسان نباشد، سود و زیان این سهم قابل پیش بینی است.

نتیجه گیر‌ی

مدیریت ریسک در بورس، یکی از اقداماتی است که سرمایه‌گذاران موفق در معاملات خود از آن بهره می‌برند. انجام مفاد این مدیریت، برای کاهش ضرر و زیان و افزایش سود، انجام می‌پذیرد. اگر شما نیز به دنبال خرید و فروش موفق سهام و کسب سود از بورس هستید، بهتر است نکات ذکرشده در مقاله را در نظر داشته باشید. منبع

 
نظر خود را بنویسید